Let op: de geruchten dat alle kaarten zonder factory-oc komen zijn accuraat en dat maakt de prestaties eenheidsworst. Omdat jullie en onszelf tijd te besparen maar om zeker te zijn dat iemand die één van de drie reviews vindt wel alle relevante informatie heeft hebben we de review in twee delen opgesplitst. In het eerste deel richten we ons specifiek op de chip, de prestaties en de positie van de GTX 1070 Ti in zijn algemeenheid, en in het laatste deel gaan we de kaart waarvan je de titel bovenaan ziet staan uitvoerig bekijken en richten we ons op de relevante verschillen tussen de drie. Zo kan je wanneer je reeds één van de drie hebt gelezen direct naar het kopje ‘uitpakken’ springen en vanaf dat punt zaken relevant voor deze specifieke kaart vinden.



Inno3D GeForce GTX 1070 Ti iChill X3


Welkom bij een nieuwe aflevering van: Nvidia rolt uit, u koopt. Want laten we eerlijk zijn, met de huidige Vega prijzen en het gebrek aan interessante custom varianten zou een Nvidia Pascal-generatie kaart met een enkele HDMI poort, Pie-GB aangeheugen en een geluidsproductie gelijk aan de stoomboot van onze beste Sinterklaas en zijn ongetwijfeld politiek correct gekleurde pietermannen dit jaar nog aantrekkelijk zijn.

En uiteraard overdrijven we een klein beetje, en voor alle duidelijkheid heb ik niets dan respect voor het feit dat Nvidia engineers gewoon een uitstekend product hebben gemaakt (en in aantallen kan produceren), maar we hebben het wel over iets van het tiende product op basis van de Pascal architectuur. Echt enthousiast worden we natuurlijk pas van een nieuwe architectuur, maar zolang AMD niet echt gas kan geven nemen we het Nvidia niet kwalijk dat ze de Pascal trein nog even door laten denderen.

De GTX 1070 Ti dus, het model dat tussen de GTX 1080 en de GTX 1070 komt te liggen. Er zijn hier en daar wat adviesprijzen genoemd, maar de ervaringen met GPU releases het laatste jaar en het proberen te schatten van de straatprijzen zijn niet denderend. We houden het eenvoudig: deze kaarten zullen vast ergens tussen de GTX 1070 en de GTX 1080 belanden, en als consument dien je vervolgens de testresultaten en dagprijzen tegen elkaar af te wegen of de stap van een GTX 1070 naar een Ti waardevol is, en de vervolgvraag of een GTX 1080 toch niet nog interessanter is.



Pascal kaart zoveel


De GTX 1070 was in feite een GTX 1080 chip waarvan een deel niet werkte of actief was. De GTX 1080 had 2560 Cuda cores, 20 SM unit, de GTX 1070 had daar 1920 Cuda cores en 15 SM units van actief. Interessant is het feit dat de GTX 1070 Ti binnenkomt met 2432 Cuda cores en 19 SM units, en met dezelfde kloksnelheden komt op papier. We zeggen op papier, want in de praktijk hebben we reeds gezien dat Nvidia kaarten ruim voorbij hun specs boosten.


Hoewel alle drie de modellen 8 GB geheugen meekrijgen zit daar wel verschil in, de GTX 1080 draait op GDDR5X met een 256-bit 320GB/s bus, de GTX 1070 Ti draait net als de non-Ti op een 256-bit 256GB/s bus.

De TDP komt op 180 Watt, gelijk aan de GTX 1080 en boven de 150 Watt van de GTX 1070. Het schetst het beeld dat de GTX 1070 Ti iets dichter bij de GTX 1080 zal moeten zitten dan de GTX 1070. Hoewel Nvidia 1x 8-pin voorschrijft als standaard hebben we reeds gezien dat fabrikanten daarvan kunnen en zullen afwijken.

Op featurevlak houdt de aanwezigheid van dezelfde chip in dat ook die gelijk blijft. We zien uiteraard de nodige DX12 ondersteuning en zaken als Fast Sync, en waar Nvidia zelf natuurlijk de nodige focus op legt: G-Sync.

