Razer Iskur review


Wat maakt een fijne stoel? Als we het echte stoel liefhebbers vragen is het antwoord simpel: een goede steun voor je rug. De typische gaming chair focust echter meer op een sportieve uitstraling en/of een uitstraling waarvan de gemiddelde gamer zou moeten denken “cool”. En tja, zeker als je jong bent en nog nooit door je rug bent gegaan zal veel meer je vermoedelijk ook niet interesseren.

Maar wat als je beide kan combineren? Dat lijkt de vraag die Razer tijdens de ontwikkeling van de Iskur stelde, want met hun eerste gaming chair leggen zij specifiek de nadruk op de rugsteun.

In typische Razer stijl is het prijskaartje niet bescheiden. Met een adviesprijs van 499 euro zit hij aan de hoge kant voor een gaming chair die niet van echt leder gemaakt is; de betere kunstlederen stoelen tot dusver varieerden van 250 tot 350 euro. Weet Razer genoeg toe te voegen om die meerprijs te verdedigen?


Al tijdens het uitpakken lijkt het antwoord op die vraag “ja” te worden, want zowel de kwaliteit als het installatiegemak van de Razer stoel is beter dan die van de gemiddelde gaming chair (ook van andere “A-merken”). Hij is merkbaar zwaarder, maar omdat alles beter op elkaar aansluit schroef je hem net wat makkelijker in elkaar dan de meeste concurrenten. Kijken we naar de foto’s dan lijkt hij wellicht niet heel anders dan anderen, maar als je er met je billen op zit, en vervolgen wat concurrentjes erbij pakt (Corsair T2, Sharkoon Elbrus 3, Vertagear PL4500) dan is de Razer duidelijk een stap steviger, met stevigere armleuningen, stevigere kussens en een wat steviger materiaal.



Let op: De Iskur komt zonder kennelijk zonder het hoofdkussentje dat je op deze foto ziet. Die dingen zijn echter per definitie waardeloos. Zie hoe wij ze op de andere stoelen ook niet gebruiken 😉

Je moet meer inzoomen op de details om wat meer verschil te merken. De stiksels zijn bijvoorbeeld netjes, en het logo en de letter inlays zien er goed uit. Wel hadden we die liever ook gestikt gezien, stiksels zijn altijd duurzamer dan gelijmde plastic elementen. Zeker op plekken zoals bij je benen, waar je toch makkelijk en veel langs de letters “for gamers, by gamers” zal schuren. De tijd zal het moeten leren.





Maar over de hele linie is het verschil voelbaar, vooral in de armsteunen, waar metalen onderdelen gewoon beter voelen. Niet alleen steviger, maar ook het verstellen van de armsteunen voelt gewoon veel strakker. Die zijn uiteraard hoogte verstelbaar, draaibaar, en ze kunnen naar voren en achteren schuiven.





Maar goed, Razer vraagt dan ook een meerprijs, dus dan mag je zoiets ook wel verwachten. Dat houdt echter ook in dat we nog kritischer moeten zijn op details dan bijvoorbeeld bij een Sharkoon, die voor de helft over de toonbank gaat, makkelijk negeren. Zo had het ritsje van de rugleun onderop de achterzijde wat netter weg mogen vallen, en had ik liever de skate wheels gezien van o.a. Corsair dan de traditionele plastic wielen die Razer er nu bij levert. Sharkoon verkoopt overigens losse setjes voor iets van drie tientjes, dus ik zou dan denken dat Razer genoeg marge overhoudt om de koper direct van twee soorten wielen te voorzien.



Toch is er één hele grote meerwaarde, en dat is de ingebouwde rugsteun. Vergeleken met de typische kussentjes een wereld van verschil, terwijl ik vooraf stiekem dacht dat het een beetje een marketing gimmick zou zijn om toch maar op te vallen. Ik bleek er echter volledig naast te zitten, want het verschil in je houding is enorm. De steun is enorm stevig, goed verstelbaar, en overtuigden zowel Nada als mijzelf direct. Eén enkele feature leek al snel genoeg om dit tot Nada’s persoonlijke favoriet te promoveren, en wanneer je stoelen voor het uitzoeken hebt is dat toch een enorm compliment.




