Gamescom draait uiteraard vooral om games. En hoewel wij in huis zeker game-liefhebbers zijn, zijn wij ook zeker weer niet up-to-date met alle ontwikkelingen in dat wereldje; we blijven toch vooral hardware-typjes die ook graag wat games spelen. Waar er meer dan genoeg te lezen valt over alle grote uitgevers, en wij daar inhoudelijk toch weinig aan toe kunnen voegen, zijn er toch een paar ervaringen die wij graag willen delen. Terwijl grote groepen zich haastte van booth naar booth waar ‘hun’ games speelbaar waren liepen wij zonder plan een beetje rond te snuffelen naar wat er zo allemaal te zien en spelen was, en op die manier kom je soms best leuke en onverwachte dingen tegen.

Één van de games die ons in het bijzonder opviel was “Dreadnought”, een PvP Space game waarin je met 5 man en 5 spaceships het tegen een even zo groot vijandig team moet opnemen en elkaar, niet geheel onverwacht, uit de ‘lucht’ moet knallen. Waarom viel deze game op? Space is awesome! Van Elite tot de oude X-wing games, van Freelancer tot Eve-Online (te veel herinneringen om op te noemen), space games zijn gewoon cool. Als ik de tijd had had ik vermoedelijk nog altijd Eve gespeeld, maar de school-/studententijd is voorbij, en zelfs een heel potje League of Legends (mag je toch al snel een uurtje voor uit trekken) is zelden een optie.


Precies dat laatste is de tweede reden dat Dreadnought aansprak; deze game moet voor snelle potjes gaan zorgen. Wij hadden uitgebreid gelegenheid om met twee van de mannen van Yager, die deze game maken, en zij vertelden ons één en ander over wat zij met deze game proberen te bereiken. Zo wordt de game free-to-play, maar mag het niet pay-to-win worden, waarbij een focus moet komen te liggen op betaalde vanity upgrades. Interessant was dat ze de game weliswaar in kortere / snelle rondes willen laten uitspelen, maar dat de gameplay zelf juist focust op tactiek en strategie, en niet op twitch-gaming. Een combinatie die een wat oudere en/of rustigere gamer aan lijkt te spreken, maar tevens moet de game dusdanig toegankelijk worden dat het praktisch voor alle leeftijden is. Nu blijf ik een groot Eve fan, maar een game met een learning curve in de vorm van een vertikale lijn omhoog is niet voor iedereen. Tevens was het leuk om te horen hoe zijn tot deze game kwamen: Yager hun eerste game was een combat flight sim (genaamd Yager) in 2003, en in die tijd was een combinatie van resources en techniek, of een gebrek eraan, eigenlijk niet voldoende om de game te maken die zij voor ogen hadden. Inmiddels flink groter, onder andere met het succes van Spec Ops: The Line, en met dik 10 jaar aan ontwikkeling op PC gebied gaan ze nu de game maken waar zij in de tijd al van droomden. Klinkt mooi in elk geval.


Op de stevige booth van Greybox, de uitgever, stonden vier vleugels opgesteld met in elke vleugel een 5 tegen 5 setup om de game aan de tand te voelen. De eerste complimenten hadden ze van mij te pakken door een toetsenbord/muis combinatie neer te leggen in plaats van de PS4 of Xdoos controllers die we in tal van andere booths tegen kwamen (en de Logitech G710 en G302 zijn prima stukjes hardware om mee te spelen). Wij speelden twee potjes die voor mijn gevoel niet meer dan 15 minuten per stuk in beslag namen. Direct werd duidelijk wat de devs bedoelden met ‘focus op strategie en niet op reactietijd’, want de schepen waren bijna schrikbarend traag. Uiteraard bewegen de snellere ‘classes’ redelijk soepel rond, maar de middenklassers en zware slagschepen vereisen geduld en tactiek om tot duidelijke voordelen over je tegenstander te komen. Er zijn uiteraard wel duidelijk skill elementen in de game in zowel het vliegen als het schieten, want mikken doe je ‘gewoon’ handmatig. Ook de toegankelijkheid lijkt in eerste instantie goed in orde, want met een korte uitleg over een handje vol controls kon je al goed uit de voeten. De twee voornaamste gevoelens achteraf waren “relaxt” en “leuk!”, wat ruim voldoende was om deze game actiever te gaan volgen.





Voor meer beelden kan je beter even op hun site kijken.

De closed beta lijkt inmiddels in volle gang (nu even access proberen te regelen…), en als het goed is komt deze game binnen een aantal maanden definitief uit. Een precieze datum wilden ze niet geven, de bekende ‘it’s done when it’s done’ dus wat prima is, maar de doelstelling is de game uiterlijk vroeg in 2016 uit te brengen.

#Spaceships4tw

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.