HiLook NVR review

Eén van de aller grootste namen op gebied van beveiligingscameras en recorders is Hikvision. De naam die consumenten wellicht niet direct veel zegt, maar hun reputatie en kunnen staat in de zakelijke markt niet ter discussie. Onder de noemer HiLook willen ze echter ook wat toegankelijkere producten naar de markt brengen, en tot zover ik begrijp noemen zij HiLook dan ook hun consumer (of wellicht meer prosumer) lijn.

Ze stuurden ons een recorder en een paar camera’s om dat eens te gaan ervaren.

Uitpakken, bouw en features

We beginnen met de Netwerk Video Recorder of NVR zelf. Beetje standaard verhaal, voelt als een videorecorder uit de jaren 90 zonder VHS ingang. USBtje voorop, PoE netwerkpoorten (dus die voeden de camera ook) achterop, HDMI, VGA, LAN en USB poort om het geheel aan te sluiten, en audio kan ook los in- en uitgevoerd worden.

Intern stelt het niet veel voor en had het geheel prima de helft compacter gekund. Dat of er had plaats kunnen zijn voor twee schijven en wat interne redundancy. De Toshiba en WD schijf volgt nog een los artikel over, maar we verklappen vast dat je voor stilte beter bij de WD kan zijn (althans de 2TB WD Purple is stiller dan de 4TB Toshiba MD04ABA400V).

Er zit ook een muisje bij voor gebruik, al raad ik sterk aan een degelijke aan te schaffen als je er meer dan 2 minuten mee wilt werken; dit ding is best wel prut.

Twee camera’s

Eén van de positieve dingen is dat de HiLook leunt op de grote broer erachter, en daarmee praktisch alle cameraprotocollen ondersteunt. We pakken twee camera’s uit hun eigen line-up, allereerst de HiLook HWI-D640H-Z.

Dit is een plafond-mount fixed position camera met 4 megapixel sensor. Bouwkwaliteit is uitstekend, dit breek je niet ‘even’ open en kan tegen zowel een stootje als slecht weer. De vaste camera positie houdt wel in dat je hem open moet schroeven en hem eenmalig in de juiste positie moet wijzen. Er zijn remote-bestuurbare camera’s, dit is daar niet één van. Aansluiten doe je via de PoE aansluiting, dus één netwerkkabel vanuit de NVR en je bent klaar, maar er is ook een losse adapter optie (optioneel) mocht de camera via andere switches op een non-PoE positie uit komen.

De tweede camera is de IPC-B120H met een compactere beeldhoek. Ook hier is de kwaliteit uitstekend, en ook dit is een fixed position model. Richten en klaar dus.

Installatie

Met de harde schijf erin geschroeft stelt de installatie niet veel voor. Wachtwoordje maken, acces-pattern maken, en als je wilt kan je de netwerk instellingen aanpassen al is het met DHCP support redelijk plug & play allemaal. De twee HiLook camera’s worden direct gedetecteerd, en bij de installatie krijg je de meest logische vragen al voor je: “wil je dat de camera’s 24/7 opnemen of reageren ze op beweging”. Ook fijn is de Guarding Vision dienst waarmee je remote access direct op kan zetten. Discussies en/of twijfels over de veiligheid en wenselijkheid ervan laat ik even in het midden, maar denk daar in elk geval even actief over na.

Vanaf dat moment kan je het daar bij laten. Je hebt een overzicht scherm met alle 4 de camera’s in beeld, of je bekijkt er één die je aanklikt. Klik je met de muis dan krijg je een paar basale (doch logische) opties bijvoorbeeld om alle cams in een rotatie groot weer te geven, handmatig opnames te maken, etcetera. Gebruikers met weinig eisen kunnen dit dus prima zelf, wat dat betreft prima.

Wat de beeldkwaliteit van de camera’s zelf betreft? Mwah. ‘Good enough’ als sentiment overheerst, maar wat beeld-instellingen terzijde kunnen niet helpen dat beide camera’s een redelijk flets beeld afleveren in een situatie binnenshuis. Buiten gaat het ze beter af, en de IR modus voor nacht zicht is keurig met zelfs op een meter of 15 (verder kwam ik niet zonder in iemand zijn tuin in te breken) een duidelijk beeld. Vergeleken met de Nest cam, bij uitstek een consumentenproduct, doen vooral de IR lichten het goed, maar vind ik de daadwerkelijke beeldkwaliteit voor een prosumer oplossing eigenlijk wat karig. Als je echt goede kwaliteit wilt hebben ze zwaardere modellen in het assortiment dus wegen we er niet te zwaar aan. Besides, het is functioneel I guess? Maar je ziet in de onderstaande foto duidelijk hoe weinig er van de kleur over blijft met de duurste van de twee camera’s:

En nee, de kleur instellingen haalden echt niets uit:

Maar dan…

Zodra je wat meer wil dan kom je echter wel tot de conclusie dat HiLook echt zijn basis kent in het zakelijke segment. Gaan we wat dieper de instellingen in dan vinden we echt enorm veel opties, maar verre van een gepolijste ervaring. Menu structuren zijn knullig en ogen goedkoop, zelfs met een aanwezige 4K setting. Een enorm contrast met de daadwerkelijke features.

Een paar voorbeelden zijn de camera controls, mocht je een aanstuurbare camera gebruiken dat is, die met een knullig schermpje niet soepeler ogen dan wat we van een budget aliexpress camera software pakketje zouden verwachten. Functioneel I guess, maar was dit product niet een beetje op consumenten gericht? Wij werken veel met kleine ondernemers in de regio, en ik weet ongeveer hoe ver hun geduld rijkt met systemen.

