Razer Huntsman Analog review


Vandaag brengt Razer hun nieuwste toetsenbord uit, de Huntsman Analog. De Huntsman gaat al eventjes mee, maar Razer stapt nu ook in de wereld van de analoge toetsenborden met hun eigen switch. Het idee is dat je een chique, compleet mechanisch toetsenbord krijgt zoals de originele Huntsman, met wat verbeteringen, plus als extra bonus de analoge feature, oftewel dat je de knoppen met een gamepad-achtige controle kan gebruiken; hoe harder je drukt, hoe meer beweging in de game.

Volledig nieuw is het concept zeker niet, maar het is wel de eerste keer dat een grote naam in “gaming” achter het concept aangaat. En dat is normaliter goed nieuws voor de acceptatie en bekendheid van het concept. Is dit dan het toetsenbord dat analoge controle uit de niche trekt en mainstream maakt? Of in elk geval de mainstream die ca 259 euro aan een toetsenbord kan uitgeven?


De basis van de Razer Huntsman is niet heel anders dan de vorige versies, en dat is helemaal niet erg. Het is namelijk een harstikke degelijk toetsenbord, en ik ben zelf best fan van hun (op de RGB) na bescheiden design. Zo is het font heel bescheiden, en zitten de keycaps niet volgestopt met secundaire of tertiaire features.



Je ziet het wellicht al op de foto, maar de ruwe, ietwat matte afwerking van de caps verraad dat Razer gekozen heeft voor PBT keycaps. Deze duurdere, duurzamere caps voelen iets ruwer aan maar blijven wel veel langer aantrekkelijk, de standaard goedkopere ABS caps gaan op termijn toch altijd een beetje glimmen. Lang was het een feature die je vooral in niche borden zag, inmiddels wordt het wel gebruikelijk bij de betere gaming toetsenborden.

Razers instelbare wiel, plus de media knoppen zijn nog aanwezig, en die mogen niet ontbreken in deze prijsklasse. Voor de rest zit er niet gek veel op of aan, denk aan extra macro knoppen, maar dat maakt een bord alleen maar (veelal onnodig) groot.



Een van de echte Razer features is de zachte polssteun, deze voelt zoals altijd wel lekker. Het probleem met de vorige huntsman is dat hij nog wel een plastic randje had, en dat zat niet altijd lekker afhankelijk van je houding. De nieuwe Huntsman Analog heeft de zachte afwerking echter helemaal rondom de polssteun zitten, waardoor je daar geen last meer van hebt. Dat maakt hem net even fijner dan zijn voorganger. Het blijft nog wel een redelijk hoge polssteun met een hoge voorkant, iets waar ik mij niet aan stoor maar waar je wel even naar wilt kijken als je heel gevoelig bent met je polsen.




Ook de RGB is natuurlijk weer aanwezig. Redelijk low profile vanwege het smalle font, maar je ziet het ook rondom. De RGB zit ook rond de polssteun, leuk detail.


De basis van het gebruik is natuurlijk gewoon prima: stevig bord, polssteun, fijne keycaps, en je hebt de typische high-end gaming mech ervaring. Maar het truckje is natuurlijk de analoge feature. Razer focust hier op twee primaire features, een analoge liniaire curve, en dual-action.

Het eerste is redelijk vanzelfsprekend: een game ziet het toetsenbord als gamepad, en je WASD geeft je nu preciezere controle over de beweging. Het is wel heel game afhankelijk of je er echt meerwaarde uithaalt, en niet alle voorbeelden die je soms in analoge marketing (niet specifiek Razer) ziet zijn in de praktijk relevant. Zo kan je in theorie in Call of Duty door W zachtjes in te drukken zachter lopen, maar eigenlijk heb je daar niets aan. Deels omdat het ingaat tegen hoe je al jaren FPS games speelt, deels omdat de mechanics van die game niet profiteren van analoge controls in tegenstelling tot een console waarbij je aim ervan afhankelijk is.


Maar pak je een racing game, of Rocket League bijvoorbeeld, en het wordt het ander verhaal. Dan kan je soepele bewegingen maken zonder als een toetsenbord kneus te tappen. Preciezere controle is daar harstikke fijn. Kortweg kan je zeggen dat alle games die van een gamepad profiteren, profiteren van analoge controle.

