Elgato Light Strip Review

Een beetje licht in je setup, simpel als het klinkt is dat nu eenmaal iets waar flink wat mensen om geven. En dan kan je of op de goedkope chinese toer gaan, of je gaat voor de chiquere oplossing als Hue.

Elgato lijkt daar een andere gedachte over te hebben, en brengt daarom hun eigen Light Strip uit. Uiteraard als Elgato product gericht op streamers en video makers, maar tegelijkertijd ook iedereen anders die gewoon een makkelijk controleerbare en vooral extreem heldere LED strip zoekt. Prijskaartje: 59 euro voor 2 meter. Fair? Of te hoog gegrepen?

Het concept is niet heel anders dan andere Elgato licht producten, de Light Strip is een apparaat dat via een WiFi controller op je WiFI netwerk zit, en vervolgens heb je er controle over. Alleen waar de Key Lights lichtpanelen zijn is de Light Strip gewoon.. tja.. een strip met lichtjes. Althans, lichtjes aan de ene kant, plaktape aan de andere. Wat vooral opvalt is dat ze een heel stuk flexibeler zijn dan de Corsair Light Strips die achter het bureau van Nada zitten; dit is echt veel makkelijker aan een bureau te bevestigen.

Installatie is een kwestie van de stekker erin, en dan met je app of je PC (met WiFi) kan je de strip installeren en beheren. Firmware updatje uitvoeren, kleurtje wisselen inclusief de nodige wit tinten, en ook niet onhandig: makkelijk aan en uitzetten. En voor de echte stream fanaat natuurlijk belangrijk: je kan hem vervolgens via je Stream Deck beheren.

En dat was het wel dacht ik zo, maar toch niet helemaal, want eenmaal aan bleek de Elgato Light Strip extreem helder. Dermate helder dat ze nauwelijks te fotograferen zijn. In de onderste foto is de achtergrond gewoon normaal belicht, overdag, maar voordat we de LEDjes kunnen zien lijkt het wel pikdonker in de omgeving.

En ook vergeleken met typische RGB in je case ligt de (maximale) helderheid flink hoger.

Wat wel opvalt is dat de wit helderheid vooral heel hoog ligt. Kies je een individuele kleur, dan blijft er minder van over. Logisch, want het is en RGBWW strip, en als je enkel groen of rood wilt dan kan natuurlijk maar één van die ledjes zijn ding doen.

Conclusie

Dit is wellicht een ietwat korte samenvatting, maar er valt ook niet zo gek veel over te zeggen, en daarbij wil ik de plakstrip nu nog even bewaren voor onze geplande nieuwe setup later dit jaar. Maar zoals vaker is dit een Elgato product dat eigenlijk doet wat je ervan verwacht. Het zijn nette, extreem heldere strips, het beheer via software, app of Stream Deck werkt gewoon prima, en ze zijn video-proof. Nu zijn de meeste betere strips dat wel, maar goedkope meuk lang niet altijd. En ondanks dat wij nog even wachten met de definitieve applicatie wilde ik wel vast delen dat als je deze op het oog hebt je er niet verkeerd mee kan. Zeker iemand die al strips had maar wat helderheid tekort kwam zal hier best enthousiast van worden.

Zijn er wat puntjes om over na te denken? Eigenlijk maar één significante: het feit dat je maar twee meter krijgt en er vooralsnog geen goedkope manier is om uit te breiden. In theorie kan je tot 10 meter verlengen, maar vooralsnog enkel door een extra set te kopen. Op zich vind ik 60 euro voor de controller en strip niet eens gek, beter dit dan een paar tientjes besparen op een prut strip, maar extra controllers kopen om te kunnen verlengen is wat overdreven. Een uitgebreide setup kan dus in de papieren lopen, al zou Elgato dat zo kunnen oplossing door expansion kits aan te bieden. Dat ligt wel voor de hand, want dat deed Corsair (eigenaar van Elgato) ook met hun eigen strips en de RGB pilaren.

Enfin: leuk product als je dit zoekt en graag iets koopt dat daadwerkelijk goed werkt, leuk als je een strip zoekt met extreme helderheid, en ik kijk uit naar een permanente setup later dit jaar. Hopelijk zijn er tegen die tijd wat toevoegingen voor te koop.

Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters op Instagram