ASUS ROG Strix Fusion 500 review


De ROG Strix Fusion 500 is de nieuwe mid-range gaming headset van Asus, of tot zover ROG branded producten gaan mid-range in elk geval. Veel focus op de integratie van een ESS dac en amp, nieuwe custom implementatie van virtual 7.1 die zich weer specifiek op FPS games focust, touch controls op de schelp, en hoe kan het ook anders: RGB verlichting. Niet alleen Aura sync met andere ROG producten op tafel of in je pc, maar ook met een vrij opvallende optie om nabije Fusion 500 headsets op elkaar af te stemmen. Voor wie dat praktisch is terzijde, we kunnen in elk geval niet zeggen dat Asus geen eigenzinnige dingen doet.

Naar verwachting zal deze set ergens de komende weken op de markt verschijnen en we gaan uit van de adviesprijs van 179 euro. We houden even een slag om de arm wat straatprijzen betreft.

Uitpakken, bouw, en features


We hanteren een vrij redelijke doelstelling dat een foto of twee van de doos en binnenwerk voldoende is, maar wanneer een fabrikant net even verder gaat met de verpakking vinden we dat wel leuk om te showen. De eerste indrukken van de ROG Strix Fusion 500, vanaf heden noemen we hem Fusion 500, zijn in elk geval erg goed dankzij de opvallende doos. Niet alleen fors, maar vooral ook echt leuk om uit te pakken en als je net je zuurverdiende centen aan zo’n ding hebt uitgegeven dan mag een beetje show zoals een kwalitatief net doosje welke je openschuift met leuke presentatie van het product gewoon tellen.




Naast de headset zelf zien we direct al een extra setje earpads, een boekje en een USB kabel. Dit is namelijk een bedrade unit.



Voor we verder gaan, even de specs:



Een leuke doos is niets met een prutproduct erin, maar Asus zet de positieve lijn overtuigend door. Fysiek is het namelijk een meer dan indrukwekkende headset. Erg stevig, zeer chique afwerking, het voelt in elk geval als een stuk kwaliteit wat we ook voor de prijs mogen verwachten. We kunnen hem met 360 gram ook best zwaar noemen, dat is ongeveer het gewicht wat we bij draadloze gaming headsets zien, dus voor een model zonder accu is dat een aardige hoeveelheid materiaal wat erin zit.







Tot zover Asus producten gaan zullen we dit ingetogen noemen. Wel dik, maar niet te overdreven tot zover je dat als term kan gebruiken. Opvallend uiteraard het glazende deel op de oren, eigenlijk het enige vingerafdruk gevoelige deel, maar het is dan weer donker genoeg dat het alleen opvalt wanneer de ruimte waarin hij ligt ook goed verlicht is dus dat scheelt. Binnenkant van de hoofdband voelt eveneens goed, netjes afgewerkt ook, totaal geen klagen.

De Fusion 500 is typisch verstelbaar en zal wat formaat op de kleinste tot zeer grote koppies passen. De bekende ROG afwerking van het staal eronder is ook leuk. Verder zijn de schelpen draaibaar en ietwat kantelbaar.




Opvallend is het gebrek aan knoppen. We hebben een virtual surround modus, een USB aansluiting, en verder niets. Bediening gaat namelijk geheel via touch controls op de linker schelp. Swipe omhoog/omlaag voor het volume, zijwaards voor tracks skippen, en tappen voor play/pauze. Ik mis de quick mute daar wel. Volume gaat in stappen van 4%, dus als je snel omhoog of omlaag wilt moet je een paar swipes maken, en gezien je met je vinger over kunststof aait voelt het de eerste keren wel even apart. Feedback heb je tenslotte niet, maar het went snel en het voelt vlot zo gek niet meer. Het ontbreken van een dikke controller in de kabel zijn we in elk geval niet rouwig om, maar anderzijds is het natuurlijk ook iets met een redelijk gimmick gehalte gezien hoe makkelijk een ouderwets draaiwiel op je schelp voelt. De lastige keuze tussen iets nieuws en anders durven doen en meegaan met wat vertrouwd voelt wellicht.





