TP-Link Kasa Outdoor KC200 review

Het Chinese TP-Link zal de meeste mensen bekend in de oren klinken: routers, switches, access points: ze maken het, en nog belangrijker: praktisch al die hardware is breed verkrijgbaar in Nederland. TP-Link maakt echter meer dan dat, zoals hun jongere Smart Home line-up genaamd Kasa. LED-lampen, schakelaars, plugs en camera’s, allemaal verbonden via Wi-Fi. Vandaag bekijken we een voorwerp uit de laatste categorie: een camera.

De camera die we bekijken is niet zo maar een camera, maar de TP-Link Kasa Outdoor KC200. Zoals de naam het al doet vermoeden, is het een camera voor buitengebruik. Het prijskaartje? Circa 100 euro.

Specificaties

Uiteraard beginnen we eerst met een overzicht van de specificaties:

Puur op papier zien we leuke specificaties. 1080p beeldkwaliteit, nachtzicht tot 9 meter, een IP65-rating, 2-weg audio, een 80 dB sirene en dual-band Wi-Fi: zeker niet verkeerd. De IP65-rating is zeker met het weer in Nederland geen probleem: de camera is bestand tegen een sproeidichtheid van 12.5 liter per minuut. Gezien de bedrijfstemperatuur ligt tussen de min 20 graden Celsius en plus 43 graden Celsius, is het raadzaam de camera uit de zon te plaatsen.

Bekijken we de KC200 verder, dan is de camera zelf uiteraard ook belangrijk. De kijkhoek bedraagt 130 graden, met een maximale beeldkwaliteit van 1080p. Met behulp van de app is dit in te stellen: hier over later meer. De sirene dient om indringers af te weren, en produceert een geluid van maximaal 80 dB.

Om de beelden op te slaan wordt gebruik gemaakt van TP-Link’s eigen cloudservice: Kasa Care. De KC200 krijgt standaard 30 dagen lang een proefversie van het meest uitgebreide abonnement: het Kasa Care Premium Plan. Hierbij worden video’s 30 dagen lang bewaard, met een geheugenlimiet van 30GB. Dit komt neer op ruwweg 128 uur aan video.

Na de 30 dagen ga je automatisch over op het gratis abonnement. Hierbij worden video’s maar 2 dagen lang bewaard, met een geheugenlimiet van 1GB. Dit komt neer op ruwweg 4 uur aan video. Is dit te weinig, dan is het mogelijk te upgraden naar het eerder genoemde Kasa Care Premium Plan. Kosten? €7 per maand, of €70 per jaar. Iets te gortig? Dan heeft TP-Link nog het Kasa Care Plus Plan in de aanbieding voor €4 per maand, of €40 per jaar. Hierbij worden video’s 14 dagen lang bewaard, met een geheugenlimiet van 14GB. Dit komt neer op ruwweg 60 uur aan video.

In de doos, bouw en features

Goed, we beginnen met het uitpakken. Zoals we van TP-Link gewend zijn, zitten de producten goed verpakt. Verwijderen we de kartonnen sleeve, dan zien we een chique turquoise doosje.

Openen we de doos, dan zien we direct de camera liggen. Aan de camera vast zit het snoer, als gevolg van de IP65-rating.Onder de camera vinden we verschillende accessoires: een beknopte handleiding, een boekje over de Kasa app, een stroomadapter en een zakje met schroeven en pluggen om de camera aan de muur te bevestigen.

Vervolgens de cameramodule zelf. Deze is relatief compact en subjectief gezien mooi vorm gegeven. De camera zelf is los te koppelen van de magnetische voet, om montage te versimpelen. Tevens zorgt de magnetische voet er voor dat de camera eenvoudig te verstellen is wanneer deze aan de muur bevestigd is.

De bouwkwaliteit van de KC200 is prima voor elkaar. Het plastic voelt degelijk aan en de behuizing sluit mooi aan. Aan de voorkant zien we een indicatielampje, welke met behulp van de Kasa app in- en uit te schakelen is. Aan de onderkant vinden we tevens een reset knop, welke in te drukken is met behulp van een paperclip.