Samengevat, we pakken een GTX 1080, knippen daar 5% vanaf, en plakken er iets goedkoper geheugen onder. Presto, GTX 1070 Ti:


Where have all the OC’s gone?


Er is het nodige over gesproken de laatste weken, en de laatste dagen werd op basis van de gelekte producten ook duidelijk dat het waar was: board partners van Nvidia zullen GTX 1070 Ti kaarten allemaal volgens stock kloksnelheden leveren. MSI kwam met de Gaming in plaats van de Gaming X, Asus met de Strix in plaats van de Strix OC, en zo zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Het is een veilige aanname dat deze verplichting vanuit Nvidia wordt opgelegd, we hebben voldoende kennis in huis om te weten dat wanneer een fabrikant zich niet aan de regels houdt ze hard worden gestraft.

Ware het niet dat we alsnog alle kaarten door alle benchmarks hebben gehaald om zeker te zijn was het in theorie prettig geweest voor reviewers, want de out-of-the-box fps prestastie van drie kaarten vallen ook allemaal binnen wat we normaliter typische marges noemen; afwijkingen die we ook zien wanneer we twee keer dezelfde kaart testen. Hierdoor hanteren we ook één serie game-fps grafieken voor alle drie de kaarten. Gelukkig zien we ietwat verschil in temperaturen, geluidsproductie, featureset en overclockresultaten wat het laatste deel nog interessant maakt, al is ook dat niet eens heel extreem interessant als we zien hoe verdomd zuinig Nvidia hun chips al heeft gemaakt wat echt luidruchtige kaarten compleet overbodig maakt.

Overclockresultaten you say? Correct, er is weliswaar een vaste snelheid opgelegd out of the box, met een (op een paar MHz na) gelijkkomende boost snelheid, maar niets staat handmatig overclocken in de weg via bijvoorbeeld MSI Afterburner waar we verschillen zien in Voltage-aanpassingen, powerlimits, en de uiteindelijke resultaten.

Fabrikanten maken van die vrijheid ook gretig gebruik, want ook het gebruik van een handmatig-te-activeren OC modus in de software is kennelijk toegestaan. Installeer je bijvoorbeeld de GPU Tweak software van Asus, dan zet deze je kaart direct in de OC modus nog voordat je wat aanklikt.

Daar zouden we naar kunnen kijken, maar als je die moeite gaat nemen gaan we kortaf zeggen dat je net zo goed een algemene OC tool kan pakken, de powerlimit wat op kan krikken, en een significante overclock toepast. Iets meer moeite, maar niet genoeg waardoor ik je alsnog een luie donder mag noemen als je dat niet doet. En belangrijker: het is effectiever, en geen van de geclaimde ‘gegarandeerde’ boost speeds ligt hoger dan zelfs het aller slechtste Pascal-OC resultaat dat we met tientallen kaarten in het afgelopen jaar hebben gezien. Marketing-technisch leuk, super-lui-technisch leuk, maar tot zover argumenten gaan om merk A in plaats van merk M te nemen? Mwah.



Testopstelling


De GPU testopstelling bestaat momenteel uit een Intel Core i7-6700K met 16GB DDR4. (Overigens zijn alle kaarten ook alvast getest met een 8700K om een eventuele overstap te maken).

Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (oh wait, nevermind). Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen meerdere malen uitgevoerd, waarbij opvallende uitschieters worden gefilterd en het gemiddelde wordt weergegeven. Omdat we gaandeweg zullen concluderen dat overclocken, zij het automatisch of handmatig, eigenlijk gewoon moet gebeuren nemen we voor de verandering zowel de stock resultaten mee als één die simuleren wat je in de praktijk altijd zou moeten kunnen verwachten, de combinatie 1974MHz / 4200MHz. 100% garantie krijg je niet, maar we hebben nog geen kaart ervaren die dat in elk geval niet aankan.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. Anderzijds mag je bij een gloednieuwe chip verwachten dat er nog optimalisaties in de pipeline zitten. De meeste games in deze vergelijking zijn wel al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan zeer klein bij een iets oudere chipset, maar er blijven wat onvermijdelijke risico’s aan zitten. We hebben helaas geen tijd gehad om de GTX 1070 en GTX 1080 opnieuw te testen.