Microfoon is inklapbaar en mute wanneer je hem dan ook inklapt. De manier waarop hij geheel in het frame wegvalt spreekt ons erg aan in plaats van een resterend uitsteksel.




De pads komen in twee smaken. ‘100% Protein’ oftewel faux leder voor meer (lees: stevige) afsluiting en ‘immersive’ gaming, of een wat sportiever textiel voor een meer ademende set. Bekend concept, en fijn dat je kan kiezen.



Pasvorm


Met flinke schelpen is het een echte over ear, en met zijn verstelbaarheid kan je er van zeer kleine tot zeer grote hoofden in kwijt, wat dat betreft geen klagen. Vanaf het eerste moment viel de clamping force echter wel op, die is erg stevig. De eerste dag zelfs te stevig voor mijn smaak, met de opmerking dat hoe groter je hoofd is hoe steviger hij zit uiteraard. Een paar dagen later en de headset een beetje ingewerkt is gelukkig een heel ander beeld, inmiddels zit hij ‘goed’ aan, maar niet overdreven. Nipt minder druk dan de vrij clampy Cloud II, maar net als daar wel goed verdeeld. Als je nu een heel klein hoofd hebt dan kan het zijn dat er iets meer druk aan de onderkant zit dan bovenkant, maar echte hoofd-compatibility issues zien we niet.

Het gewicht is opjectief stevig, en als je daar gevoelig voor bent is het handig om er bij stil te staan. Ik gebruik zelf alles van een lichte Sony MDR-1R of Creative H7 tot de Corsair Void Pro en Logitech G933 en heb er nooit een seconde last van gehad, dus ik vind dit ook geen punt, maar ik kan dus niet oordelen voor mensen die moe worden van headsets boven de 250 gram. Gezien de positionering, features en het geluid van het product vind ik de stevige feel zelf beter passen.

Ook een paar uur aaneengesloten bevalt prima, tenminste na de eerste dagen wat flex in het frame te krijgen. Ik zou zeggen dat dit is wat je van een headset als dit zou verwachten.


Geluidskwaliteit


De dag dat Asus met ROG producten het rustige jongetje van de klas speelt heb ik nog niet meegemaakt, en de Fusion 500 breekt die trend ook niet. Asus legt veel nadruk op de ESS dac en amp en de kwaliteit van de 50mm drivers, maar laten we eerlijk zijn: Als ik Asus en gaming headset in één zin noem, en al helemaal wanneer ze hun 7.1 feature specifiek richten games als PUBG, wat verwacht je dan? Right, een bass-heavy knal beest. Niks bescheiden, niets ‘balans’, maar gewoon dikke explosies maar niet op een goedkope, teleurstellende manier, uitgaande dat jij specifiek het soort gebruiker bent die een (stevig) aangezette bass zoekt. Tot op zekere hoogte zal de stevige constructie er ook een rol in spelen, maar als we ons in de positie van de doelgroep proberen te zetten durven we wel te zeggen dat hij dan niet teleurstelt.

De overduidelijke consequentie voor menig muziekgenre is natuurlijk een inkoppertje. Zetten we een willekeurige dance mix of iets anders wat profiteert van een berg laag is het wederom stevig knallen, ik durf ook hier wel te zeggen indrukwekkend en zeker niet teleurstellend voor mensen die wederom van wat (flink wat) extra laag houden. De rustigere tracks aan de andere kant, tja, die verliezen veel van hun glans. Zonder een strakke bassline valt op dat er in het midden en midden-hoog maar weinig te beleven valt, en dan hoeven we niet in uitgebreid detail te treden en kunnen we meteen aangeven dat als je ook maar iets van een serieuze interesse hebt ik een breder aantal genres dat dit hem niet gaat worden; het is gaming, bass-heavy muziekstijlen, en daar houdt het op. Daar kan je films nog bij zetten natuurlijk, zeker films met de nodige actie knallen dan lekker en op een indrukwekkende wijze voorbij, maar voor 50 shades of terrible zouden we wat anders zoeken.


