Edifier G2000 review

Edifier kennen we vooral van hun bookshelf speakers, mooie, net ogende 2.0 setjes voor een redelijke prijs echt heel goed klinken. Echter nu “gamers” kennelijk een specifieke doelgroep zijn moeten we natuurlijk ook “gaming” speakers hebben, iets wat in de praktijk vaak tot twijfelachtige producten met lampjes erop leidt. Edifier wil kennelijk mee doen in die markt, want de G2000 is een speakerset die zich ook bewust op gamers richt. Dat blijkt uit de twijfelachtige “12 RGB licht effecten verhogen het game genot” feature, maar als we de marketing even laten voor wat het is: Edifier zal toch niet vergeten zijn hoe ze gewoon een goede set moeten maken?

Prijskaartje, zo’n 79 euro voor twee speakers.

Omdat ik zelf alleen wat stock foto’s had gezien verbaasde ik mij een beetje over het formaat van de G2000, het zijn redelijk compacte speakers, cola blikje for scale. Het design vind ik wel leuk gedaan, niet echt overdreven, maar duidelijk net even wat anders dan die standaard bookshelf speakers en iets wat in mijn optiek niet zal misstaan bij de gemiddelde game pc. En ze voelen stevig aan. Alleen de RGB vind ik wat matig, de kleuren zijn wat flets en ondanks dat je wat te kiezen hebt kan ik er niet heel warm van worden, RGB is iets wat zowel Logitech als Razer echt beter voor elkaar hebben.

Een echt Edifier dingetje is een uitgebreide featureset, en ook dat is hier weer heel dik in orde. JE kan hem analoog aansluiten, maar ook via USB, wat echt enorm fijn is als je een laptop hebt of een game PC met een matige audio chip: een USB dac klinkt dan beter dan een analoge aansluiting. Tevens heb je een sub-out om een subwoofer aan te sluiten als je dat later wilt, én er zit Bluetooth in. Je kan dus ook gewoon muziek vanaf je telefoon streamen. Een afstandsbediening ontbreekt, maar je hebt wel fysieke controls op één van de speakers. Flink meer dan op een typisch speakersetje onder de 100 euro.

Waar de G2000 echt scoort echter is het geluid, want dat is echt harstikke goed. Niet alleen voor een speaker van dat formaat, maar ook voor de prijs. Ze klinken vol, hebben opvallend veel bass voor relatief kleine units (met een beetje hulp van de reflex poort achterop), en ze geven echt een dik prima ervaring voor typisch PC gebruik: filmpjes kijken, Techtesters YouTube kijken, en gamen uiteraard. Op laag volume, of flink hard alvorens ze tegen hun limiet aan lopen. Ik zou zeggen dat een R1280T vooral voor muziek iets gebalanceerder is, maar dit zit er echt niet zo ver vanaf. Als we de “gaming” marketing even vergeten is het gewoon een keurige speakerset voor het geld.

Ondanks dat ik de ervaring ietwat sceptisch inzette, inherent serieuzere fabrikanten die opeens uit het niets met “gaming” marketing aan komen zetten voelt vaker dan niet wat oncomfortabel, lukt het Edifier toch weer om gewoon indruk te maken met een goed product; ruim goed genoeg om de so-so RGB te v ergeten. Je krijgt echt heel aangenaam geluid, zowel voor de prijs als het formaat van de speakertjes, plus de typische uitgebreide featureset met meerdere inputs (USB, analoog, BlueTooth), waarbij vooral de USB aansluiting echt enorm fijn is: ik verwacht dat speakersetjes van deze prijs namelijk vaak bij redelijk geprijsde gaming pc’s zullen komen te staan, en die audio uitgangen laten vaak te wensen over.

Wil je puur het beste geluid voor het geld, zeker als je meer om muziek geeft dan games, kijk dan naar de Edifier R1280T die een tientje meer kost. Heb je liever iets compacters, of past dit design beter bij je setup, dan is de G2000 een leuk alternatief.

Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Techtesters op Instagram