Wat daar extra steekt is de afwezigheid van (begrijpbare) documentatie, en een overdaad aan complexe instellingen die we eerder aan een IT’er zouden voorleggen dan aan een eindgebruiker. Zaken als de scheduler waarin je tijden kan selecteren voor de activitie is duidelijk, geavanceerde camera instellingen zelf daarentegen raken kant noch wal wat ‘logica’ betreft voor iedereen die NVR’s niet kennen. Problem solving was helemaal een draak nadat één van mijn cameras na enkele weken abrupt ‘abnormal network error’ gaf en niet meer werkte. Naar de handleiding noch HiLook site hoeven we te kijken, en het advies is contact op te nemen met de distributeur (moet ik nog doen). Dat brengt toch wat vragen op.

Bewegingsdetectie tunen en privacy mask toepassen zijn wel mooie, waardevolle extra’s tegenwoordig:

Wil je meer doen, benader de NVR dan via de browser. Maar niet Chrome, want de niet gesigneerde, vage ‘web components driver’ die nodig is om de beelden te zien krijgen we daar niet werkend. Weer zo’n… dingetje.

Wat functionaliteiten betreft is er echter zeker geen klagen, want dat gaat ver. Van multi-user management, eindeloze netwerk tweak tools, zelfs inzicht in de bewegingsdetectie waar ze hun ervaring absoluut laten zien (die werkt namelijk heel goed).

Eerlijk is eerlijk, dit is een review waar ik een beetje mee in mijn maag zat. Het resultaat is dat de review daardoor lang bleef liggen, op één of andere manier twijfelde ik: waren mijn verwachtingen wel reeel? Mis ik de doelgroep niet? In dit geval specifiek: de suggestie vooraf was een nieuwe lijn voor consumenten, en dat is dit toch net-niet.

We zien absoluut veel positiefs, maar onder de streep ervaar ik ook teleurstelling. Als nieuw sub-merk van het gigantische HikVision, marktleider op gebied van camera’s en opnameapparatuur, voelt veel aan hun ‘consumer brand’ gewoon meer als een goedkopere hardware variant op hun bestaande producten dan een goed doordacht, voor consumenten toegankelijk alternatief zoals het mij gepresenteerd werd. Van één van de grootste camera bouwers ter wereld, is het dan gek dat ik voor hun consumer/prosumer lijn een gepolijste desktop applicatie verwacht die gewoon werkt, of een chic alternatief voor tablets en mobieltjes? Nu wil ik de lat best hoger leggen en consumenten veranderen in kleine ondernemers op zoek naar een goede netwerk video recorder, of prosumers met enige affiniteit voor netwerken, maar ook daar steekt nog wat. Van de knullige, soms lastig te begrijpen menu structuren, de matige documententatie, en vooral het feit dat je bij problemen maar naar de distributeur wordt verwezen. Succes met het verkrijgen van support wanneer de bedrijven die dat normaliter bieden ook willen verdienen aan de installatie en verkoop van die systemen.

Hetzelfde so-so gevoel gaat op voor de camera’s, die fysiek knap zijn en waarbij de onderliggende software de jaren ervaring wel toont, maar de kwaliteit weer het gevoel geeft dat deze meer betaalbare alternatieven vooral een goede oplossing zijn om wat goedkopere sensoren op te ruimen. We zien goed nachtzicht, en een redelijk dagzicht buiten, maar wanneer kleinere sensoren in echte consumentenproducten zoals de Nest of Arlo camera’s al een duidelijker beeld geven binnenshuis vind ik dat jammer. De IPC-B120H kunnen we het niet echt kwalijk nemen gezien die maar een paar tientjes kost, maar van de D640H had ik toch wat meer verwacht. Als je de beveiliging goed wil laten doen, pak dan ook gewoon goede spullen die iets meer kosten, genoeg daarvan in het Hikvision assortiment.

Positief is dat HiLook prijs-technisch lager zal zitten dan zijn semi pro familie, positief is ook dat je software- en featuretechnisch niet veel inlevert ten opzichte van duurdere opties, zeker zaken zoals de eigen remote access dienst, al zal dat met een Chinees bedrijf of server even veel vragen genereren als beantwoorden (als je twijfelt, die optie staat standaard sowieso uit). De rijke featureset houdt in elk geval wel in dat je met deze meer betaalbare NVR en juist wat duurdere cameras wel een leuke balans kan treffen tussen functionaliteit en beeldkwaliteit. Zo zijn er veel manieren om de bewegingsdetectie te finetunen, iedereen die wel eens een echt basic systeem heeft opgezet zal weten hoe vervelend het is als je dat niet kan doen. Positief is ook dat als je dit ‘gewoon’ oppikt voor een leuke prijs met een viertal camera’s dat je in 10 minuten up en running bent, sub 200 euro voor een NVR met al deze functionaliteit is gewoon tof. 24/7 laten opnemen, of gebruik maken van de goede bewegingsdetectie, en nooit meer naar omkijken tot je de beelden ooit weer nodig hebt. Dat beloven ze, en dat werkt.

Echter zodra je ook maar iets meer wilt doen of tegen problemen aan loopt is het gewoon niet heel eenvoudig, en dan zien we onder de streep toch eigenlijk alsnog een product wat vooral door (semi) professionele installateurs zal worden toegepast. An sich prima, maar toch niet helemaal de doe-het-zelf-voor-een-stuk-minder oplossing met een beetje chique software en bijpassende end-user support waar ik stiekem op had gehoopt. Daarmee lijken het vooral die installatiebedrijven te zijn (zeker met Hikvision ervaring) die hier een positief gevoel van zullen krijgen gezien zij een extra, veelal voordeliger, alternatief erbij hebben.

Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons op:
TechtestersLive op Twitch