Inmiddels geen nieuws meer, maar nog altijd onbeslist is de strijd tussen Nvidia’s G-Sync en FreeSync. Beide bieden duidelijk voordelen boven traditionele schermen op lagere framerates, waarbij je bij (grofweg) 30-45 FPS een prettige game ervaring hebt die niet onderdoet voor menig 50+ FPS game. Nvidia vraagt nog altijd een flinke pot geld voor G-Sync, waardoor we meer schermfabrikanten voor FreeSync ondersteuning zien gaan dan voor G-Sync. Ook Eizo heeft voor de FS2735 gekozen voor een FreeSync implementatie, echter met een gebrek aan high-end AMD kaarten in huis is dat een feature waar ik inhoudelijk niet te veel op in kan gaan. Hoewel overtuigd door deze technieken bieden beide vooral voordelen bij traditionele 60Hz schermen dan bij 144Hz schermen, waar screen tearing al veel minder tot praktisch niet zichtbaar is, vandaar ook dat G-Sync ondanks de aanwezigheid van Nvidia grafische kaarten geen harde eis was voor mij.

Het zal je echter niet ontgaan zijn dat de header bij dit hoofdstuk er ook ‘Anti Blur’ in had staan, en het is vooral die feature waar ik wat meer op in wil gaan. Deze Anti Blur modus biedt in mijn ervaring namelijk één van de meest prettige toevoegingen aan de totale game ervaring. Wat er in feite gebeurd is dat de backlight van het scherm ‘knippert’ op het moment dat een nieuw frame wordt weergegeven, waarbij ik ‘knippert’ even aanhaal omdat het de illusie wekt dat je iets ziet knipperen. Het tegendeel is echter waar, want het geeft de bewegingen in games, en dan vooral snellere bewegingen, een bepaalde snelheid en soepelheid die lastig in woorden uit te drukken is. ‘Natuurlijker’ ‘prettiger’ ‘beter’ komen in mij op. “Een beetje zoals bij een CRT monitor” wordt ook wel eens genoemd, al vraag ik mij af in hoeverre mensen anno 2016 nog kunnen herinneren hoe gamen op een CRT monitor was. Juist omdat deze Anti Blur modus zichtbaar winst geeft, en omdat ik betwijfel of iemand een dergelijk duur scherm met een budget GPU gaat gebruiken, vind ik de hele FreeSync versus G-Sync discussie niet eens relevant. Anti Blur werkt namelijk niet in combinatie met dergelijke sync features, is bij hogere FPS dus de knappere instelling, en als gevolg is FreeSync niet meer dan een leuk extraatje wat (in tegenstelling tot een eventuele G-Sync module) eigenlijk geen extra kosten tot gevolg heeft. Hoe dan ook, die Anti Blur modus is wat je m.i. als gamer in shooters en andere snelle games aan wilt zetten en samen met de 144Hz verversing een geweldige game ervaring geeft.

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.