Al langer speelt de gedachte in het achterhoofd om naast ‘reviews knallen’ meer algemene artikelen te schrijven. Het concept achter een review is uiteraard mensen te kunnen helpen door een product aan de tand te voelen, maar enige achtergrond daarbij kan van groot belang zijn. De eerste productcategorie in die nieuwe reeks betreft muizen, en de factoren die daarbij komen kijken. Enkele andere productcategorieën staan al in de steigers. Wie goed heeft opgelet weet dat ik ruim twee jaar geleden een keer over muis grip stijlen heb geschreven, maar die informatie gaan we updaten en vooral ook uitbreiden met wat meer diepgang over de daadwerkelijke prestaties van muizen; we zijn tenslotte meer dan 200 reviews en iets van 70 blogs verder. Excuses als sommige delen bekend voorkomen, maar zonder dit eerste deel maken deel twee en drie ook weinig ‘sense’.

We gaan dus in drie stappen, elke week één, de belangrijkste elementen om rekening mee te houden bij je muiskeuze uiteenzetten. We beginnen met wederom gripstijlen in zijn algemeenheid, gevolgd door een iets technischer gedeelte over sensoren en afwijkingen, en we sluiten af met een aantal algemene elementen zoals de knop indeling en de kwaliteit van de switches, het gewicht van de muis, etcetera. We leggen de focus uiteraard niet op de theorie, maar op de praktijk: Hoe maak je een betere keuze.

Cooler Master was zo vriendelijk een setje muizen op te sturen met de zeer uiteenlopende eigenschappen, iets wat we uiteraard nodig hadAl langer speelt de gedachte in het achterhoofd om naast ‘reviews knallen’ meer algemene artikelen te schrijven. Het concept achter een review is uiteraard mensen te kunnen helpen door een product aan de tand te voelen, maar enige achtergrond daarbij kan van groot belang zijn. De eerste productcategorie in die nieuwe reeks betreft muizen, en de factoren die daarbij komen kijken. Enkele andere productcategorieën staan al in de steigers. Wie goed heeft opgelet weet dat ik ruim twee jaar geleden een keer over muis grip stijlen heb geschreven, maar die informatie gaan we updaten en vooral ook uitbreiden met wat meer diepgang over de daadwerkelijke prestaties van muizen; we zijn tenslotte meer dan 200 reviews en iets van 70 blogs verder. Excuses als sommige delen bekend voorkomen, maar zonder dit eerste deel maken deel twee en drie ook weinig ‘sense’.

We gaan dus in drie stappen, elke week één, de belangrijkste elementen om rekening mee te houden bij je muiskeuze uiteenzetten. We beginnen met wederom gripstijlen in zijn algemeenheid, gevolgd door een iets technischer gedeelte over sensoren en afwijkingen, en we sluiten af met een aantal algemene elementen zoals de knop indeling en de kwaliteit van de switches, het gewicht van de muis, etcetera. We leggen de focus uiteraard niet op de theorie, maar op de praktijk: Hoe maak je een betere keuze.

Cooler Master was zo vriendelijk een setje muizen op te sturen met de zeer uiteenlopende eigenschappen, iets wat we uiteraard nodig hadden voor deze reeks. Variërend van de betaalbare middenklasser met lasersensor (de Mizar) tot de twee optische topmodellen (De MasterMouse L en de Sentinel III, de één ergonomisch en de ander niet) en de vreemde eend in de bijt: de Xornet II.



Van links naar rechts: De Xornet II, de Mizar, de MasterMouse Pro L en de Sentinel III

Introductie gripstijlen

Een”gripstijl” is simpelweg de manier waarop iemand zijn of haar muis graag vast houdt, deze voorkeur ontstaat in de regel door een persoonlijke voorkeur, maar je kan jezelf ook een bepaalde grip aanleren. Veel gebruikers staan er niet bij stil of hebben totaal geen idee hoe zijn hun muis nou daadwerkelijk vast houden, al zullen de serieuzere gamers zullen niet onbekend zijn met de inhoud van dit artikel. Onderschat de kracht van een geschikte muis niet; een goed passende muis maakt een wereld van verschil bij je dagelijkse computer gebruik, zowel voor de casual, professional, en als de gamer. Zeker mensen met pijnklachten (al dan niet serieus) doen er goed aan hun muisgebruik onder de loep te nemen.

