AMD Radeon RX 6600 XT review


We zijn terug van weggeweest! Nou ja, soort-van-terug. Zoals sommigen van jullie weten en anderen wellicht hebben gemerkt aan de ogenschijnlijke stilte op de site en ons kanaal, zijn wij hier de afgelopen weken en maanden druk bezig geweest om een nieuwe studio en een daarbij horend nieuw test lab (mooier, groter, beter) te realiseren. Een flink eind verwijderd van onze originele woonplaats, dus daarbij kwam ook nog even een flinke verhuizing. Even druk, maar dan heb je ook wat.

Inmiddels staan de eerste tafels en daarmee test benches weer, en kunnen we weer beginnen aan de eerste nieuwe producten om te testen en te reviewen. Dat doen we met de nodige kanttekeningen, want met de helft van onze spullen nog in dozen zal het nog enkele weken duren voordat we echt weer op volle sterkte zijn (sidenote, als iemand doos #117 heeft gezien, let me know? Ik zoek de geluidsmeters nog). Echter als er een nieuwe videokaart wordt uitgebracht moeten we natuurlijk wel even kijken in hoeverre die de moeite waard is, en we hopen op nog een beetje geduld terwijl we weer op volle toeren draaien.

De videokaart in kwestie is de AMD Radeon RX 6600 XT, een videokaart waarbij AMD het heeft over een adviesprijs van 389 euro, een vanafprijs uiteraard. De kaart die wij hebben ter test is een Gigabyte Gaming OC uitvoering, een kaart die ongetwijfeld wat duurder zijn voordat we de huidige GPU-malaise in overweging nemen, want van een referentiemodel lijkt vooralsnog geen sprake. Dat is spijtig nieuws, want het was juist bij AMD waar je door regelmatige drops van hun referentiemodellen het afgelopen jaar (in elk geval af en toe, en met een beetje geluk) videokaarten voor de adviesprijs kon kopen.

We gaan kort bespreken hoe deze kaart in elkaar zit, hoe hij in de huidige markt valt, en of de performance dusdanig is dat je hem op je verlanglijstje mag zetten.


De RX 6600 XT zelf


De RX 6600 XT is AMD’s jongste kaart in de RNDA 2 generatie. Dat wil zeggen dat hij wat techniek en feature-technisch kunnen vergelijkbaar is met de eerder gereviewde RX 6700, 6800 en 6900 (XT), maar dan in een iets kleinere chip op een lager prijspunt. Maar alles wat je weet wat betreft AMD’s Ray Tracing, FidelityFX, Smart Access Memory in combinatie met AMD CPU’s, Variable Rate Shading en FSR (FidelityFX Super Resolution) zijn hier dus even goed van toepassing. Specifiek op FSR komen we binnenkort terug, want inmiddels zijn de nodige games uit die ondersteuning bieden voor dit DLSS-alternatief van AMD (even kort door de bocht) die een vergelijking verdienen.

AMD heeft gekozen voor een 128-bit geheugenbus en 8GB aan GDDR6 geheugen, dat lijkt gepast gezien het beoogde prijspunt en de beoogde doelgroep waar AMD vrij duidelijk over is: Ultiem 1080p gaming. En ja, dan smaakt het ietwat zuur dat dat enkele jaren terug een prijskaartje van 200 euro kende en tegenwoordig 400 euro, maar het is wat het is. 8GB is in elk geval ruim voldoende voor 1080p gaming, en wij durven te stellen: voorlopig ook voor 1440p gaming. En wat AMD dan ook zegt, met de huidige prijzen van goede 1440p monitoren vinden we een degelijke 1440p prestatie voor een videokaart in deze klasse gewoon iets om serieus naar te kijken.


De huidige markt


Voordat we over performance praten moeten we het natuurlijk even hebben over de huidige markt. Want ja, die is nog altijd best ku.. prut. Toch is er de laatste tijd wel wat verbetering gekomen. Videokaarten kosten nu iets minder dan het dubbele van wat ze eigenlijk zouden moeten kosten, in plaats van drie keer de prijs, en de meeste winkels hebben nu daadwerkelijk iets te kiezen. Ideaal? Nee, maar het gaat wel duidelijk de goede kant op. Je moet nog niet naar de winkel rennen, maar voor de vele gamers die al lang wachten op een normale markt lijkt er daadwerkelijk licht aan het einde van de tunnel zichtbaar.

