Creative Sound BlasterX G5 & Sound BlasterX G1 review
Productpagina @ Creative


Hoewel ik regelmatig stel dat audio reviews, gezien hun primair subjectieve karakter, één van de lastigste zijn om te schrijven blijk ik er toch consequent mijn vingers aan te willen branden. De reden is vrij simpel: hoewel er zonder giga investering weinig is om te meten, en als je al wat kan meten dat ook nog bijzonder lastig te interpreteren is, is alles wat wij uiteindelijk in onze oren horen van grote invloed op onze dagelijkse beleving. Op gebied van muziek, maar zeker in dit geval ook op gebied van gaming.

De Sound BlasterX G1 en G5 zijn namelijk externe (USB) geluidskaarten met een flinke vleug ‘gaming’. Op zich een grote markt en een redelijke doelgroep, maar tevens een gevoelig onderwerp gezien de eenvoud waarmee fabrikanten met die term lijken te smijten; zeker muziekliefhebbers zullen schrikken van headsets die zich als ‘gaming’ profileren. Echter zonder al te veel op de zaken vooruit te springen: ook mensen met muziek als primair doeleinde zullen in deze review m.i. wat interessants te lezen vinden.

De Sound BlasterX G1 kent een adviesprijs van 49,99 euro, de G5 een adviesprijs van 149,99. Waar de eerste echter lastiger verkrijgbaar is, of voor de adviesprijs je even zal moeten wachten, is de laatste inmiddels te vinden voor 119 euro bij een aantal shops.


In de keurige verpakking vinden we: een Sound BlasterX G5 (Het moet niet gekker worden!) een handleiding, opvallend rode USB kabel van 1 meter, en een optische kabel.






Pluspunten van mij voor de vormgeving; een licht hintje gaming, maar overal bescheiden. De foto’s doen een stevig stalen apparaat vermoeden maar dat is niet het geval; veel weegt het 11cm lange kastje zeker niet. Bouwkwaliteit en afwerking is desondanks goed voor elkaar, van de nette gold-plated aansluitingen tot de stevige fysieke volumeknop voelt hij gewoon prima. Naast het volumewiel zitten de aansluitingen voor je headset en eventueel dedicated mic.





Ook de knoppen aan de zijkant laten weinig te wensen over, prettig stevige uitvoering met een fijne feedback. We zien daar de low / high gain switch die je afhankelijk van je headset eenmalig instelt, de SBX knop om door de drie presets van je DSP instellingen te schakelen (Daarover straks meer bij ‘software’) en de scout knop. “ok?” was mijn eerste ingeving, maar ook daar komen we zo op terug. Fijn is dat het geselecteerde SBX profiel met de LEDjes wordt weergegeven.



Achterop zien we de micro-USB in vanaf je computer, Playstation of Xbox, een USB uit voor bijvoorbeeld je toetsenbord, muis of USB-stick; best handig zo’n passthrough, en de extra Optical / Line in en uit. Nodig? Niet per sé, maar op zich fijn dat je ook je speakers er op aan kan sluiten naast je headset bijvoorbeeld, of opnameapparatuur, of een tweede bron aan kan sluiten om te versterken.


Één van de kanten van de SoundBlasterX G5 is voorzien van een laagje rubber, deze moet schuiven tegen gaan. Dat werkt redelijk al is de grip verre van extreem; de G5 lijkt wat licht om echt als een huis te liggen, maar het draagt voldoende bij.


Sluiten we de G5 aan dan zien we het gaming element duidelijker: de X licht rood op, en we zien een rode verlichting om het volumewiel. Leuk aan dat laatste is dat die toe- of afneemt met je volume instelling.



De SoundBlasterX G1 is minder spectaculair om uit te pakken, maar is daardoor niet per sé minder interessant. De features zitten in elk geval in de software en niet op het apparaat zelf; meer dan in je USB poort pluggen en je headset in de 3.5mm uitgang zit er niet in. Wel oogt hij keurig, is die paar centimeter kabel van een sleeve voorzien, en licht ook hier de X rood op.