Hoewel veel mensen hun muisje net iets anders beetpakken, iets wat ook bleek uit de extreem uiteenlopende reacties twee jaar geleden, kan je de manier van vasthouden in drie primaire categorien plaatsen: de palm-grip, claw-grip, en fingertip-grip. Inmiddels mag de term ‘hybrid-grip’ echter ook wel een eigen plekje krijgen. Handmodel voor vandaag is uiteraard de lieftallige dame die voor de aardigheid de camera weer eens heeft afgestaan. Als referentie: haar hand is 17,5cm lang van onderkant palm tot top middelvinger, 16,5cm naar top wijsvinger.

De Palm-grip

De palm-grip lijkt voor velen het meest natuurlijk, je pakt de muis namelijk met je gehele hand beet. Uit de poll twee jaar geleden bleek deze ook verreweg het meest populair, en ik durf te stellen dat het gros van de gebruikers de palm-grip ook aan zou nemen als ze een geschikte muis zouden pakken. Je hand ligt veelal rustig op de muis, en de “rug” van de muis vult zo je hele handpalm. Daarnaast liggen je vingers bij een palm-grip plat over de muisknoppen, en hou je de muis aan de zijkanten vast met de volledige lengte van je vingers (dus niet knijpen met je vingertoppen); al met al heel veel contact tussen je hand en de muis dus, en een ontspannen hand.

Voordeel is dat je de meeste bewegingen uit je pols en armen haalt, en dus de vingers minder belast. Ook is de arm een stuk sterker, waardoor je sneller langere grote afstanden af kan leggen. Het nadeel is vaak dat de pols en arm in de regel de verfijning van de vingerbewegingen missen, stel je je muis erg gevoelig in (een hoge DPI waarde) dan loop je het risico dat je de pixel precieze nauwkeurigheid mist.


De grote Sentinel III stuurt vrijwel automatisch naar een palm-grip

Echte palm-grip muizen zijn normaliter te herkennen aan een ergonomische vormgeving (duidelijk voor een bepaalde hand gevormd) en stevige afmetingen. Deze muizen zijn vaak wat hoger en breder om zo eenvoudig in de hele hand te vallen, en de vingers er op natuurlijke wijze om heen te laten vallen. De Sentinel III is daar zo’n voorbeeld van, en op de foto zie je zelfs dat een gemiddeld afgemeten vrouwenhand eigenlijk zelfs aan de kleine kant is voor zo’n ‘beest’. Voor liefhebbers van de palm-grip ook de moeite zijn de pink-kant van de muis te bekijken, want sommigen bieden uitgebreide pink-rest opties, terwijl anderen de pink wat laten ‘hangen’; het is maar net wat je fijn vindt.

Afhankelijk van de afmetingen van je hand, en de positie waarin je je hand comfortabel vindt rusten, kan je dus een wat neutraler of iets kleiner vormgegeven model overwegen voor de palm-grip; zo zal een Mizar voor gemiddeld afgemeten handen een prettige palm-grip geven, en ook de MasterMouse valt hier wat beter. Pak je een Mizar met een forse hand van 20-21cm lengte dan hangen je vingers er echter overheen.


De ‘klassieke’ Mizar vorm leent zich vrijwel overal voor


De MasterMouse Pro L is wat langer, de handafmetingen bepalen dan voor een groot deel de passende grip

De Hybrid-grip

Alvorens ik naar gripstijl #2, de cla- grip, ga wil ik eerst even stilstaan bij een veel gebruikte term: de hybrid-grip (of hybride afhankelijk van je taalvoorkeur). Hoewel hybrid op meerdere manieren ingevuld kan worden en voor de leek vaag zal klinken staat deze over het algemeen voor een combinatie palm- en claw. De hybrid-grip lijkt echter vooral geboren uit het feit dat Nederlandse, of West-Europese, mannen op internationaal niveau simpelweg bovengemiddeld grote handen hebben en verreweg de meeste muizen op de markt niet comfortabel kunnen palm-grippen. Het resultaat: wijs- en middelvinger een beetje optrekken zodat je vingertoppen niet over de muis hangen, en ook de andere vingers een beetje intrekken zodat je het kleine (voor ‘ons’ dan) knaagdier toch stevig in de hand hebt; resultaat: hybrid-grip! In tegenstelling tot de claw-grip blijft de handpalm echter wel (grotendeels) op de muis.