Desondanks beperkt het ons enthousiasme over welke videokaart dan ook. We blijven nog in de oude realiteit hangen waarin het toch vooral prijzen en beschikbaarheid zijn die gaan bepalen hoe interessant elke nieuwe videokaart daadwerkelijk is. Ik hoef niet eens naar de kaart te kijken om te kunnen stellen dat als het AMD lukt deze kaarten voor 389 in de winkel te krijgen het een top-deal gaat zijn, de concurrent waar ze zich op richten ligt niet bepaald lekker in de markt (RTX 3060, oorspronkelijke MSRP van 329 euro en een huidige vanafprijs van 699 euro). De vraag blijft vooralsnog of het AMD sowieso wel lukt om wat kaarten in winkels te krijgen, en of ze dan 499, 599, 699 of zelfs 799 worden. Een grondige her-evaluatie over alle videokaarten zal op termijn gewoon nodig zijn en veel meer dan een ruw beeld schetsen kunnen we voorlopig niet.

Dus, laten we dat dan maar doen.


Performance op 1080p


We beginnen met te kijken naar de RX 6600 XT op 1080p, de resolutie waar AMD zich op richt. In tegenstelling tot AMD’s eigen focus op de RTX 3060 (met als gevolg dat de meeste reviews zich ongetwijfeld daar op zullen richten), gaan wij ons echter richten op de RTX 3060 Ti. Dit heeft meerdere redenen. 1) Op basis van de adviesprijs is dit een realistische(re) concurrent (419 EUR voor de Founders Edition RTX 3060, versus 389 voor een basismodel RX 6600 XT terwijl we een stevigere custom RX 6600 XT gebruiken om te testen met een hogere MSRP (in afwezigheid van een referentiemodel)). 2) De RTX 3060 Ti is objectief interessanter dan de RTX 3060 op basis van adviesprijs en huidige marktprijs; in de huidige situatie heeft de RTX 3060 non-Ti simpelweg geen bestaansrecht dus een kaart die een RTX 3060 verslaat heeft niet per se bestaansrecht. En 3) mocht dat nog nodig zijn: We hebben de RTX 3060 Ti wél al geheel kunnen hertesten op het nieuwste platform terwijl de RTX 3060 nog moet gebeuren.


Kortom, een uitdaging dus voor AMD, maar dat moet het nieuwste product aankunnen toch?

Uiteraard verwachten we dat de RTX 3060 Ti gezien de hogere adviesprijs ook sneller is dan de RX 6600 XT. De RX 6600 XT weet de concurrent hier en daar nog voor te blijven, zo blijft Assassin’s Creed Valhalla AMD beter liggen bijvoorbeeld, maar in games waar Nvidia vingers in de pap heeft (RTX of DLSS support, uitgeschakeld uiteraard) loopt het hard de andere kant op met verschillen tot wel 25% in het nadeel van AMD. We komen op een gemiddelde achterstand van ca 12% op de RTX 3060 Ti. Een 3060 Ti kost je momenteel 799 euro (RTX 3060 Vision van Gigabyte), wat zou betekenen dat de RX 6600 XT onder de 700 euro “prima” zou zijn. Daar komen we straks natuurlijk even op terug.

Gezien we weten dat er zo’n 20-25% tussen een RTX 3060 en RTX 3060 Ti zit lijkt een RX 6600 XT tussen die twee in te vallen. Pakken we AMD’s eigen nummers versus de RTX 3060 er dan bij dan lijken die ook wel te kloppen. Geen gekkigheid dus in hun testprotocol. Een RTX 3060 op 699 (actueel) zou betekenen dat een RX 6600 XT op ca 770 euro zou moeten kunnen. Niet logisch dus met het oog op de Ti; maar voor dezelfde prijs biedt de RX 6600 XT dus een aantrekkelijkere rasterization performance (“gewoon” gamen, zonder ray tracing, upscaling, etc).


AMD’s eigen getallen versus de RTX 3060.