We beginnen wederom met de Sound BlasterX G5:



Wat specificaties is het een feature powerhouse: USB-in voor PC, PS4 en Xbox One, USB-out om een (max 100mA) USB device direct op het apparaat aan te sluiten. Optical / Line is uiteraard ook wel handig, en er zit een dedicated mic-in op. Uitgang gaat via de 3.5mm headphone out, die tevens de microfoon opname voor zijn rekening kan nemen wanneer je een headset hebt met audio en mic over één kabel, en er zit een extra Line / Optical out om bijvoorbeeld je speakers of ander apparaat aan te sluiten.

De Cirrus Logic CS4398 vervult de rol van DAC terwijl de TI TPA6120A2 als versterker zijn werk doet waarmee headphones tot 600 Ohm kunnen worden aangedreven. Om low-impendance headphones niet uit te sluiten komt de G5 met een low / high gain switch. De gebruikte DAC voorziet 24-bit / 192kHz geluid met een zeer respectabele 120dB signal-to-noise ratio. Geen misselijke specs.

De G1 is in vergelijking wat eenvoudig:


USB in, 3.5mm uit. Ook hier betreft het een vierpolige aansluiting waarmee hij dus ook de microfoon van je headset gewoon door kan geven. Exacte DAC / versterker wordt niet genoemd, maar de 24-bit / 96kHz spec geeft een lager gepositioneerd model aan. Met een optie om tot 300 Ohm headsets aan te sturen is echter weinig mis.


Geluidskaarten als productcategorie staan tegenwoordig onder flinke druk. Ooit niet uit je computer weg te denken kan je in moderne moederborden veelal prima capabele geluidschips aantreffen, al zal je voor een stevige implementatie toch al snel richting de meer high-end borden gaan. Hoewel de luxere DACs met relevant beter geluid niet spectaculair onder vuur komen te liggen op dat front is het tegenwoordig ook grotendeels aan de featureset van een geluidskaart om zich te onderscheiden van de ingebouwde implementaties. Creative / Sound Blaster lijkt dat in te zien wat het softwarepakket is zacht uitgedrukt geweldig. We beginnen wederom met de G5:


Één van de eerste zaken die je in wilt stellen zijn de drie profielen welke je aan kan klikken om te activeren, of met de fysieke SBX knop op de G5 kan bedienen. Er zijn een aantal presets beschikbaar en ze kunnen ook worden geïmporteerd en geëxporteerd, en elke preset kan je ook naar wens aanpassen. Presets voor gaming richten zich specifiek op bepaalde elementen, denk aan meer focus op de voetstappen en meer focus op surround sound in het CS:GO profiel, stemmen in andere games, of in mijn eigen ‘Stampuhhh” profiel ligt de focus natuurlijk op overdreven bass en staat de equalizer op dance. Mijn derde profiel heb ik op ‘no effects’ staan en een vlakke curve voor de meest neutrale uitvoer, waarbij ik moet zeggen dat er uiteindelijk niets boven je eigen voorkeursinstellingen gaat.



Per profiel heb je de optie om verschillende DSP effecten in- of uit te schakelen, en tot in keurig detail: Surround aan/uit en tweakbaar, en geen simpele ‘bass boost’ aan/uit, maar gewoon aan/uit, instelbaar tussen 1-100, en zelf nog aangeven tot welke frequentie als bass moet worden gezien. Ook smart volume is interessant om nare schommelingen tegen te gaan. Wat opgaat voor die SBX opties uiteraard ook voor de equalizer, wederom met presets of naar wens instelbaar.



