Nvidia GeForce RTX 3050 Review


Dat Nvidia na een lange reeks aan nieuwe high-end launches de RTX 3050 aankondigde was fijn nieuws: Een nieuwe videokaart onder of rond de 300 euro waarmee je gewoon elke game comfortabel zou moeten kunnen spelen hebben we (veel te) lang niet gezien.

Helaas was onze sample, de RTX 3050 Gaming OC van Gigabyte, wat vertraagd. Jammer, maar dat brengt ons wel in de gelegenheid om de RTX 3050 te beoordelen op een veel belangrijker moment dan pre-launch, namelijk met echte prijzen waarvoor jij ze nu ook echt kan kopen. In de veronderstelling dat je al een beetje hebt gezien wat je van een RTX 3050 mag verwachten weet je dat hij, in tegenstelling tot de RX 6500 XT van AMD (die normaliter slechts tientjes goedkoper zou moeten zijn), geen hele grote steken laat vallen en wél gewoon zonder al te veel moeite alle games kan spelen. Daarmee zou dit dus een no brainer zijn in het budget segment, iets wat menig review ook verkondigde. Omdat er al zo veel informatie over beschikbaar is gaan we het verder niet hebben over de technische aspecten, maar gaan we vooral focussen op twee dingen: Games, en de vraag of je deze kaart moet kopen of niet.

De keerzijde van een relatief goed ontvangst van deze kaart was dat de meesten ook correct wisten in te schatten dat dat gevolgen zou hebben voor de prijs. Logisch want in de huidige malaise is het onvoorstelbaar dat één product een top deal ging zijn en niet onder de huidige markt zou komen te lijden. En laat dat nu ook zijn gebeurd: we zien RTX 3050’s momenteel in het kanaal vanaf zo’n 450 euro, met een ruime keuze aan iets dikkere uitvoeringen in de regio van 479 to 499 euro. Betekent dat game-over voor de RTX 3050? In deze review lopen we door alle alternatieve keuzes heen om te bepalen wat nu echt een goede koop is.


RTX 3050 vs RX 6500 XT


Dit had het gevecht moeten worden, met twee nieuwe kaarten van de twee grote concurrenten binnen enkele tientjes van elkaar. En eigenlijk was het dan een inkoppertje voor Nvidia. De RX 6500 XT mist encoding support waarmee niet alleen streaming maar ook clip recording al uitgesloten wordt, en met 4 Gigabyte aan VRAM loop je zelfs op 1080p al tegen de nodige beperkingen aan in de meeste games. We testen games normaliter op high of ultra settings voor videokaart reviews, maar dat trekt die kaart niet eens. Voor de RTX 3050 met zijn 8 Gigabyte VRAM buffer is dat geen enkel probleem en kunnen we wél elke game op hoge settings draaien, en ook de volledige encoder en decoder delen van de GPU zijn in tact.

We gaan even door in de veronderstelling dat je er geen moeite mee hebt om de settings wat terug te schroeven, medium instellingen is ongeveer wat je mag verwachten met 4 GB aan VRAM, en dan kunnen we de RTX 3050 naast de RX 6500 XT leggen in “AMD’s turf”, lagere settings dus:


Een theoretisch prijsvoordeeltje voor AMD op basis van adviesprijzen zou normaliter niet genoeg zijn om de RTX 3050 geen overtuigende winnaar te maken. Op een enkele uitzondering na is de RTX 3050 een flink stuk sneller, en of je nu een 144Hz monitor hebt of naar de zwaarste games van vandaag kijkt, die extra performance komt heel goed van pas. Zo zien we dat sommige games, zoals Control, beide kaarten het flink lastig hebben. Terugschroeven naar Medium zou genoeg zijn voor de RTX, maar met de 6500 XT mag je naar low en moet je wat meer drops accepteren.