Dit brengt enig voordeel met zich mee: je kan meestal sneller klikken en tevens wat preciezer de muis over de tafel sturen. De keerzijde is echter meer druk op de vingers, en daarmee een groter risico op gezondheidsklachten. Afhankelijk van de voorkeur kan het dus wel of niet interessant zijn een keer een grotere, of meer ergonomisch gevormde, muis te overwegen.

Er is dus niet zoiets als een specifieke hybrid muis, maar afhankelijk van de afmetingen van je hand zijn er tig modellen die daar eventueel in kunnen voorzien.

De Claw-grip

De Claw-grip klinkt als iets veel voorkomends, maar een pure claw-grip is niet bijzonder gangbaar. We zien deze agressieve en intensieve grip vooral bij die-hard gamers (CS:GO of MOBA gamers waarschijnlijker dan Hearthstone, Battlefield, of My Little Pony Online). In de claw-grip maakt enkel de onderzijde van de handpalm (praktisch de pols) contact met de muis, en de vingertoppen staan als een roofvogel klauw op de muis. De overige vingers kunnen afhankelijk van het model de muis vastknijpen, of iets meer rusten zoals je hieronder ziet op de foto met de Xornet II.



De Xornet II en Claw grip is een combi apart, zeg maar gerust ‘acquired taste

Nauwkeurigheid en snelheid zijn de grote voordelen, vooral ook het snel kunnen klikken is voor de serieuze gamers goud waard. Over het algemeen is deze vorm natuurlijk het meest vermoeiend, vooral zij met gevoelige vingers.

Een Xornet II die je hierboven ziet is een voorbeeld van een specifieke claw-grip muis (of je moet kinderhandjes hebben en hem goed kunnen palmen, maar de meeste mensen zullen scheef kijken naar dat model); de agressieve vingerpositie maakt veel muizen al snel te groot, zeker voor kleine tot gemiddelde handen. Het is een combinatie die je moet liggen, en tenzij iemand dit bewust zoekt is het de minst veilige aanrader. Veel van dergelijke muizen bestaan ook niet, ook niet vreemd gezien de beperkte populariteit van deze manier van muizen. Als gevolg zijn het veelal de wat vlakkere, niet-ergonomisch gevormde muizen die tevens ook iets korter zijn die als claw muis worden gebruikt.


‘Typisch’ vormgegeven muizen kan je op zich dus ook best claw’en

De Fingertip-grip

Deze grip is het tegenovergestelde van de palm-grip; minimaal contact tussen de muis en de hand, de muis wordt tussen de duim en pink (en/of ringvinger) vastgehouden, en de handpalm raakt de muis niet aan. Waar vingers bij de palm-grip plat op de knoppen lagen zitten nu enkel de toppen van de wijs- en middelvinger op de knoppen. De meeste bewegingen van de muis komen uit de vingers, en de arm wordt aanzienlijk minder gebruikt. Omdat deze grip vaak samen gaat met een wat hogere gevoeligheid is de arm minder nodig, al wordt deze soms wel gebruikt bij grotere afstanden of lagere DPI settings.


De muis, jawel, tussen de vingertoppen vastgehouden

Voordeel is dus voornamelijk de hogere nauwkeurigheid, en veel fingertip gamers vinden deze manier van muizen simpelweg sneller voelen. Het klikken van de muisknoppen is door gebruik van enkel de vingertoppen uiteraard ook sneller, zeker bij herhaaldelijk veel klikacties. De hogere belasting op de vingers kan, net als bij de claw-grip, bij sommige mensen echter vermoeidheid of zelfs pijn (kramp)veroorzaken bij langdurig gebruik, zeker omdat ‘echte’ fingertip muizen vaak ook wat smaller zijn. Hou je pink en duim maar eens wat dichter bij elkaar, dan voel je direct dat de spanning in je hele hand een stuk hoger is.