De scout mode is een aparte, kent ook zijn eigen knop op de G5, maar is verder niet instelbaar. Het is een redelijk slimme automatische instelling voor games die zich afhankelijk van het afgespeelde geluid aan gaat passen. Zit je in het einde van je CS:GO ronde en is het een één tegen één sluip-festijn? Dan gaat het volume omhoog, de focus op de frequentie voetstappen en naar wat lijkt de lage tonen omlaag. Het klinkt apart, maar vanaf de eerste test was ik werkelijk verbaasd hoe het werkt. Is het perfect? Zeker niet, spring je (maak je zelf geluid) dan valt het volume weer terug, en wanneer de actie spontaan begint zit er even vertraging in het aanpassen van het geluid. Dat laatste valt op, maar de hoorbare aanpassing lijkt dan secundair aan het in eerste instantie voordeel hebben dat je je tegenstander echt eerder en van verder hebt horen komen. Niet alle games profiteren op vergelijkbaar goede wijze als FPS/shooters, maar dat was te verwachten; niet voor niets heet de modus ‘scout’.


Net als je het uitgevoerde geluid naar hartenlust kant tweaken kan dat ook met de input. Je kan je stem naar wens kleuren, bijvoorbeeld om een zo natuurlijke weergave te bieden en te compenseren voor de afwijkingen van je huidige mic, maar als je aparte geluidseffecten wilt toevoegen kan dat ook. Ook ideaal voor die 40 jarige truckers die zich graag online willen voordoen als een 16 jarig meisje… of een robot.


Bij advanced kunnen we met twee direct modi de digitale aanpassingen van het geluid overslaan, en aangeven hoe we het geluid eruit willen hebben; als stereo, 7.1 of 5.1 virtual surround. Het eerste voor muziek, de laatste twee voor gaming, vermoed ik dan. En onder de mixer setting nog wat tweak opties tussen de verschillende invoer en uitvoer opties. Al met al een compleet plaatje:



De G1 maakt gebruik van dezelfde software, maar kent uiteraard wat minder opties. Zo zijn dezelfde aanpassingen van invoer en uitvoer mogelijk, en dat zijn er dus veel, maar kan je maar één profiel actief hebben; de enige manier om te schakelen is dat in de software te doen gezien fysieke knoppen ontbreken. De rest van het pakket is exact gelijk, zoals de ‘ik wil als een alien klinken’ stand, maar uiteraard met uitzondering van bijvoorbeeld de mixer opties van de vele in-/outputs van de G5.






Om een enorme verdubbeling van informatie te voorkomen voeg ik de praktijkervaring en conclusie in één langer hoofdstuk door. Daar is een goede reden voor, want de een grote mate van subjectiviteit in de ervaring is ontegenzeggelijk en als gevolg zou ik beide hoofdstukken van exact dezelfde nuance moeten voorzien, liever maak ik er een uitgebreidere opinie afsluiter van.

Even ontegenzeggelijk als het subjectieve element is het feit dat geluidskaarten an sich als productcategorie onder stevige druk staan, de betere moederborden hebben alleszins goede geluidsprestaties, en ik schaar mijzelf ook in de categorie die die audio implementatie van de echt betere moederborden in de regel ‘ruim voldoende’ schat. Hoewel ik zelf al een leuke DAC (a 200 eur plus) had om speakers te testen, en onlangs een nog dikkere DAC kon ervaren waaruit weer winst te horen valt, stak ik mijn headsetje aan het einde van de dag simpelweg in de voorkant van mijn computer wanneer ik ging gamen of zelfs voor het gros van de muziek luistertijd. Natuurlijk hoor je verschil, maar is het stiekem niet goed genoeg?

Er zijn mensen die die vraag met ja zullen beantwoorden en die daar niet extra in willen investeren, mensen die pertinent beter willen, maar voorafgaande aan mijn ervaring met vooral de Sound Blaster X G5 had ik de kans niet groot geschat dat iemand in de eerste categorie die ‘on-board geluid wel goed genoeg vindt’ daadwerkelijk keihard overstag zou gaan zelfs geconfronteerd met wat beters. Echter is dat precies wat er met mij gebeurde. Blijf ik even bij de G5 dan komt dat voor een deel vanwege de meer dan keurige aanwezige DAC, hij doet in de geluidservaring zeker niet onder voor de SilverStone EB01 die ernaast staat en ruim het dubbele kost. Ik heb hem aangesloten op een budget (maar m.i. fantastische headset voor de prijs) Edifier H850, op een luxere Sony MDR-1R, op een Kingston HyperX Cloud, op een Logitech G933 (analoog input), op Cooler Master Resonar in-ears, verschillende Bluetooth speakers en zelfs de Edifier S2000PRO speakerset waarbij de G5 zonder uitzondering (zelfs al richt hij zich niet op speakers) zijn audio kwaliteiten laat zien. Creative mag het product weliswaar op ‘gaming’ richten, muziek prestaties laten weinig te wensen over.