Alle games in onze GPU reviews hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een constante vergelijking tussen de kaarten per game, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek.



1080p resultaten


Laten we beginnen met toch wel de grote single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike. Deze resultaten zijn nog altijd representatief voor onderlinge krachtverschillen.


Verdere benchmarks:










In tegenstelling tot voorgaande reviews bevat dit hoofdstuk enkel de resultaten, de bespreking daarvan doen we achteraf.

1440p resultaten













In tegenstelling tot voorgaande reviews bevat dit hoofdstuk enkel de resultaten, de bespreking daarvan doen we achteraf.

4K resultaten











In tegenstelling tot voorgaande reviews bevat dit hoofdstuk enkel de resultaten, de bespreking daarvan doen we achteraf.

Directx12 resultaten











In tegenstelling tot voorgaande reviews bevat dit hoofdstuk enkel de resultaten, de bespreking daarvan doen we achteraf. Interessant is wel het verschil tussen DX11 en DX12 in Hitman. Of DX12 gunstig uitpakt zal je echt per game moeten blijven testen.


Energieverbruik


Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft 4500PRO. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een basic USB toetsenbord en een USB muis. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem (excl monitor) te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van welk vermogen voeding geschikt zou zijn voor dit product.

Het verbruik op drie momenten is opgenomen in deze grafiek:
– Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 10 minuten in idle (Dus niet de slaapstand).
– Het gemiddelde verbruik gedurende enkele specifieke game benchmarks.
– Het piek-verbruik gedurende de hele benchmark sessie. Let op: dit zegt feitelijk niets over de GPU, want een piek bereik je alleen door CPU en GPU load. Het is echter relevant om met enige overtuiging te kunnen stellen hoeveel vermogen je eventuele voeding nodig heeft.


En omdat de kaarten elkaar niet veel ontlopen doen we dit hoofdstuk ook even in één keer voor allemaal. We zien een prima score op gebied van idle verbruik, deze zit in dezelfde lijn als andere recente AMD en Nvidia kaarten, zoals was te verwachten.

Nvidia blijft verder gewoon meester op gebied van efficiëntie, en dan vooral de belangrijkste performance-per-Watt graadmeter. De casual gamer zal dat niet of nauwelijks merken, maar ga je genoeg uren maken dan scheelt het verbruik van een GTX 1070 Ti ten opzichte van een Vega enorm. We hebben weliswaar enkel de 64 in de grafiek staan, maar de iets zuinigere 56 gaat een Nvidia GeForce GTX 1070 Ti niet evenaren. Onderlinge verschillen zijn weliswaar even de moeite van het los presenteren waard, maar wegen niet significant op de eventuele uiteindelijke keuze. Hou er ook rekening mee dat ook op dat vlak je geen garanties kan plakken op een samplesize van één, het is zeer redelijk om aan te nemen dat een tweede sample echt een Wattje meer of minder verbruikt.

Ons standaard verhaaltje wat voedingen betreft blijft staan; Zelfs met de i7 en de videokaart op volle toeren is een 450W voeding prima in staat het te voeren, al is dat in onze optiek iets krap. Een degelijke 550W voeding is echter geen enkel bezwaar, en behoudt ook wat overclockpotentieel. Verwacht je echt de grenzen van je componenten op te zoeken is een ca 650 Watt model geen verkeerde investering, zoals we hieronder zullen zien.


[anchor=k][/anchor]

Bespreking resultaten en positionering van de GPU.


Om andere resoluties te bespreken op basis van bovenstaande resultaten eerst de grafiek met het aantal pixels per resolutie:


Kijken we terug naar de grafieken dan zien we dat de GTX 1070 Ti in een strakke sandwich zit. De keuze om geen stevige OC’s vanuit de partners toe te staan is dan wel te begrijpen gezien de resultaten met overclock hier en daar een GTX 1080 (met fabrieks OC) aardig benaderen, maar direct uit de doos en zonder enige OC vinden we de ‘oude’ GTX 1070 er hier en daar wel gevaarlijk dicht opzitten.