Waarom alleen voor Nada? Zoals je net op de groepsfoto wellicht al zag: de Razer is niet echt groot. Met mijn 1m96 / XXL zit ik prima in iets als de Corsair T2, een iets bovengemiddeld groot model, en het liefst in iets als een Sharkoon SGS5, een echte XL stoel. De Razer is echter hooguit gemiddeld: hij zit te krap aan de zijkanten voor mijn benen, en ik ben net te lang voor de rugsteun. De Razer komt het best tot zijn recht als je in de richting van de 1m65 tot 1m85 bent, oftewel maatje S tot en met L. Wellicht dat 1m90 nog net gaat als je niet te breed bent, maar daar begint het al krap te worden; Nada’s 1m77 is wat dat betreft echt ideaal. Kritiek vind ik dat niet, een stoel kan niet én lekker goed aan zitten voor een maatje M én comfy zijn voor een XXL, maar weet dus waar je aan begint.


Conclusie


Met een ruime keuze aan stoelen is onze definitie van een echte uitblinker die stoel die we zelf mee naar huis willen nemen. Het feit dat de Razer vrouwlief overtuigde om haar huidige Noble Epic te vervangen door deze zegt voor mij dan eigenlijk al genoeg: die éne feature biedt echt meerwaarde, en comfort is uiteindelijk koning als het op stoelen aan komt.

Tot op zekere hoogte zal het merk leidend zijn: ik verwacht niet dat echte Razer liefhebbers een ander game-merk stoel neer gaan zetten en visa versa. Dat maakte het vooral zaak voor Razer om te zorgen dat de ervaring die hun fans krijgen goed is. En, vergelijken we met de kwaliteit van andere stoelen, dan zet Razer ook gewoon een bovengemiddeld goed product neer. Ik denk wel dat Razer nog iets meer had kunnen doen, bijvoorbeeld met een extra setje skate wielen die in mijn optiek echt veel fijner zijn, maar ik vermoed dat die paar tientjes ook nog wel op te hoesten zijn.

Het voornaamste probleem dat ik zie is dat hij met een prijs van 499 euro tegen de prijs van echt lederen alternatieven aan loopt, al zal de straatprijs op termijn vast nog wat zakken. Razer is vergeleken met de 500-500 euro echt lederen stoelen wel wat beter in andere details, denk aan de merkbaar stevigere armsteunen. Maar het blijft kunst leer, en op de zeer lange termijn mag je verwachten dat echt leer langer mee gaat. Laten we merkvoorkeuren dan even los lijkt de keuze voor of tegen de Iskur in deze prijsklasse dus vooral een zaak van eigen wensen: liever echt leer, of liever die betere rugsteun (en wat quality-upgrades). Wij neigen te zeggen dat rug comfort voor gaat, en dat Razer ook méér weet te doen dan wat menig criticus vast van ze zou verwachten (dwz, gewoon de zoveelste OEM stoel uitbrengen). Ik ben zelf in elk geval blij dat hun meerwaarde niet “meer RGB” gimmick bleek te zijn, maar dat ze de eerste game stoel (tot zover ik weet) neerzetten die écht aandacht heeft voor je onderrug.

We gaan hem nu aan de lange termijn test onderwerpen, de eerste weken zeggen veel, maar nog lang niet alles. Maar voorlopig zien we toch een overtuigend plaatje: kwalitatief comfortabel bovengemiddeld, makkelijk in elkaar te zetten, goede rugsteun, stevige kussens all-over en een all-round goede ervaring voor iedereen met maatje S t/m L. Zodra we long-term een andere ervaring gaan hebben mag hier hier zeker een update over verwachten.


Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Onze Discord server voor chat en tech talk (gratis en geen installatie noodzakelijk).
Techtesters YouTube
Techtesters op Instagram
Foritain op Twitter (auteur, test-chef)
Nadalina op Twitter (baas, foto-heldin)

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.