Op zich is een nadruk leggen op gamers met stevige muzieksmaak niet erg, maar het is wel jammer dat Asus de Fusion 500 onnodig minder interessant maakt. Iets van een equalizer in de software is voor menig bass-heavy game headset genoeg om net even wat zaken naar eigen smaak te zetten, en dat die optie ontbreekt in de software van Asus breken we onze hersenen over. Er zijn geen verschillende modi, opties om ook maar iets aan te passen; de software beperkt zich tot de verlichting, en de enige echte setting is de 7.1 aan/uit knop op de headset zelf. De gebruikte ESS componenten zijn geen onbekenden, en ook met hun ervaring op gebied van audio zien we niet goed waarom een dergelijk basale feature ontbreekt. Sure, plug and play klinkt fijn, nay: is fijn, maar een extra optietje voor mensen die een keer net wat anders willen? Die feature lijkt mij nuttiger gebruik van developer tijd dan RGB synchronisatie tussen meerdere Fusion 500’s, harstikke leuk voor een hele kleine doelgroep daar niet van, maar ik vraag hier niet om een exotische functie volgens mij.

De virtual 7.1 functie vinden we wel leuk. Real surround en virtual surround wordt het nodige over gesproken, en hebben we het nodige getest, en hoe zinnig een implementatie is wisselt van model tot model. Een goede virtual surround doet nauwelijks onder voor andere oplossingen in elk geval, en de implementatie hier is ook goed voor elkaar. Yours truly is ook lekker aan het PUBG’en de laatste tijd, en het effect is duidelijk hoorbaar. Onderscheid maken tussen wat Asus hier doet en andere oplossingen zoals die van Logitech of Corsair is heel lastig, maar noem het gewoon een even goede overweging.

De microfoon is best ok. Geen onaangenaam geluid, even goed niets om een fles champagne voor open te trekken overigens, maar gewoon een mic waar je niet voor … mee staat op Discord als je aan het PUBG’en bent. Wellicht hadden we voor 180 euro ‘uitstekend’ mogen verwachten in plaats van ‘niet verkeerd’, maar dat is een beetje de trend in gaming headsets ongeacht het merk geloof ik.

RGB, duh.


Asus, dus RGB? Jazeker. Je hebt wat opties in de software die we net zagen, zoals ledjes aan of uit, statisch of breathing, kleurfeestje of aanpassend aan de muziek. Via Aura Sync kan je hem ook syncen met andere hardware dus dat is ook fijn. Meerdere Fusion 500’s kan je ook onderling synchen, maar dat moet dan via de mobiele app en gezien ik er ‘slechts’ één heb is dat wat lastig te testen. Anyhow, pics:








Tot zover RGB op headsets zinnig is, tja, maar tot zover implementaties gana vind ik dit wel een chique uitvoering eigenlijk. Eén van de betere designs als je het mij vraagt.

Conclusie


De laatste headset die we van Asus bekeken was de ROG Centurion, een 230 euro plus real surround machine met de nodige toeters en bellen. Dat was echter geen onverdeeld positief verhaal, waarbij we opmerkten dat voor premium prijzen we ook de puntjes op de i verwachten die voor de doelgroep relevant zijn. Vooral ‘punten laten liggen voor de doelgroep’ weet de Fusion 500 wel te voorkomen. Ons voornaamste ‘probleem’ is dat we Asus de doelgroep zien beperken op een in onze ogen onnodige manier. Natuurlijk zoeken we in reviews juist de doelgroep op en de punten waar zij dan vooral stil bij moeten staan, maar wanneer je door het ontbreken van wat typische onderdelen, specifiek software functionaliteit en aanpassingsmogelijkheden, de doelgroep redelijk hardhandig uitsluit moeten we daar wat van zeggen.

In dit geval gaat het dan om het ontbreken van iets basaals als een equalizer in de software, gewoon een gemiste kans. Het is een dijk van een gaming headset (plus harde muziekstijlen en actieve films), maar een eenvoudige eq of optie om die bass desgewenst wat te temmen sluit nu mensen uit die -en- een dikke ROG gaming headset willen bij hun setup -en- soms toch ook wat rustige muziek willen luisteren met een weergavekwaliteit die je van een 180 euro zou verwachten; en gezien de weinig imposante mids wat betreft detail twijfelen we dat dit model dan aan gaat spreken. We hebben het over bekende A-klasse componenten en het merk Asus met een breed spectrum aan top audio producten, en ik kan lastig geloven dat het niet mogelijk was om eq opties, al was het maar een paar modi, toe te voegen naast de plug and play functionaliteit voor PC en PS4. Virtual surround voor PS4 is overigens wel iets wat geen vanzelfsprekendheid is, dus plusje daarvoor.

Richten we ons op de doelgroep van gamers die maar al te graag een stevige doch strakke bass willen en daarbij wat knal-muziek op een stevig volume verwachten (en daarbij eventuele risico’s op gehoorschade voor lief nemen), dan houdt het klagen snel op. In dat opzicht doet de Fusion 500 namelijk precies wat je ervan verwacht. Tot zover bass focus headsets gaan zet Asus echt een hele dikke prestatie neer; diep, strak, en een volume waar je u tegen zegt. Ook virtual surround en typische zaken als voetstappen komen allemaal goed uit de verf, de game focus is duidelijk en als pure game headset is het ook een beest. De touch controls op de schelp zijn een beetje een gimmick, maar een paar dagen later went het wel; enkel een harde mute optie zouden wij zelf waarderen.

Daarbij is de microfoon dik prima, en het is vooral fysiek een indrukwekkende headset. Hij voelt itstekend gebouwd, chique afgewerkt en voelt niet plasticky en mooie kleine details ook zoals het patroontje in de stalen band helpen de emoties ook. Zodra je hem in je handen pakt voelt het ook gewoon alsof je echt een dikke headset hebt gekocht. Wat eerste fysieke indrukken laat hij modellen zoals de Corsair Void, Logitech G933 en m.i ook de SteelSeries Arctis 7 toch net achter zich. Nu zijn die ook allemaal iets goedkoper, en draadloos, dus Asus moest er natuurlijk ook echt wel wat tegenover zetten, en fysiek (en daarmee op emotie) doen ze dat dus wel. Als je in de doelgroep valt en deze uit de doos trekt dan kan je lastig anders dan toegeven dat Asus de ‘net even extremer’ emoties weer goed aan weet te wakkeren. En zoek je juist die ‘thundering bass’ dan doet deze dat ook beter, en strakker, dan de andere genoemde modellen. Of dat dan weer opweegt tegen draadloos gemak, en het feit dat er dus veel muziekgenres zijn waarbij de balans uit het oog wordt verloren, daar zal je wel even bij stil willen staan. Dat plus een paar tientjes besparen zal ook voor menig gamer toch niet onaantrekkelijk klinken, oftewel de keuze -voor- deze Fusion 500 is zeker geen vanzelfsprekendheid.

Dan brengt ons dus bij de prijs: Goedkoop is uiteraard anders, en we hebben het ook over Asus ROG dus dan wisten we vooraf ook wel dat de prijs hoger ging uitvallen dan we eigenlijk zouden hopen. In een zwaar competitieve markt is een meerprijs heel objectief dan al snel een lastig punt. Aan de andere kant, dit soort producten zijn er voor die mensen die meerprijzen juist graag ergens voor neerleggen van het gevoel te voorzien dat ze daar wat voor terug hebben gekregen, en zeker fysiek, nogmaals aan warme gevoelens over de fysieke indrukken geen gebrek, krijg je dat gevoel al vanaf het moment dat je de doos beet pakt en laat dat ook niet los zodra je hem op je hoofd zet, om vervolgens te tonen dat hij ook net even wat meer power in huis heeft dan menig typische betere gaming headset. Aan de balans valt dus nog zeker wat te sleutelen, helemaal gezien de prijs, en ik hoop dat vooral de equalizer functie ook nog via een update kan komen, maar ‘as is’ zal menig ROG fanaat of ieder die zich tot ons veelvuldig gebruik van het woord ‘bass’ aangetrokken voelt toch van onder de indruk zijn. Voor zij die zich tot deze beschrijving thuisvoelen en bij gebrek aan een ‘best wel frigging sexy award’ houden we het bij:



Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.