Maar eerst de vraag voor welke resoluties hij is, die is redelijk duidelijk. Voor een 1080p scherm is hij grofweg even top als een GTX 1070 of GTX 1080 is, waarbij je je door je budget kan laten leiden. Kijk je niet op een paar tientjes (mits de meerprijs een paar tientjes blijkt), dan is het een even redelijke koop als een GTX 1070, en hoewel pittig zullen we het geen onzinnige overkill noemen.

2560x1440p lijkt echter wel de gezonde sweetspot voor de nieuwe Ti. Je kan weliswaar niet altijd alles maxxen, maar dat ligt meer aan het feit dat de zwaarste games hier en daar absurde fps-verziek settings hebben die je beter uit schakelt. Je speelt wel bijna alles op hoge tot zeer hoge settings weg, met de kanttekening dat je vermoedelijk goed moet kijken om het verschil met een GTX 1080 te zien, of de GTX 1070 eigenlijk. Een GTX 1080 Ti blijft daar absoluut baas, maar een GTX 1070 Ti is een knap talent.

Op hogere resoluties profiteer je m.i. wel van een extra investering als je die kan veroorloven. Voor 3440x1440p is een GTX 1080 Ti aantrekkelijk als je dat geld hebt, maar met een GTX 1070 Ti kom je ook een heel eind al is er op die resolutie maar zo veel dat een beetje overclocken kan helpen. Die vermoedelijk kleine investering boven een GTX 1070 lijkt hier in elk geval wel de stap waard, want vanaf deze resolutie helpen echt alle beetjes, maar zo kan je ook bezig blijven.

AAA games in 4K spelen blijft vooralsnog het domein van de aller duurste kaarten, en daarvoor wachten we eigenlijk nog op de opvolger van de huidige generatie. Je komt er in tal van games mee weg, maar 4K gamen in dikke games met hoge settings is vooralsnog een utopie zelfs als je een GTX 1080 Ti hebt. Wil je daar serieus voor gaan, stap dan meteen zo hoog mogelijk in.

Uitpakken


Uno verpakking, met wel hele opvallende extra’s. Zo krijg je er keys bij voor 3D Mark en VR mark, en zelfs een muismat? Of het een argument gaat zijn om ervoor te gaan betwijfelen we, maar leuk is het wel.





De kaart zelf is lekker neutraal zwart, maar toch redelijk opvallend vormgegeven. We kennen dit design van Inno3D al langer, dus in dat opzicht is het niets nieuws. Hij is 2,5 sloten dik, dus daar moet je wel rekening mee houden, maar waar MSI bijvoorbeeld graag de breedte in werkt blijft Inno trouw aan het Nvidia PCB met standaard breedte.





Voorop, niets van kleur in elk geval, prima. Een enkele 8-pin ook volgens spec





De backplate is wellicht niet de meest extravagante, hij past wel bij het design. Weinig poespas, geen draken, en het oogt beter dan wanneer er geen op zit.





Aansluitingen ook volgens spec: Drie DP, één HDMI en één DVI. Een zwarte afwerking daar wordt gewaardeerd.


Voor de build hebben we een Phanteks Enthoo Pro M TG op tafel staan, met zwart/witte kleurstelling. Het toont dat de Inno3D iChill X3 uitvoering daar natuurlijk lekker op zijn plek zit. Hij mist wellicht net wat van de flair die de Asus ROG Strix versie kent, maar in een build is het toch vooral een blok zwart tegen een blok zwart, en als de prijs gunstiger is is dat toch positief voor Inno.



Echter, en dat is een flinke echter: de RGB LED die wel op deze kaart zit is niet aanstuurbaar, maar past zich afhankelijk van de temperatuur aan van groen naar blauw en naar rood. Harstikke leuk als feature, nog leuker dat de ventilatoren in idle nu ook terugklokken en zelfs stoppen, maar wanneer we zoals hier voor een lekkere RGB build gaan en alles blauw of rood willen hebben, krijg je soms gewoon een ander kleurtje op je GPU.





