Elgato Facecam MK.2 Review

Vandaag brengt Elgato een nieuwe camera nu, de Facecam MK.2 die de bijna 3 jaar oude originele Facecam vervangt. Zoals we van het merk verwachten focussen zich vooral op streamers en content creators, maar met een prijs van 150 euro zit hij ook niet ver boven de prijs van typische zakelijke of prosumer webcams. Producten waar eigenlijk maar weinig beweging in zit de laatste jaren, dus met een beetje aandacht zou Elgato iets moeten kunnen neerzetten waar tal van webcam gebruikers blij van zouden worden.

Elgato Facecam MK.2 Pluspunten

Een camera staat of valt bij de beeldkwaliteit, en daar pakt Elgato meteen de eerste winst. De beeldkwaliteit van de Facecam MK.2 is echt uitstekend. Op papier is een 1080p camera zoals velen, maar resolutie zegt niets over de kwaliteit van de sensor en lens en die is enorm dik in orde. Zelfs bij matig licht kom je nog keurig voor de dag, ruis is minimaal en ruisonderdrukking is zowel goed in orde als instelbaar als je dat wilt.

Screencap in de avonduren met beperkt licht, en toch ziet het er keurig uit. Klein beetje ruis in de donkere delen (blauw shirt, zwarte stoel), maar je moet er echt voor zoeken.

De Facecam MK.2 gaat ook uitstekend om met overbelichte situaties, heeft een mooi scherpte bereik van 30 tot 110 cm en heeft dus ook geen focus hunting in typische opstellingen, en 60 FPS maakt hem ook keurig soepel. De grotere, duurdere Pro wint het weliswaar in pure resolutie, maar in elk opzicht is dit een camera waarmee je zowel in pro-level streams, high-end zakelijk gebruik of gewoon als A-roll camera voor een YouTube kanaal jezelf keurig mee kan presenteren.

Ook de featureset is gewoon keurig. De nieuwe privacy slider is een enorme verbetering ten opzichte van de oude dop, de mount is flexibel en houdt de camera relatief laag, plus je kan hem met reguliere mounting hardware monteren als je dat liever wilt, er zit een USB 2.0 modus op voor oudere systemen zodat hij direct werkt zonder gedoe, de latency is echt minimaal, en je kan zelfs 720p120 opnemen als je daar doeleinden voor hebt.

De software geeft je ook nog de nodige opties, al is de standaard “auto” modus eigenlijk gewoon prima voor de meeste doeleinden. Maar als je wilt kan je nog aardig tweaken mocht je dat willen. Fijn is dat je je favoriete instelling vervolgens ook op de camera zelf op kan slaan, dus je hebt de software erna niet nodig en je kan dezelfde instellingen behouden als je later op een andere machine je camera aansluit. Uiteraard is er ook Stream Deck en Prompter support.

Nvidia’s plugins geven je toegang tot handige achtergronden, maar ook eye contact waarmee het lijkt alsof je altijd naar de camera kijkt. Dat laatste blijft nog een beetje… creepy. Zeker als je een beetje met je gezicht beweegt.

Elgato Facecam MK.2 Minpunten

Hm, het is echt zoeken naar nadelen in de ervaring. 4K was wellicht leuk geweest voor A-roll opnames, maar zelfs daar is de meerwaarde discutabel. Elgato lijkt echt goed in de gebruiksstoel gezeten te hebben om te bepalen wat een goede webcam nu echt nodig heeft. Het enige wat ik kan bedenken is dat de adviesprijs van 150 euro toch wel significant hoger is dan wat de meeste gebruikers aan een camera uitgeven. Voor een incidenteel gesprek is een half zo dure C92X-klasse camera eigenlijk wel prima, maar kwalitatief staat dit er zo ver boven dat ik de meerprijs eigenlijk geen nadeel vind.

Elgato Facecam MK.2 Conclusie

Ik hou niet per fabrikant bij hoeveel wins of fails ze hebben, maar volgens mij heeft Elgato inmiddels de langst lopende positieve streak bij ons. Of in elk geval de meest constant positieve. Keer op keer weten ze producten uit te brengen waar echt goed over nagedacht lijkt te zijn en de Facecam MK.2 is geen uitzondering. De beeldkwaliteit is uitstekend, de featureset is praktisch echt relevant en waardevol voor feitelijk iedereen die een goede camera kan gebruiken, en echte nadelen lijken te worden voorkomen doordat ze goed in de gebruikersstoel gaan zitten.

De camera is weliswaar net wat te prijzig om dit dé webcam voor iedereen te maken, maar de meerprijs boven de is bescheiden genoeg dat we hem wel dé camera vinden voor iedereen die gewoon net wat meer wil dan iets wat slechts voldoet. Hierdoor is zowel een Editor’s Choice als een Great Value award van toepassing.

Meer Techtesters? Je vindt ons op:
Techtesters Patreon
Techtesters op Instagram
Nada op Twitter
Stephan op Twitter

Onze productlinks (bijvoorbeeld Amazon of Bol links) betreffen soms affiliate links. Dat houdt in dat wij een kleine commissie krijgen op elke aankoop die jij doet, zonder dat het jou ook maar een cent meer kost. Wij linken enkel naar betrouwbare webshops waar wij zelf veelvuldig positieve ervaringen mee hebben.