Een ander feit is dat de 6500 XT sommige nieuwe games gewoon niet lekker aan gaat kunnen, Dying Light 2 is daar een voorbeeld van, want die zelfs op de RTX 3050 al enorm pittig. Maar als het games zijn met DLSS support, en dat zijn er inmiddels flink wat, zit je gewoon een stuk veiliger. AMD’s FSR op 1080p kan ook helpen, maar kwalitatief is die upscaler, zeker op die resolutie, niet enorm overtuigend. En daarbij werkt dat ook op RTX kaarten. De grote kracht van de RTX 3050 is dan ook DLSS. In een aantal games heb je ook genoeg vermogen om ray tracing aan te zetten, maar dat is niet in alle games het geval, zie wederom Dying Light 2 welke zelfs op Medium met DLSS, zonder real time ray tracing dus, net aan de 60 passeert. Toch is dat een flinke stap vooruit, want ray tracing (en die hele game) op een 6500 xt kan je gewoon vergeten. En met DLSS krijg je in elk geval een stevige boost, zelfs als je de lichtraytjes laat voor wat ze zijn.


Inkoppertje dus voor Nvidia. Ware het niet dat de RTX 3050 450-500 kost, en de RX 6500 XT daadwerkelijk voor minder dan 300 euro te koop is, hier en daar zelfs voor minder dan 250 euro. De RTX 3050 is overtuigend een klasse beter, maar het is niet niks om te stellen dat je dan maar even 200 euro meer uit moet geven. Als je het kan is het een makkelijke keuze, als je het niet kan dan zal je die concessies moeten accepteren.

RTX 3050 vs RX 6600


Het is die hoge retail prijs die de RTX 3050 praktisch naast de RX 6600 zit van AMD, een kaart die er in theorie boven zou moeten staan. Maar in de praktijk betaal je zo’n 20 euro meer voor een vergelijkbare RX 6600, wat dit een hele directe en eerlijke vergelijking maakt. Daarbij heeft de RX 6600 ook gewoon 8 Gigabyte aan geheugen, plus de volledige encoder en decoder functies. Nvidia heeft nog een streepje voor gezien met NVENC en wat andere features, zoals Broadcast, Reflex en dergelijke, maar het moet ook om prestaties gaan.

Dit keer gamen we dan ook “gewoon” op hoge settings (of hoger), onze gebruikelijke GPU test instellingen:


En het zijn die ruwe prestaties waar we de RTX 3050 opeens wel onder druk zien staan, en eigenlijk zien we de rollen omgedraaid. Hier en daar is het krap, maar soms is de RX 6600 toch een flinke stap voor. En nu zien we de op hoge settings de RTX 3050 hier en daar net wat tekort komt. Wellicht niet geheel toevallig zijn al de games die onder de 60 blijven niet alleen de zwaarste games van dit moment, maar ook stuk voor stuk DLSS games, die zoals we net zagen met DLSS aan dus prima boven de 60 FPS komen. Met DLSS is het dus een ander verhaal, want dat helpt Nvidia natuurlijk enorm, soms genoeg om naast de RX 6600 te komen, soms genoeg om er over heen te gaan.

Vanaf dat moment wordt het een lastige discussie. Met een knalgroene Nvidia bril wil je stellen dat DLSS tegenwoordig in meer dan 150 games zit, vooral in nieuwe en zware games waar je die performance ook echt nodig heeft komt DLSS even om de hoek kijken. En met Nvidia’s ruimere featureset heb je natuurlijk ook wat extra waarde in huis.

Met de rode AMD bril wil je stellen dat er duizenden games zijn die geen DLSS ondersteunen, waarin de RX 6600 dus duidelijk sneller is. En echt streamen is iets wat maar een relatief klein deel zal doen, en met FSR komt je ook een heel eind in games die ooit zwaar genoeg gaan zijn om deze kaart onder de 60 FPS te trekken.