Performance op 1440p


Hoe hard een fabrikant dan ook wil roepen dat een 400 euro kaart een 1080p kaart is, daar gaan we niet volledig in mee. Een goede 1440p monitor kost de hoofdprijs niet meer en is veel aantrekkelijker voor all-round gebruik dan een 1080p monitor. Kan je 400 euro of meer uitgeven voor een videokaart, dan stellen wij dat je ook zoiets moet kunnen doen voor je monitor; 399 geeft je momenteel een fantastische FI27Q 27” 1440p 165Hz IPS gaming monitor bijvoorbeeld. Echt fanatieke e-sporters en hun 1080p voorliefde uitgezonderd, maar zij zullen nog meer aan hun GPU uitgeven in de jacht naar 240 of 360 FPS.

Tijd om naar 1440p te kijken dus:


Kijken we naar de objectieve prestaties, dan vind ik de RX 6600 XT het eigenlijk opvallend goed doen. In de meeste games krijg je een hele soepele ervaring op 1440p en hoge instellingen. Een enkele game blijkt wat te pittig, Cyberpunk en Control blijven een lastig bijvoorbeeld, maar daar zou je met wat lagere instellingen prima uit de voeten kunnen.

Een opvallend prima 1440p kaartje dus, maar de reden dat AMD zich niet op 1440p richt in hun marketing komt vermoedelijk omdat het gat met de RTX 3060 Ti hier flink groter wordt. De RX 6600 XT is nu zo’n 17% trager gemiddeld, of de RTX 3060 Ti is dus zo’n 20% sneller afhankelijk van hoe je rekent. En dat stukje extra performance komt in de zwaarste games van vandaag wel degelijk van pas: Control en Cyberpunk komen daarmee net wel boven de 60 FPS. Met een (veel) scherpe(re) prijs (dan de RTX 3060 Ti) toont de RX 6600 XT zich dus uitstekend voor 1440p, maar die prijs moet wel iets van concessies goedmaken. En 4K blijft daarmee ook buiten schot; echt 4K gamen blijft voor de rijke stinkerds onder ons.


Overige overwegingen


Zoals genoemd zullen een paar test aspecten op zich laten wachten. Zo is onze setup voor stroomverbruik en geluidsmetingen nog niet up and running. Met de oude tools lijkt de geclaimde 160 Watt redelijk accuraat, waarmee de RX 6600 XT relatief gezien efficienter is dan de RTX 3060 Ti, echter met verschillen die niet direct een impact zullen hebben op je portemonnee of systeem.


Een enkele 8-pin is al dat je nodig hebt, scheelt weer kabels?

De geluidsproductie komen we op terug in de bespreking van Gigabyte’s koeler specifiek, maar het laat zich makkelijk raden dat een dikke 3-fan koeler op een 160 Watt kaartje geen moeite heeft. Ook onder load hoor je hem nauwelijks, dus als je je zorgen maakt over de geluidsproductie wanneer je deze kaart voor een goede prijs ziet: don’t. Ik vind hem er ook netjes uit zien met zijn drie fans en backplate, al is het wel “Gaming OC zoveel”; een beetje vernieuwing in het design mag inmiddels wel nietwaar?




Twee onderwerpen waar wij ook nog op terug gaan komen zijn FSR en Ray Tracing. AMD zal Nvidia’s RT voorsprong echter niet in één dag bijhouden, laat staan inhalen, dus als je echt om Ray Tracing geeft blijf je vooralsnog beter af bij Nvidia. Nadruk op “vooralsnog” uiteraard, want ze zijn er inmiddels lekker mee bezig. De vraag is echter in hoeverre die voor deze “instap” kaart aan de orde zijn. Als je een RX 6800 XT tegen een RTX 3080 zet met genoeg performance headroom om nog mooiere traced-raytjes te tonen snap ik dat, maar in dit segment? Hooguit in wat specifieke games, en die zijn vaak AMD of Nvidia focussed. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor FSR; die kan net als DLSS het verschil gaan maken om een game op 4K speelbaar te maken of op 1440p speelbaar-der te krijgen, maar totdat een leeuwendeel van de games die features ondersteunt is het lastig om deze klasse kaarten echt aan te raden voor hogere resoluties.


Conclusie


Conclusie. Zo kort en krachtig als kan, maar wel zo dat iemand die enkel de conclusie leest ook echt een mening kan vormen.