Maar hoewel de DAC/AMP kwaliteiten m.i. voor de prijs ten opzichte van andere DACs dan niet ter discussie staat speelt de prijs wel een rol als je kijkt naar de prijs van een headset. Leuk dat een 40 euro headset een mega boost krijgt, maar niet in dezelfde mate als we die 120 euro van de G5 in een headset van 160 euro hadden geïnvesteerd. Maar dan komen de features van de Sound BlasterX G5 om de hoek kijken: De software van Creative is top. Instelmogelijkheden tweaken tot je een ons weegt, meerdere profielen opslaan die eenvoudig via het aantrekkelijke kastje te switchen zijn, een scout modus die weliswaar niet perfect is maar zeker in shooters een wezenlijk verschil kan maken, een prettige volume knop met LED indicatie, losse mic inputs, USB passthrough en losse in/uitgangen voor speakers en andere bronnen, de optie om hem als DAC voor je PS4/Xbox te gebruiken (welke ik bij gebrek aan console niet kan testen), vanuit een praktisch perspectief is het een enorme aanwinst.

Hoewel de ‘gaming’ insteek frequent door fabrikanten wordt vertaald door ‘beetje duurder dankzij LEDs’ zien we hier gewoon een uitstekend all-round product met daadwerkelijke game voordelen. Niet alleen dankzij die geluidsprofielen voor specifieke games en alle mogelijke effecten, maar vooral ook vanwege de uitstekende implementatie van virtual 7.1 surround. De Edifier H850 en Sony MDR-1R zijn echte muziek headsets, maar aangesloten op de G1 –of- G5, die virtuele ervaring ontloopt elkaar nauwelijks, veranderen ze in uitstekende capabele game headsets met accurate positionering. Virtual 7.1 heeft mij vaker weten te verrassen, soms ook teleurgesteld, maar nimmer op dergelijke wijze eerdere ervaringen weten te overtreffen.


De prijs weegt wel op de Sound BlasterX G1, want 50 euro voor een uitstekende virtual 7.1 toevoeging en de optie tot aanpassingen van één profiel (je kan er wel meerdere opslaan natuurlijk) is vergeleken met de G5 karig en de prijs komt in de buurt van complete degelijke all-round headsets. De software is weliswaar gelijk aan de G5, maar zonder de extra in- en outputs, fysieke volume controle en fysieke knoppen om tussen de instellingen te switchen voelt het verschil wel een stuk groter dan de factor 2,5 die tussen de producten zit. De Sound BlasterX G1 lijkt dan ook vooral een product voor mensen met reeds een stevige sub 300 Ohm muziek-focussed headset die hem voor hun gaming willen ombouwen tot zeer capabele game headset zonder daarvoor een extra unit te kopen, of wellicht leuk voor mensen met een matige audio implementatie in hun PC. Niet spectaculair als doelgroep, maar op zich redelijk en zeer duidelijk: ‘approved’ voor die groep.


Het is echter de G5, het product waarvan ik vooraf dacht moeite te hebben met het vinden van de juiste use case, die mij ondanks de aanwezigheid van prima DACs en high-end moederborden hier dubbel en dwars heeft overtuigd. Misschien had de USB kabel wat langer gemogen dan een meter (maar standaard micro USB, dus tja), maar dat voelt als gemekker over een product waar ik helemaal weg van ben. Uitstekend geluid met eindeloos tuning mogelijk, lekkere fysieke knoppen, een zwik aansluitingen, top software, en als eindresultaat één extreem gelukkige reviewer, gamer en all-round geek. Aan oprecht enthousiasme in geen geval gebrek.


Enkele hogere resolutie fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:
300300


Over Redactie

Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.