Beste Inno3D, jullie hebben als één van de weinige een lekker zwarte kaart voor blackout achtige builds of brede compatibiliteit, maar geef ons in elk geval een knopje om het uit te zetten, of een klein knopje om tussen R, G en B te schakelen. Software maken is prijzig, en niemand wil meuk software, maar nu doet zo’n klein verplicht kleurtje af aan de inzetbaarheid.

Geluidsproductie, duurtest, overclocking.


In dit hoofdstuk bekijken we de geluidsproductie, doen we een stabiliteitstest (duurtest), en kijken we of er nog meer uit de kaart te halen valt.

Eerst, knallen. Let op: we kijken zelf naar de gemiddelde vastgehouden boostspeed, MSI afterburner screenshot is slechts ter indicatie, de weergegeven waarde schommelt en kan niet worden vergeleken met andere screenshots.


Wat de screenshot wel makkelijk aantoont is dat de kaart tegen de powerlimit aan zit. Net als de MSI, net als de Asus. Alle drie de kaarten zitten uiteindelijk binnen welgeteld 12MHz gemiddeld. Hoewel de Asus nipt hoger uitkomt dan de andere twee zit kunnen we ook daar eigenlijk niet echt iets uit opmaken. Het zijn wel zeker harde getallen, maar uiteindelijk zitten er altijd wat verschillen tussen de chips en kunnen we simpelweg niet concluderen dat de volgende kaart van welk merk dan ook tot op de MHz gelijk gaan boosten. Fabrieksoverclocks waren in elk geval nog een beetje interessant omdat fabrikant X dan ook echt bewust een paar MHzjes hoger te zitten.

De MSI bleek op gebied van overclocking een teleurstellende chip (let op, sample afhankelijk), terwijl de Inno en de Asus met 2063 MHz redelijk gelijk op gingen. Ook het geheugen lag dicht bij elkaar, net geen 10% erbij voor deze Inno3D, wat de MSI met ca 15% weer beter deed. Uiteindelijk zeggen resultaten met één kaart van één merk toch niet heel veel, maar het geeft vooral een indicatie dat er genoeg te winnen valt en dat met handmatige tuning de meeste kaarten redelijk in één lijn zullen liggen wat prestaties betreft.

Met 67 graden gemiddeld in de duurtest werd deze uitvoering een paar graden warmer dan de twee concurrenten. Nu zien we ook daar normaliter wel iets aan schommeling per merk, maar 4-5 graden terwijl ook de geluidsproductie hoger ligt is significant genoeg om de koeler als iets minder efficient te benaderen. De vraag is natuurlijk wel: hoe vertalen we dat naar de praktijk?

Tijdens niet-load situaties maakt het sowieso niet uit, dan vallen alle kaarten onder de meetgrens gezien de fans terugschakelen. Tijdens langdurige load beland deze Inno3D op 37,5 dBA op 50cm afstand wat redelijk eenvoudig te beschrijven is als “je hoort wat, maar het is zeker niet luid”. Argumenten gaan dan twee kanten op. Enerzijds droog: De andere twee koelers zijn simpelweg efficienter. Anderzijds nuancerend: load op een GTX 1070 Ti betekent gamen, oftewel een headset op of speakers aan, dan hoor je zeker niet. En 37,5 dBA zal normaliter ook niet iemand storen die 5 meter verderop ligt te slapen, maar we zullen het een overweging noemen als je constant aan het gamen bent in de slaapkamer en iemand met super gevoelige oren een een zeur-humeur ligt daar dagelijks.

En negeren we het geluid en kijken we puur naar de temps dan is 67 C alsnog niet veel en zal je in een hotbox moeten werken voordat het iets is om bij stil te staan. Praktisch dus weinig om heel warm van te worden, maar het punt blijft: de efficiëntie-prijs wint deze koeler niet en wanneer alles dicht bij elkaar zit dan telt echt elk klein detail gewoon mee.



Conclusie


(Standaard verhaal voor elke GTX 1070 Ti kaart) De vraag “waarom een GTX 1070 Ti” is de laatste tijd al de nodige keren gesteld, en zal ook nog redelijk wat gesteld worden. Eén theorie is dat Nvidia de Vega 56 even op zijn plek wil zetten, maar gezien die toch niet in onze grafiek staat kan ik die wel negeren. De meest nuttige vraag waar ik zelf mee kon komen was “waarom geen GTX 1060 Ti”, het gat tussen de GTX 1060 en GTX 1070 is tenslotte wat groter en een tussenoplossing zou een stuk logischer klinken. Daarop konden we via-via wel een redelijk antwoord vinden. De GTX 1060 is gebaseerd op de GP106 chip die ze niet ‘even’ uitgebreider of krachtiger kunnen maken, en elke GTX 1060 die van de band rolt is al verkocht; ze zijn bijna niet aan te slepen. Dat Nvidia geen hele nieuwe Pascal chip gaat uitrollen een jaar nadat de eerste Pascal al van de band rolde, of GTX 1070’s die ook als warme broodjes verder gaan verder willen afknijpen snappen we ook wel.

Hoewel we de vraag “waarom” niet beantwoord krijgen maakt het ook niet uit. Uiteindelijk zijn wij van de praktische kijk en maakt het voor de meeste kopers geen pepernoot uit waarom Nvidia een specifiek model maakt, zolang hij maar presteert en een redelijke value biedt. En kijken we naar de hele huidige Pascal line-up van Nvidia kunnen we daarover weinig klagen, zeker zolang AMD moeite heeft met het leveren van hun RX 500 serie en Vega serie voor normale prijzen. Het maakt een Geforce 10 / Pascal serie kaart kiezen bijna te eenvoudig, maar het maakt een GTX 1070 Ti an sich echt niets anders dan een hele dikke kaart om te bezitten. Een reviewer enthousiast krijgen voor iets tussen twee bekende producten is lastig, maar laten we er niet aan voorbij hoe uitstekend hier mee te gamen valt, ook op hogere resoluties en hogere settings, en dat is wat je als koper uiteindelijk toch wilt?

Nu zijn de straatprijzen nog niet bekend dus zal het vooral zaak zijn dat die ook netjes ergens tussen de GTX 1070 en GTX 1080 belanden voordat we ons uitspreken over de prijs-prestatieverhouding, maar het zou gek moeten lopen als Nvidia dat niet strak voor elkaar gaat krijgen zodat ook de GTX 1070 Ti grofweg even interessant is als zijn iets snellere en iets tragere broer. Wel denk ik persoonlijk dat het afschraffen van de fabrieksoverclock onnodig druk op de GTX 1070 Ti zet, want pak je een gangbare GTX 1070 van de plank die van een overclock is voorzien en je zit soms heel dicht op de Ti prestaties. Het ligt dan ook voor de hand dat wanneer je de 1070 Ti overweegt je echt even de moeite neemt om hem een zetje te geven, zij het handmatig of via een meegeleverde tool.

Het uiteindelijke doel van een GTX 1070 Ti blijft vrij simpel: voor zij met snelle 1080p schermen, 1440p schermen en 3440x1440p Ultrawides behoort een GTX 1070 Ti net zo veel tot de mogelijkheden als de GTX 1070 en GTX 1080, en wordt het simpelweg een overweging van budget. Is een GTX 1080 net te duur voor je? Dan is de GTX 1070 Ti een leukere optie dan de GTX 1070. Kortom: je hebt gewoon een kleiner stapje tussen die twee oudere modellen, een extra keuze, die je wellicht net wat makkelijker maakt dan de stap die je tot dusver te kiezen had.