Laten we voorop stellen dat het heel positief is dat AMD een nieuwe kaart onder het huidige aanbod toevoegt, de markt smacht naar meer betaalbare videokaarten, en los van precies hoe goed de kaart is is het sowieso positief dat er meer kaarten komen die geen 1000 euro of meer kosten. Eigenlijk willen we weer sub-300 euro kaarten, of hell ik zou tekenen voor een nieuwe videokaart die voor minder dan 500 euro daadwerkelijk in de markt ligt, maar elk stapje telt. Elk greintje concurrentie aan de onderkant van de markt (ja, dit is momenteel de onderkant) is een stapje in de goede richting.

Positief is ook dat het absolute performance niveau van de RX 6600 XT best goed is. Alle games spelen top op 1080p, lichtere games op hele hoge framerates en de zwaarste games draaien ook zonder moeite op soepele framerates. Ondanks de 1080p focus van AMD doet hij het ook goed op 1440p, waar de meeste games toch echt goed speelbaar zijn op hoge settings. Een incidentele game blijkt net wat zwaar, maar dat kan je verhelpen door de instellingen wat te tunen en met VRR aan komt dat ook wel goed. An sich, een capabele kaart voor beide resoluties die, mits je hem ergens voor een leuke prijs weet te scoren gewoon een mooie ervaring biedt.

De uitdagingen voor de RX 6600 XT worden echter even goed duidelijk. AMD’s vergelijking met de RTX 3060 (RX 6600 XT is iets sneller voor even-iets meer geld, in theorie) valt in het water wanneer je realiseert dat die momenteel totaal niet interessant is. Het is de RTX 3060 Ti waar AMD ver uit de buurt moet blijven om interessant te zijn. Voor 1080p gamers (3060 Ti is daar 13% sneller), helemaal voor 1440p gamers (3060 Ti is daar 20% sneller), en voor Ray Tracing liefhebbers ook uiteraard. Deze kaarten zijn “prima” zolang ze daar maar ruim onder blijven zitten.

Hoe boos je je ook zou kunnen maken over de adviesprijs van 389 euro voor “een 1080p kaart”, en dat nemen we je echt niet kwalijk, moeten wij ook realistisch zijn. Als deze kaart daadwerkelijk voor die prijs te koop komt, en je hebt echt een videokaart nodig, dan is het een top deal op dit moment. 499 of zelfs 599 euro zou hem de betere deal onder de 800 euro maken. Worden we dan meteen super hyped van wat ze bieden? Zeker niet, maar “de rest is een slechtere deal” is eigenlijk het hoogst haalbare vandaag. De vraag is natuurlijk of dat gaat gebeuren, even aannemelijk is een gebrek aan beschikbaarheid of prijzen dermate dicht op de RTX 3060 en RTX 3060 Ti dat het weer een complete puinzooi wordt.


Mocht je inderdaad nog op een GTX 1060 gamen dan valt er wel wat te winnen volgens AMD’s eigen calculaties, die begint wel last te krijgen in de nieuwste games en wij kunnen ons voorstellen dat je dan wel eens wat sneller wilt.

Ons advies voor iedereen die nog even met de huidige videokaart vooruit kan blijft dan ook ongewijzigd door deze release: probeer nog even te wachten. Want vooralsnog gaat het de goede kant op met prijzen en beschikbaarheid. We zullen dan ook blijven re-evalueren de komende maanden. Lukt dat je? Mooi. Kan dat echt niet langer? Kijk dan welke kaarten goede deals zijn, en probeer daar weer een paar jaar van te genieten in plaats van je enkel zorgen te maken over prijzen van morgen.

En de Gigabyte uitvoering? Die komt nog los ter sprake zodra doos #117 terecht is (en wellicht wat meer RX 6600 XT’s ons hebben bereikt, het gebrek aan meerdere test samples zegt ook wat overigens). Maar vooralsnog lijkt het een mooie basis voor een kaart in deze klasse: drie fans, leuke backplate, lekker stil. Een prima baseline voor andere kaarten om zich op stuk te bijten.


Approved dan maar? Voelt als het hoogst haalbare voor welke GPU dan ook. Mits je er écht één nodig hebt.

Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters YouTube
Techtesters op Instagram
Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.