Fingertip-grip muizen zijn dus voornamelijk lagere en meestal wat kortere modellen. Mobiele muizen zijn praktisch altijd fingertip muizen waardoor ik juist van veel mobiele werkers klachten hoor over ongemakken met de muis. Het is even zoeken, maar draadloze office muisjes met een beetje formaat bestaan echt! Lichte muizen zijn in de regel meer geschikt voor deze grip om de belasting op de vingers minimaal te houden. Je doet er dus verstandig aan om het gewicht even goed te wegen in je aanschaf als de afmetingen en de vorm. Het lastige aan het herkennen van een fingertip-grip muis is dat de afmetingen van de hand van de fingertip-liefhebber grotendeels bepalen of een muis voor hen geschikt is, specifieke fingertip-grip modellen zien we dan ook zelden bij game muis fabrikanten.


Nawoord

Zoals ik eerder aan gaf stuurt een muis je soms een bepaalde richting op. Een voorbeeld: een fingertip-grip met een giga grote muis zorgt voor onvermijdelijk contact met de handpalm waardoor je praktisch een claw-grip hebt. Een piep kleine, of een korte maar brede muis, proberen te palm-grippen werkt natuurlijk ook niet omdat je vingers dan half op tafel komen te liggen, waardoor je van nature meer je vingertoppen zal willen gebruiken. En als laatste hebben we dan nog echte all-round muizen, zoals de bekende Microsoft Intellimouse vorm van tig jaar geleden, of de CM Storm Mizar die daar direct op is gebaseerd, welke met alle griptypes wel overweg kunnen mits je handen niet gek groot zijn (dan is palm onnatuurlijk) of bijzonder klein zijn (succes met fingertippen). De één zal zich echter graag aanpassen aan de muis, de ander zal de muis als waardeloos ervaren als zijn of haar grip niet gaat.

Voor de goede orde: er bestaat niet iets als goed of fout, iets wat aankoopadvies ook erg lastig maakt. Ergospecialisten zullen dat vast betwisten (en verkopen uiteraard ook veelal graag hun beste oplossingen), maar wat jij prettig vindt moet je vooral zelf bepalen. Maar sta voor de aardigheid eens stil bij je grip. Kijk eens hoe jij je muis nu daadwerkelijk vast houdt, hoe je vingers voelen, en denk eens na over wat voor jou een verbetering kan zijn voor je muis-ervaring. Denk ook eens na hoe veel tijd je met je muis in je hand door brengt en hoe weinig aandacht er soms is voor het uitzoeken van een geschikt model. Het klinkt wellicht wat vreemd, maar ik weet uit eigen ervaring en de vele ervaringen uit mijn omgeving dat een muis die echt goed bij de gebruiker past de hele computer ervaring aanzienlijk kan verbeteren; of het nu gaat om betere prestaties, of gewoon een meer ontspannen houding van de hand. “Even testen” in de winkel is natuurlijk fijn en een veel gehoord advies, maar die ervaring met een muis op een plankje in de winkel komt niet in de buurt bij echt gebruik. Ik ben er van overtuigd dat even veel winst te behalen valt wanneer je thuis (of op werk) rustig de tijd neemt om je eigen houding te bestuderen.

Volgende week volgt deel twee, waarbij we in de wereld van sensoren, DPI gerelateerd marketing geblaat, en werkelijke sensorprestaties gaan duiken. Vooral interessant voor gamers natuurlijk, maar onderschat de waarde van een goed presterende muis voor beeldbewerkers of ontwerpers niet.




den voor deze reeks. Variërend van de betaalbare middenklasser met lasersensor (de Mizar) tot de twee optische topmodellen (De MasterMouse L en de Sentinel III, de één ergonomisch en de ander niet) en de vreemde eend in de bijt: de Xornet II.