Maar meer dan voorheen, en dit gaat voor alle drie de GTX 1070 Ti modellen op, doe je jezelf een plezier om die overclockapplicatie te installeren. Met de vaste snelheden af fabriek blijft een groot deel van het prima potentieel van deze chips onbenut, en met een kleine muisbeweging (powerlimit, core clockspeed primair) valt er het nodige extra uit te halen. (/standaard verhaal voor elke GTX 1070 Ti)

Wie van de drie dan? Of specifiek voor deze review: Wanneer en waarom kies je de Inno3D? Zoals we vaker zeggen is het lastig om het verschil in de praktijk echt te ervaren, ook op gebied van custom overclocked kaarten. Wanneer de kaarten out of the box grofweg hetzelfde doen wordt het nog lastiger. Waar we voorheen, lang lang geleden, nog wel eens verschillen zagen van 20 graden of 10 decibel, moeten we het nu in de details gaan zoeken. Enerzijds fijn dat er minder slechte keuzes komen, anderzijds druk op de fabrikant om ook de details te laten kloppen.

En wat die details betreft heeft de Inno3D GeForce GTX 1070 Ti iChill X3 het gewoon best lastig. Het is een hele prima grafische kaart, maar de koeler wint de efficientie-prijs niet en die paar decibel extra tellen dan gewoon wel. We blijven het praktische en het theoretische constant afwegen, want of je kaart nu 67 graden of 63 graden draait maakt netto gewoon echt niets uit, maar nogmaals moeten we het in de details zoeken en dan is het verschil tussen een kaart die je net niet hoort en net wel hoort gewoon een heel duidelijk punt. Al zij het een punt dat je als eventuele koper kan afwegen tegen zaken zoals de prijs of andere wensen, want voor de goede orde, vergeleken met een oudere generatie GPU mag je deze ook gewoon stil noemen: onhoorbaar in idle dankzij stilstaande ventilatoren, en wat je al hoort is eigenlijk enkel een overweging wanneer er iemand met gevoelige oren ligt te slapen terwijl je gamed.

Nu liggen we eigenlijk van geen enkel punt wakker, maar het beantwoordt niet de vraag ‘waarom nu de Inno3D versie kopen’. De extra muismat en 3D Mark key zijn mogelijk leuk, maar 3D Mark is vooral om te testen en een muismat van een tientje is prima concurrentie. Uitstraling ligt dan voor de hand, want de neutrale, lekker zwarte uitstraling van het koelblok past in meer opstellingen dan het rode drakengeval van MSI. Asus kent dat voordeel ook, maar het moet gek lopen dat die Asus variant niet significant duurder gaat worden. Met dat in het achterhoofd vind ik het enorm pijnlijk dat de aanwezige verlichting niet aan te passen is, noch uit te schakelen is, waardoor ze in mijn optiek een hele grote doelgroep op zoek naar een neutrale, betaalbare build laten schieten. Wederom zal niet iedereen er wakker van liggen, maar als je alles rood, blauw of groen verlicht wilt hebben dan verstoort dit LEDje het feestje. Het concept dat het een temperatuur / load indicatie is is harstikke leuk, maar dat heeft een Pascal kaart feitelijk helemaal niet nodig terwijl ze één van de weinige kansen om een overtuigende unique selling point te hebben laten liggen.

Als 12cm brede GPU zien we daar nog wel wat in voor hele smalle cases, al is dat toch vooral een niche. En zo komen we uiteindelijk vooral op de prijs uit, iets waar we nog niet concreet over kunnen zijn maar wel wat over kunnen zeggen. We hebben Inno3D in het verleden hun iChill X3 koelers uitermate concurrerend op de markt zien zetten, maar er waren ook momenten dat ze (ruim) duurder waren dan varianten met een wat gunstigere efficiëntie. Als dat laatste het geval blijkt dan missen we eigenlijk de overtuiging voor deze specifieke kaart. Lukt het ze echter de prijs scherp te houden dan zien we daar voor de consument een gelegenheid om een meer dan prima GTX 1070 Ti in huis te halen voor een leuk prijsje. Laten we vooral niet vergeten dat in absolute termen er heel weinig mis is met dit model, en een paar tientjes verschil prima af te wegen valt tegen een paar decibel.


We vinden de Inno3D iChill X3 het aanraden waard, zolang de prijs maar gunstig uitpakt. Indien nodig zullen we eventuele uitgereikte awards herzien na het stabiliseren van de prijzen.



Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.