Met een zo’n neutraal mogelijke bril? Het is lastig inschatten hoe games zich gaan ontwikkelen. Op dit moment neig ik te stellen dat het feature voordeel toch net niet opweegt tegen het ruwe performance verschil, en dat de RTX 3050 dus goedkoper moet zijn in vergelijking, iets in de richting van 100 euro zou al een verschil maken. Mocht de komende twee jaar echter blijken dat letterlijk elke dikke nieuwe game met DLSS uit komt, dan zou ik daar achteraf wellicht anders over denken. Zonder glazen bol moet jij zelf dus bepalen welke kant je denkt dat het allemaal op gaat.

De RTX 3050 vs Geld Smijten


Een open vraag, maar wel een belangrijke: doe je er toch niet verstandig aan meer uit te geven? In de veronderstelling dat je daar het geld voor hebt kan is het antwoord eenvoudig: Absoluut. Zeker als je naar 1440p kijkt, en goede 1440p gaming monitoren zijn tegenwoordig heel betaalbaar, is investeren in iets krachtigers gewoon de moeite of zelfs noodzakelijk. Want in de zwaarste games heeft de RTX 3050 het zelfs met DLSS toch best lastig. Een aantal games lukken prima, vooral die Nvidia RTX-DLSS branded games, maar dit is geen kaart waarmee je alles zorgeloos op 1440p gaat spelen.


Op 1080p is het niet strikt noodzakelijk, we kunnen weliswaar stellen dat een RTX 3050 daar precies genoeg is om alles met 60 FPS of meer te spelen, maar wanneer je je realiseert dat een RTX 3060 in de richting van 40% sneller is, of een RTX 3070 in de richting van een factor 2 sneller is, dan zijn dat toch forse upgrades waar je een stuk langer mee vooruit kan of meer uit je rappe gaming monitor mee haalt. Daardoor blijft er rondom de RTX 3050 toch zo’n smaakje hangen van een kaart die je koopt omdat je daarmee je budget rekt, niet omdat je hem écht graag wil vanwege de overtuigende getallen.

De RTX 3050 vs 2e Hands


Dit is het onderwerp waar de meeste reviewers het juist niet met elkaar eens zijn, want een goede deal op een 2e hands videokaart geeft je natuurlijk meer ruwe grafische kracht dan een nieuwe kaart. Voor hetzelfde geld als een RTX 3050 zien we momenteel tal van 2e hands keuzes varierend van een RTX 2060, RTX 2070 of zelfs een GTX 1080 Ti, stuk voor stuk kaarten die een stuk sneller zijn.


In tegenstelling tot anderen heb ik er moeite mee om 2e hands kaarten aan te raden als reviewer, want de risico’s zijn niet gering. Tal van kaarten zal intensief mee gemined zijn, je hebt vaak nul garantie om je aankoop van honderden euros ook maar enige zekerheid te geven. En ik zie tal van advertenties die er zo twijfelachtig uit zien dat ik geen moment zou overwegen ze te kopen.

Wat kan jij hiermee? Het punt is dat als jij voor een 2e hands kaart wilt gaan dat het jouw eigen weloverwogen keuze moet zijn. Een goede deal geeft je meer prestaties, maar met de risico’s kunnen wij het niet zo maar aanraden.

De RTX 3050 vs Wachten


We sluiten af met een vraag die zich makkelijker laat beantwoorden: heb je echt een videokaart nodig op dit moment, of kan je wachten? Op dit moment zien we de prijzen langzaam aan iets zakken waardoor je zou denken dat wachten wel de moeite is, maar dat komt ook door een dip in cryptoprijzen. Bij de eerst volgende rush omhoog lopen we het risico dat de prijzen verder omhoog schieten.

En zolang je een videokaart hebt die voldoet lijkt wachten geen gek idee, maar niemand kan je vertellen op welk moment de prijzen weer normalizeren, als dat ooit al gaat gebeuren. Er is tenslotte geen gebrek aan aanbod meer, er liggen tal van kaarten op voorraad bij webshops. Het probleem is een overschot aan vraag, vooral van mensen die gewoon bereid zijn 500 euro te betalen voor een RTX 3050, dus er is weinig motivatie bij de winkels om ze voor minder te verkopen. Als al die kaarten die bij webshops voor hoge prijzen niet zouden schuiven zouden prijzen absoluut zakken, en vooralsnog is dat niet het geval.