Van links naar rechts: De Xornet II, de Mizar, de MasterMouse Pro L en de Sentinel III

Introductie gripstijlen

Een”gripstijl” is simpelweg de manier waarop iemand zijn of haar muis graag vast houdt, deze voorkeur ontstaat in de regel door een persoonlijke voorkeur, maar je kan jezelf ook een bepaalde grip aanleren. Veel gebruikers staan er niet bij stil of hebben totaal geen idee hoe zijn hun muis nou daadwerkelijk vast houden, al zullen de serieuzere gamers zullen niet onbekend zijn met de inhoud van dit artikel. Onderschat de kracht van een geschikte muis niet; een goed passende muis maakt een wereld van verschil bij je dagelijkse computer gebruik, zowel voor de casual, professional, en als de gamer. Zeker mensen met pijnklachten (al dan niet serieus) doen er goed aan hun muisgebruik onder de loep te nemen.

Hoewel veel mensen hun muisje net iets anders beetpakken, iets wat ook bleek uit de extreem uiteenlopende reacties twee jaar geleden, kan je de manier van vasthouden in drie primaire categorien plaatsen: de palm-grip, claw-grip, en fingertip-grip. Inmiddels mag de term ‘hybrid-grip’ echter ook wel een eigen plekje krijgen. Handmodel voor vandaag is uiteraard de lieftallige dame die voor de aardigheid de camera weer eens heeft afgestaan. Als referentie: haar hand is 17,5cm lang van onderkant palm tot top middelvinger, 16,5cm naar top wijsvinger.

De Palm-grip

De palm-grip lijkt voor velen het meest natuurlijk, je pakt de muis namelijk met je gehele hand beet. Uit de poll twee jaar geleden bleek deze ook verreweg het meest populair, en ik durf te stellen dat het gros van de gebruikers de palm-grip ook aan zou nemen als ze een geschikte muis zouden pakken. Je hand ligt veelal rustig op de muis, en de “rug” van de muis vult zo je hele handpalm. Daarnaast liggen je vingers bij een palm-grip plat over de muisknoppen, en hou je de muis aan de zijkanten vast met de volledige lengte van je vingers (dus niet knijpen met je vingertoppen); al met al heel veel contact tussen je hand en de muis dus, en een ontspannen hand.

Voordeel is dat je de meeste bewegingen uit je pols en armen haalt, en dus de vingers minder belast. Ook is de arm een stuk sterker, waardoor je sneller langere grote afstanden af kan leggen. Het nadeel is vaak dat de pols en arm in de regel de verfijning van de vingerbewegingen missen, stel je je muis erg gevoelig in (een hoge DPI waarde) dan loop je het risico dat je de pixel precieze nauwkeurigheid mist.


De grote Sentinel III stuurt vrijwel automatisch naar een palm-grip

Echte palm-grip muizen zijn normaliter te herkennen aan een ergonomische vormgeving (duidelijk voor een bepaalde hand gevormd) en stevige afmetingen. Deze muizen zijn vaak wat hoger en breder om zo eenvoudig in de hele hand te vallen, en de vingers er op natuurlijke wijze om heen te laten vallen. De Sentinel III is daar zo’n voorbeeld van, en op de foto zie je zelfs dat een gemiddeld afgemeten vrouwenhand eigenlijk zelfs aan de kleine kant is voor zo’n ‘beest’. Voor liefhebbers van de palm-grip ook de moeite zijn de pink-kant van de muis te bekijken, want sommigen bieden uitgebreide pink-rest opties, terwijl anderen de pink wat laten ‘hangen’; het is maar net wat je fijn vindt.

Afhankelijk van de afmetingen van je hand, en de positie waarin je je hand comfortabel vindt rusten, kan je dus een wat neutraler of iets kleiner vormgegeven model overwegen voor de palm-grip; zo zal een Mizar voor gemiddeld afgemeten handen een prettige palm-grip geven, en ook de MasterMouse valt hier wat beter. Pak je een Mizar met een forse hand van 20-21cm lengte dan hangen je vingers er echter overheen.