Het meest waarschijnlijke alternatief wat invulling betreft is de dubbele actie. Je kan instellen dat wanneer je een knop zachtjes indrukt er 1 ding gebeurd, en wanneer je hem hard indrukt iets anders. Een makkelijk voorbeeld is de granaat, zachtjes drukken om hem erbij te pakken, hard om hem te gooien. Dat is vooral een kwestie van gewenning en eigen inzicht.

Dit concept hebben we eerder gezien, vooral bij het Nederlandse Wooting, waarbij de ervaring in-game elkaar niet veel ontloopt, maar de achtergrond wel iets anders in elkaar zit. Wooting’s kleinere, knutsel-loving doelgroep biedt wat meer mogelijkheden en fine-tuning, maar kan ook wat beangstigend zijn voor een nieuwkomer. Razer maakt het iets toegankelijker met hun software, en heeft ook als voordeel dat je niet elke keer je hele toetsenbord in- en uit de analoge modus hoeft te halen. Het is dus net wat meer plug and play, en dat is voor velen toch niet onbelangrijk, met Wooting zat ik toch elke keer even te knutselen alvorens de game precies werkte zoals ik wilde.

Kijken we vooruit, dan denk ik dat Razer niet direct een concurrent is, maar eerder een mooie toevoeging om bredere interesse vanuit game devs te pushen, en bredere bekendheid te genereren. Razer maakt sommige dingen net wat makkelijker, en dat is belangrijk, ondanks dat ze dan wat moeten snijden in extremere features. Toch ontkom je echter niet aan het gevoel dat we nog maar aan het begin van het analoge toetsenbord tijdperk staan, zo is het alsnog soms even settings tunen om alles naar je zin te krijgen, en ook de implementatie zelf is nog niet helemaal perfect. Zo ontkom je, net als bij Wooting in het verleden, niet aan een beetje deadzone aan het begin van je beweging van zo’n 1,5mm . Dat is bij een dual-feature niet zo erg, maar bij volledige analoge controle toch wel merkbaar dat je eerst al wat beweging geeft en er nog niks gebeurd. Het ligt voor de hand dat volgende generaties dat wegwerken, maar vooralsnog ontkom je er niet aan.


De Huntsman Analog heeft nog een mooie bonus: een USB 3.0 passthrough, en een USB-C aansluiting (met USB-A adapter). Ik snap alleen niet waarom de kabels gesplitst zijn.

Een wellicht lastigere vraag voor makers van analoge toetsenborden is wat je opties zijn als je niet enkel naar toetsenborden kijkt. Dat je een deel van de gamepad functionaliteit krijgt is leuk, maar je kan natuurlijk ook gewoon een gamepad naast je toetsenbord kopen. Zeker voor 259 euro, min een paar tientjes over een paar maanden, kan je toch een leuke mech en een chique gamepad kopen. Dit lijkt in mijn optiek dan ook een beetje op een voorbode op een analoge Orbweaver


Conclusie


Razer maakt analoge controle dus iets minder niche dan voorheen, maar het blijft vooralsnog toch een extratje op een verder degelijk geheel. Ik vind het positief dat deze stap wordt gezet, en dat ze dat durven te doen, maar het is wel belangrijk te weten dat er nog verbeteringen mogelijk zijn voor in de toekomst, zoals het ingaan van het analoge bereik op het moment dat je de knop aanraakt.

Ik denk dan ook dat je in eerste instantie moet kijken naar of de Huntsman Analog puur als toetsenbord bij je past. En als Razer’s nieuwe ultieme model valt daar heel weinig op aan te merken: hij is degelijk, ziet er chic uit, heeft fijne switches voor algemeen gebruik, en heeft een mooie featureset: polssteun, mediakeys, wieltje, en flink wat Chroma RGB. Ten opzichte van voorgangers krijg je ook wat meer: PBT keycaps zijn gewoon degelijker, plus de polssteun is nu zacht rondom en dus merkbaar beter. Je betaalt er wel de hoofdprijs voor, dus als je gewoon een goed bord zoekt heb je (ook van Razer) degelijke alternatieven, maar voor een topmodel lijkt dit de nieuwe geaccepteerde standaard geworden. (En dan kijk ik even naar Corsair, Everest, Logitech e.d.).

Net als al die andere topmodellen heeft Razer dus ook hun eigen unieke truckje, die analoge feature. Daarvan zal je voor jezelf moeten bedenken of dat perfect bij je past, of dat je het gewoon als een extratje ziet om mee te spelen bovenop verder gewoon een heel mooi, compleet en aantrekkelijk toetsenbord.


Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters YouTube
Techtesters op Instagram
Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)

Over Stephan
Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments