ASUS ROG Strix Impact II review


Ik zeg het vaker, 50 euro is het prijspunt waarop we uitstekende all-round muisjes vinden. Logitech’s G403 is inmiddels een oude bekende, maar ook nieuwe ultralights zoals de Cooler Master MM710/MM711 zitten op dat prijspunt en laten (voor hun eigen doelgroepjes) niets te wensen over. De nieuwe ASUS ROG Impact II gaat precies voor dat bedrag over de toonbank, dus vragen we ons af: kan ook Asus mee doen op dat prijspunt?


Design


Spannend lijkt de nieuwe Impact op het eerste gezicht niet. Hij is redelijk ingetogen van vorm, ambidextrous dus voor beide handen bruikbaar, al zitten de duimknoppen enkel links dus rechtshandigen lijkt de doelgroep. Op zich is dat al wel een aardige vooruitgang, want de originele Impact had geen duimknoppen en dat vond ik zelf toch wel een stevige beperking. De Impact II is wat dat betreft een heel stuk toegankelijker voor veel meer gamers. Met 79 gram is hij ook lichter dan gemiddeld, met de kanttekening dat als je écht licht wilt, er ook nog veel lichtere opties zijn. De vorm is verder een tikkie kleiner dan gemiddeld, vooral fijn voor claw of fingertip grips. Of palm grip als je echt kleine handen hebt.





Wat hij mist in opvallende vormen maakt hij goed in bouwkwaliteit, want hoewel het uiteraard gewoon een plastic geval is is hij wel erg stevig. Ook de switches zijn opvallend scherp, met nul pre-travel, nauwelijks post-travel en een fijne, scherpe klik. Asus heeft de clicks opvallend aangescherpt, en dat spreekt aan. Geen nieuw concept overigens, Logitech deed dat al langere tijd met sommige muizen, maar het is een welkome toevoeging. Ook de duimknoppen zijn lekker scherp, en het scrollwiel is een tikkeltje lichter dan gemiddeld.


Zoals je straks op de foto ziet valt nog één ding op, althans als je er een lamp op zet: de shell is een beetje doorzichtbaar. Daar zie je niet veel van in de avonduren, maar het is wel een leuk dingetje. Belangrijker is dat je de switches net als bij eerdere ROG Gladius muizen kan hot-swappen. Bijvoorbeeld voor een iets ander klik-gevoel, maar vooral om ze te vervangen mochten ze kapot gaan. Switch-death is de grootste oorzaak dat muizen vervangen moeten worden, maar je zal dan wel zelf losse switches moeten bestellen gezien je in tegenstelling tot bij de duurdere modellen ze er niet bij krijgt. Maar die kan je er dan wel zo indrukken, je hoeft ze niet zelf te solderen bijvoorbeeld.


Eén ding waar Asus naar mag kijken: paracords. Ik ben blij dat ze een flexibele rubberen kabel hebben gekozen die vooral voor snelle FPS games net wat beter is dan je typische gevlochten stugge kabel, maar muizen als de MM710/711 voelen praktisch draadloos dankzij die nog betere kabels.

Specificaties



Prestaties


ASUS heeft gekozen voor een PixArt PAW3327 sensor, een sub-top sensor met een maximale DPI van 6200. Weinig voor moderne marketing standaarden, maar meer dan iedereen ooit nodig heeft. Waar het om gaat zijn de prestaties op lagere DPIs die mensen echt gebruiken: 400, 800, 1600.

Snelheid lijkt uitstekekend, auwkeurigheid lijkt uitstekend, en ook van acceleratie is geen sprake. Wel viel vrij snel op dat mijn voorkeur DPI (800 in Warzone) de muis een stuk sneller maakt dan mijn G Pro Wireless referentiemuis. Ik moest hem ruim 100 DPI lager zetten om een vergelijkbare 360 te halen, en dat is apart. Geen drama, je kan compenseren, maar het is dus wel zaak even je DPI sense goed na te meten en af te stellen als je overstapt naar deze.

Zorgwekkender is de click-delay. Normaliter zien we top muizen binnen ca 2 ms presteren van de G Pro Wireless, op welk moment we het onder “het maakt niet uit” kunnen parkeren. De Impact II zit ca 8ms buiten die marge, en dat is net even te veel. Problematisch? Niet direct voor iedereen, maar nadat je net dik geld hebt uitgegeven om 5 a 6 ms te winnen met een dikke gaming monitor, dan is dat natuurlijk wel jammer.


ASUS lijkt dat ook te weten, want in de software zien we ze al aangeven dat de minimale click latency 12ms is. Verder kan je in de software de DPI instellingen aanpassen, macro’s maken, en met je verlichting spelen. Wat ze wel mogen doen: users de flexibiliteit geven om meer of minder DPI settings in te stellen om tussen te switchen. Ook de optie om de lift-off distance aan te passen (ca 2 a 3mm) zou fijn zijn, al lijkt dat hier een sensorbeperking. Mocht je hem nog niet hebben gezien, de DPI knop zit onderop de muis, typisch een dingetje wat competitieve gamers graag hebben om ongelukjes te voorkomen.


Conclusie


De ROG Strix Impact II is een muis met een paar zeldzame pluspuntjes en een paar harde minpunten. Maar het is bovenal een muis met een doelgroep die best lastig is vast te stellen, en dat is tenslotte wat we moeten doen met de meeste muizen: prima muizen zijn er genoeg, maar wel muisje past bij welke gebruiker?

Enerzijds is hij met 79 gram lekker licht, vrij klein, heeft hij de DPI knop onderop en heeft hij mechanisch gespannen switches voor een scherpere click. Allemaal features die zich echt richten op FPS of andere games waarbij elke milliseconde het verschil tussen winnen en verliezen kan betekenen. Maar vervolgens is de click-latency vrij hoog, net als de lift-off distance, en is de kabel stugger dan we op dit prijspunt kunnen krijgen. En dat zijn nou net drie harde punten waar juist low-sense FPS gamers op zullen afhaken.

Op zich geen grote schande, weinig muizen zijn perfect en voor iedereen, maar op 50 euro hebben we toch wel al muizen gezien die we zonder dergelijke kanttekeningen kunnen aanbevelen; de G403 en de MM710/MM711 blijven zo wel buiten schot van deze Asus. Laten we competitive gamers even achter ons, wat wel resteert is een keurig gebouwd muisje met een verder prima sensor, hele fijne strakke clicks dankzij de mechanische spanning, en de optie om de switches te vervangen als ze kapot gaan. Geef je wél om een fijne click en vind je het een fijne zekerheid (of gewoon moreel beter verantwoord) dat je bij click-death voor een paar euro een nieuw switchje koopt in plaats van een complete nieuwe muis, en geef je niet om games waar elke milliseconde (of 10) cruciaal is, dan valt er best wat te zeggen voor de ROG Strix Impact II.


Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters YouTube
Techtesters op Instagram
Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.