De ‘klassieke’ Mizar vorm leent zich vrijwel overal voor


De MasterMouse Pro L is wat langer, de handafmetingen bepalen dan voor een groot deel de passende grip

De Hybrid-grip

Alvorens ik naar gripstijl #2, de cla- grip, ga wil ik eerst even stilstaan bij een veel gebruikte term: de hybrid-grip (of hybride afhankelijk van je taalvoorkeur). Hoewel hybrid op meerdere manieren ingevuld kan worden en voor de leek vaag zal klinken staat deze over het algemeen voor een combinatie palm- en claw. De hybrid-grip lijkt echter vooral geboren uit het feit dat Nederlandse, of West-Europese, mannen op internationaal niveau simpelweg bovengemiddeld grote handen hebben en verreweg de meeste muizen op de markt niet comfortabel kunnen palm-grippen. Het resultaat: wijs- en middelvinger een beetje optrekken zodat je vingertoppen niet over de muis hangen, en ook de andere vingers een beetje intrekken zodat je het kleine (voor ‘ons’ dan) knaagdier toch stevig in de hand hebt; resultaat: hybrid-grip! In tegenstelling tot de claw-grip blijft de handpalm echter wel (grotendeels) op de muis.

Dit brengt enig voordeel met zich mee: je kan meestal sneller klikken en tevens wat preciezer de muis over de tafel sturen. De keerzijde is echter meer druk op de vingers, en daarmee een groter risico op gezondheidsklachten. Afhankelijk van de voorkeur kan het dus wel of niet interessant zijn een keer een grotere, of meer ergonomisch gevormde, muis te overwegen.

Er is dus niet zoiets als een specifieke hybrid muis, maar afhankelijk van de afmetingen van je hand zijn er tig modellen die daar eventueel in kunnen voorzien.

De Claw-grip

De Claw-grip klinkt als iets veel voorkomends, maar een pure claw-grip is niet bijzonder gangbaar. We zien deze agressieve en intensieve grip vooral bij die-hard gamers (CS:GO of MOBA gamers waarschijnlijker dan Hearthstone, Battlefield, of My Little Pony Online). In de claw-grip maakt enkel de onderzijde van de handpalm (praktisch de pols) contact met de muis, en de vingertoppen staan als een roofvogel klauw op de muis. De overige vingers kunnen afhankelijk van het model de muis vastknijpen, of iets meer rusten zoals je hieronder ziet op de foto met de Xornet II.



De Xornet II en Claw grip is een combi apart, zeg maar gerust ‘acquired taste

Nauwkeurigheid en snelheid zijn de grote voordelen, vooral ook het snel kunnen klikken is voor de serieuze gamers goud waard. Over het algemeen is deze vorm natuurlijk het meest vermoeiend, vooral zij met gevoelige vingers.

Een Xornet II die je hierboven ziet is een voorbeeld van een specifieke claw-grip muis (of je moet kinderhandjes hebben en hem goed kunnen palmen, maar de meeste mensen zullen scheef kijken naar dat model); de agressieve vingerpositie maakt veel muizen al snel te groot, zeker voor kleine tot gemiddelde handen. Het is een combinatie die je moet liggen, en tenzij iemand dit bewust zoekt is het de minst veilige aanrader. Veel van dergelijke muizen bestaan ook niet, ook niet vreemd gezien de beperkte populariteit van deze manier van muizen. Als gevolg zijn het veelal de wat vlakkere, niet-ergonomisch gevormde muizen die tevens ook iets korter zijn die als claw muis worden gebruikt.


‘Typisch’ vormgegeven muizen kan je op zich dus ook best claw’en

De Fingertip-grip

Deze grip is het tegenovergestelde van de palm-grip; minimaal contact tussen de muis en de hand, de muis wordt tussen de duim en pink (en/of ringvinger) vastgehouden, en de handpalm raakt de muis niet aan. Waar vingers bij de palm-grip plat op de knoppen lagen zitten nu enkel de toppen van de wijs- en middelvinger op de knoppen. De meeste bewegingen van de muis komen uit de vingers, en de arm wordt aanzienlijk minder gebruikt. Omdat deze grip vaak samen gaat met een wat hogere gevoeligheid is de arm minder nodig, al wordt deze soms wel gebruikt bij grotere afstanden of lagere DPI settings.