Het advies “wacht nog even” roepen we nu bijna twee jaar. En hoewel het geen verkeerd advies is is de kans reëel dat het nog maanden of jaren gaat duren voordat we dit soort prestatieniveaus gaan aantreffen op 300 euro of minder. Kortom, wachten klinkt leuk, maar inmiddels is het punt bereikt dat als je wat nodig hebt, je maar beter even kan doorbijten.

Even over de Gigabyte


Omdat er geen referentiekaart bestaat hebben wij hier de Gigabyte Gaming OC versie, een iets luxere 3-fan uitvoering. Die zal strikt genomen een paar procent sneller zijn dan een instapmodel, maar dergelijke verschillen zal je in de praktijk nauwelijks merken. Mocht je deze overwegen dan zien we eigenlijk geen elementen om over te klagen. Hij ziet er prima uit, heeft een backplate en heeft vier aansluitingen (vs 2 op een 6500 xt) inclusief HDMI 2.1.





Ook de prestaties zijn goed. Want met een gemiddelde core temperatuur van 56,5 graden Celcius en een hotspot van 68,3 graden Celcius met een geludisproductie van 35,5 decibel op 50 cm is het een hele koele en aangename kaart. Dat was ook te verwachten, want de RTX 3050 gebruikt ook niet zo veel.

Hou alleen de prijs in de gaten, want de kans is groot dat een eenvoudiger model ook gewoon gaat voldoen. Een beetje meer betalen voor een stille kaart snappen we, maar heel veel meer betalen op een kaart die vooral veel value moet bieden is natuurlijk niet ideaal.


Conclusie


De Nvidia GeForce RTX 3050 doet wellicht niet wat we hebben gehoopt; een prima (of ruim-voldoende) kaart zijn voor een leuke prijs. Althans het eerste wel, het laatste helaas niet. Maar laten we eerlijk zijn, geen enkele kaart heeft de afgelopen twee jaar gedaan wat we eigenlijk hadden gehoopt.

Hij heeft echter wel gedaan wat wij realistisch gezien hadden verwacht: een extra optie bieden in een prijssegment waar nog wel wat ruimte was voor een extra alternatief. Tot dusver had Nvidia hier niet zo gekveel te bieden, en zeker de oudere generatie kaarten zoals de 1650 en 1650 Ti tonen ook hun leeftijd. De RTX 3050 is in dat opzicht een aangename toevoeging: je kan er op 1080p goed mee uit de voeten, hij lijdt niet onder dezelfde problemen als de RX 6500 XT, en je hebt de hele RTX featureset tot je beschikking. Iedereen die hun geld liever aan Nvidia dan AMD toevertrouwd heeft er zo een objectief prima optie bij.

Het grootste probleem is eigenlijk gewoon de prijs. Was hij 100 euro goedkoper geweest dan was het eigenlijk gewoon een done deal. Alle videokaarten zijn duur op dit moment, maar het feit dat Nvidia nu eenmaal populairder is doet deze kaart ook pijn. Want als gevolg zit hij tegen de prijzen aan van een RX 6600, en die is buiten DLSS titels gewoon een stap sneller. Daarmee sta je voor een lastige afweging: pak je die ruwe performance winst die in het gros van de games van toepassing is, of ga je toch voor die chiquere RTX featureset van Nvidia en vertrouw je erop dat de grootste nieuwe games die jij wilt spelen ook gebruik zullen maken van DLSS? De meeste keuzes zijn vrij duidelijk, maar die laatste zal je vooralsnog zelf moeten maken.

Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters YouTube
Techtesters op Instagram
Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.