Metro Exodus Performance review

De afgelopen dagen hebben de testbenches overuren gemaakt om de laatste Metro game te testen. 15 videokaarten passeerden op zowel Intel als AMD processors, and uiteraard konden we het niet laten om de tweede ‘ray tracing’ game ooit grondig te ervaren. Onderstaande video is daarvan het resultaat.

In de beschrijving van de video staan timestamps waarmee je direct naar specifieke delen van de video kan springen zoals Ray Tracing, DLSS, de ingebouwde benchmark (en het feit dat die onrealistisch zwaar is) of welke videokaart je nu echt nodig hebt voor een soepele speelervaring op verschillende resoluties en settings.

Ook het spel zelf komt aan bod, al wil ik er nog een paar woorden aan kwijt. Als je van verhalende stealth horror survival games houdt zit je hier gewoon goed. Met inmiddels de nodige uurtjes in het spel zelf, waarbij ik regelmatig vergat dat ik eigenlijk moest testen maar vooral verder wilde met het verhaal, was mij inmiddels wel duidelijk dat 4A Games een prachtige game heeft neergezet. Visueel prachtig, al komt de game visueel eigenlijk past na de eerste zone echt lekker op gang. Er zitten veel survival elementen in en een crafting slash inventory systeem dat genoeg opties biedt zonder dat je constant bezig bent met hoeveel je bij je kan dragen, noch zit je de halve game enkel met loot te prutsen. Het is geen snelle game, de game geeft duidelijk de voorkeur aan problemen oplossen met stealth (sterker nog, dat is soms een klein beetje overpowered), maar Metro houdt voor het grootste deel wel een aantrekkelijk tempo aan. Incidentele te lange monologen van characters uitgezonderd, al komt dat meer omdat sommige delen van de verhaallijn en de voice acteurs helaas niet uitblinken. Begin deze game niet met de verwachting van een ultieme game of the year, maar het is zeker een sterke titel wat graphics, spanning en vooral survival vermaak betreft.

Over de prestaties: Let vooral goed op mijn opmerkingen in de video dat de in-game benchmark onrealistisch is, met gameplay framerates tussen de 30 en 100% hoger afhankelijk van welke resolutie en settings je gebruikt. Vanaf 5:15 praat ik over de ingebouwde benchmark resultaten voor een synthetische vergelijking, maar het zijn de adviezen van 7:20 waar je vooral op moet letten als jij je afvraagt welke GPU je nodig hebt, of welke settings je van welke GPU kan verwachten.

Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
TechtestersLive op Twitch