De muis, jawel, tussen de vingertoppen vastgehouden

Voordeel is dus voornamelijk de hogere nauwkeurigheid, en veel fingertip gamers vinden deze manier van muizen simpelweg sneller voelen. Het klikken van de muisknoppen is door gebruik van enkel de vingertoppen uiteraard ook sneller, zeker bij herhaaldelijk veel klikacties. De hogere belasting op de vingers kan, net als bij de claw-grip, bij sommige mensen echter vermoeidheid of zelfs pijn (kramp)veroorzaken bij langdurig gebruik, zeker omdat ‘echte’ fingertip muizen vaak ook wat smaller zijn. Hou je pink en duim maar eens wat dichter bij elkaar, dan voel je direct dat de spanning in je hele hand een stuk hoger is.

Fingertip-grip muizen zijn dus voornamelijk lagere en meestal wat kortere modellen. Mobiele muizen zijn praktisch altijd fingertip muizen waardoor ik juist van veel mobiele werkers klachten hoor over ongemakken met de muis. Het is even zoeken, maar draadloze office muisjes met een beetje formaat bestaan echt! Lichte muizen zijn in de regel meer geschikt voor deze grip om de belasting op de vingers minimaal te houden. Je doet er dus verstandig aan om het gewicht even goed te wegen in je aanschaf als de afmetingen en de vorm. Het lastige aan het herkennen van een fingertip-grip muis is dat de afmetingen van de hand van de fingertip-liefhebber grotendeels bepalen of een muis voor hen geschikt is, specifieke fingertip-grip modellen zien we dan ook zelden bij game muis fabrikanten.


Nawoord

Zoals ik eerder aan gaf stuurt een muis je soms een bepaalde richting op. Een voorbeeld: een fingertip-grip met een giga grote muis zorgt voor onvermijdelijk contact met de handpalm waardoor je praktisch een claw-grip hebt. Een piep kleine, of een korte maar brede muis, proberen te palm-grippen werkt natuurlijk ook niet omdat je vingers dan half op tafel komen te liggen, waardoor je van nature meer je vingertoppen zal willen gebruiken. En als laatste hebben we dan nog echte all-round muizen, zoals de bekende Microsoft Intellimouse vorm van tig jaar geleden, of de CM Storm Mizar die daar direct op is gebaseerd, welke met alle griptypes wel overweg kunnen mits je handen niet gek groot zijn (dan is palm onnatuurlijk) of bijzonder klein zijn (succes met fingertippen). De één zal zich echter graag aanpassen aan de muis, de ander zal de muis als waardeloos ervaren als zijn of haar grip niet gaat.

Voor de goede orde: er bestaat niet iets als goed of fout, iets wat aankoopadvies ook erg lastig maakt. Ergospecialisten zullen dat vast betwisten (en verkopen uiteraard ook veelal graag hun beste oplossingen), maar wat jij prettig vindt moet je vooral zelf bepalen. Maar sta voor de aardigheid eens stil bij je grip. Kijk eens hoe jij je muis nu daadwerkelijk vast houdt, hoe je vingers voelen, en denk eens na over wat voor jou een verbetering kan zijn voor je muis-ervaring. Denk ook eens na hoe veel tijd je met je muis in je hand door brengt en hoe weinig aandacht er soms is voor het uitzoeken van een geschikt model. Het klinkt wellicht wat vreemd, maar ik weet uit eigen ervaring en de vele ervaringen uit mijn omgeving dat een muis die echt goed bij de gebruiker past de hele computer ervaring aanzienlijk kan verbeteren; of het nu gaat om betere prestaties, of gewoon een meer ontspannen houding van de hand. “Even testen” in de winkel is natuurlijk fijn en een veel gehoord advies, maar die ervaring met een muis op een plankje in de winkel komt niet in de buurt bij echt gebruik. Ik ben er van overtuigd dat even veel winst te behalen valt wanneer je thuis (of op werk) rustig de tijd neemt om je eigen houding te bestuderen.

Volgende week volgt deel twee, waarbij we in de wereld van sensoren, DPI gerelateerd marketing geblaat, en werkelijke sensorprestaties gaan duiken. Vooral interessant voor gamers natuurlijk, maar onderschat de waarde van een goed presterende muis voor beeldbewerkers of ontwerpers niet.



Over Redactie

Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.