Razer Kishi Review

Ieder jaar belanden honderden producten op onze bureaus voor evaluatie. Maar elke uitgebreide review en elke video komt neer op tientallen uren werk, en dat is natuurlijk lang niet altijd haalbaar. Zeker niet in een jaar waarin wij een flinke afstand gingen verhuizen, plus een jaar waarin de klassen van de kinderen om de haverklap moesten sluiten vanwege een coronauitbraak. Hierdoor blijven producten die soms an sich harstikke interessant (kunnen) zijn soms liggen door een tijdgebrek, terwijl jij er wellicht toch benieuwd naar bent.

Om dit jaar op een leuke en hopelijk zinvolle manier af te sluiten doen we daarom een eindejaarscrunch: korte en krachtige samenvattingen van producten waar wij het afgelopen jaar wél actief mee aan de slag zijn gegaan, maar waarvan een uitgebreide review er niet is van gekomen. En dat is ook geen waarde oordeel, sommige producten blijven wellicht liggen omdat ze niet zo spannend zijn, anderen hadden simpelweg pech door uit te komen op een moment dat er andere grote launches de agenda bepaalden, of omdat wij in lockdown zaten. De harde eis die we wel stellen is dat we elk product zelf daadwerkelijk in gebruik hebben gehad; échte ervaringen dus, maar dan korter.

Heb je vervolgens nog vragen, stel die dan gerust onder in een reactie, of via social media (check de links hieronder).

En dan aan de beurt: de Razer Kishi, een controller om je telefoon in een mobiele game console te veranderen.

De Kishi is één van de vele Razer producten welke een leuke en opvallende niche in duikt: één die je telefoon in een soort Switch Lite achtige mobile gaming machine verandert. An sich is een apparaat welke betere controls aan je telefoon toe voegt niet super uniek, maar het is wel een markt waarbij je vaak naar twijfelachtige webshops moet kijken of uit het buitenland moet bestellen. Het idee van een Razer uitvoering die “gewoon” in de winkel ligt en waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over de functionaliteit is inherent natuurlijk interessant. Zelf ben ik bijvoorbeeld wel klaar met producten die ik niet of lastig kan retourneren als ze niet bevallen, of als ik lang moet wachten op bezorgen.

En dat is eigenlijk al het halve verhaal van de Kishi. Daar betaal je natuurlijk wel een Razer price premium voor, maar het neemt wat zorgen weg. Niet dat de Kishi het toppunt van bouwkwaliteit is, het is gewoon een “prima” stuk plastic dat met een slim bedacht stukje flexibiliteit zich goed aanpast aan verschillende telefoons, mits de Android Telefoon van een Type-C aansluiting is voorzien uiteraard, of in geval dat je de iPhone versie koopt Apple’s achterhaalde Lightning connector. Dat laatste is wel jammer, want dat houdt in dat je dus óf een Android versie koopt, óf een iOS Kishi, maar dus niet beide in één aankoop kan betrekken. Maar, de compatibiliteit lijkt prima te doen met de meeste telefoons, zo past de Apple versie in praktisch elk model van de afgelopen jaren, inclusief de extra grote Pro Max modellen.

De Kishi is vooral een product wat doet dat het beloofd, of wat het marketing plaatje je doet verwachten: je hebt je gebruikelijke thumbsticks, knoppen, bumpers en triggers, en vervolgens is het een kwestie van je eigen spelletjes spelen. Opladen hoeft niet want hij werkt enkel wanneer je een telefoon erin plaatst en dus niet separaat van een telefoon, al is hij wel voorzien van een pass-through USB aansluiting om te kunnen laden en gamen tegelijk.

Game Pass games streamen naar je telefoon is wel verdomd cool, en fijn met zo’n controller.

De voornaamste keerzijdes zijn de vraag of de prijs het wel waard is, 60 of 70 euro is objectief veel voor iets relatief eenvoudigs, en budget alternatieven kosten echt flink minder. Wellicht de grotere vraag die je jezelf moet stellen is hoe veel je zoiets echt gaat gebruiken. Mijn eigen ervaring was om die reden niet echt overtuigend om er direct één te willen kopen: ik vond hem oprecht leuk om even mee te spelen, maar met een Switch, PC en andere consoles in huis speel ik nooit mobiele games en vervolgens belandde de Kishi vlot weer in een laatje. Wat mij het meeste trok was het streamen van PC of Xbox games naar de telefoon, maar als je thuis zit en je TV binnen handbereik hebt is die meerwaarde alsnog beperkt.

Een betere mobiele game ervaring bieden door middel van de Kishi is daarmee niet voor iedereen, en incidentele mobiele gamers zullen vast genoegen nemen met een goedkoop en “voldoende” goed alternatief. Ben jij echter iemand die dagelijks veel tijd aan mobiele games spendeert dan is het in mijn optiek wel een ander verhaal, want een setje fijne thumbsticks en betere switches speelt natuurlijk fijner dan met on-screen controls. Daarmee is dit vooral een controller om aan te raden aan de groep gamers die wel degelijk vele uurtjes verwacht mobiel te gaan gamen.

Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Techtesters op Instagram