Aan de achterkant zien we de bevestig van de kabel. Deze is helaas niet los te koppelen. Uiteraard is dit een gevolg van de IP65-rating. De kabel zelf is 3 meter lang. Mocht dit niet genoeg zijn, dan kan de kabel altijd verlengd worden met een standaard USB verlengkabel. De connector is een standaard USB-A connector. Niks mis mee, al is deze connector vrij groot wanneer deze via een gat door de muur naar binnen moet. Een gat van 18mm is dan wel noodzakelijk. Persoonlijk had ik hier liever iets als een micro-USB of USB-C connector gezien.

Installatie

Net als veel andere apparaten van TP-Link, is er een app voorzien om het apparaat te installeren en om het apparaat te gebruiken. Net als de andere applicaties is de Kasa app enorm gebruiksvriendelijk: iedereen kan het!

Als eerste wordt er een WiFi verbinding opgezet met de camera zelf. Vervolgens kan een WiFi-netwerk gekozen worden waar mee de camera zich moet verbinden. Wachtwoord invullen en klaar, de app regelt zelf de rest van de installatie. Volledige duur van het installatieproces: circa 2 minuten. Kinderspel. Vervolgens vraagt de app nog voor verschillende instellingen: het ontvangen van pushnotificaties, en een naam voor de camera.

Mocht je de camera aan de muur willen bevestigen, dan is dat prima mogelijk. TP-Link voorziet hier voor een eenvoudige handleiding om de camera te bevestigen. Hoewel TP-Link enkel een muurbevestiging benoemd, is het bevestigen aan een plafond ook geen enkel probleem. Hou er echter rekening mee dat de connector die doorheen de muur moet relatief fors is.

In de praktijk

Het installeren is zoals hierboven vermeld kinderspel, maar hoe functioneert de camera nu in de praktijk? We beginnen met de beeldkwaliteit: deze is gewoon goed te noemen. Zowel overdag als ’s nachts wordt dankzij de 10 infrarood LEDs een prima beeld gegenereerd. In beide gevallen laat de camera een duidelijk beeld zien.

De beeldkwaliteit is in te stellen. Er is de keuze uit 360p, 720p en 1080p. Hoewel 1080p uiteraard het beste beeld produceert, is 720p ruim voldoende en beidt de beste balans tussen kwaliteit, gebruik van bandbreedte en opslagruimte. Wordt er gebruik gemaakt van de 720p beeldkwaliteit, dan valt er prima te leven met het gratis abonnement.

Maar het gratis abonnement is toch maar goed voor 4 uur aan video? Dat klopt, al loopt dit bij 720p al gauw op naar zo’n 8 uur aan video. Daarnaast neemt de KC200 enkel op wanneer er beweging wordt gedetecteerd. In de testsituatie zou dit echter betekenen dat telkens wanneer er een auto passeert, de camera opneemt. Gelukkig heeft TP-Link hier een oplossing voor: de zogenaamde Activity Zones. Hiermee kunnen bepaalde zones ingesteld worden. Wordt in die zones activiteit gedetecteerd, dan zal de camera opnemen. Gebeurt de activiteit buiten de gecreëerde zone(s), dan zal de camera niet opnemen. Daarnaast is de intensiteit van de beweging detectie instelbaar. Tevens is het ook mogelijk om op te nemen wanneer geluid gedetecteerd wordt, al reageert dit ook op harde windvlagen of fluitende vogels.

De geluidskwaliteit van de opnamen is dubieus: enerzijds klinken geluiden als auto’s, deuren et cetera zeer laag en zeer luid. Anderzijds, en dat is misschien belangrijker, zijn gesprekken wel goed te volgen in een fatsoenlijke range. De opnamen zijn qua tonen misschien niet 100% accuraat, maar qua verstaanbaarheid is het echter meer dan prima.

Niet geheel onbelangrijk bij een Wi-Fi-camera is het bereik. Misschien niet geheel onverwacht is dit meer afhankelijk van de gebruikte netwerkapparatuur dan van de camera zelf. Een afstand van 10 tot 15 meter is afhankelijk van de access point zeker te overbruggen.

Als laatste is er dan nog de sirene. Het geluid wat de sirene produceert klinkt eerder als een wekker dan een daadwerkelijke sirene. Het geluid is in de luidste stand echter relatief luid, zonder gehoorschade aan te brengen. Gecombineerd met het wekkergeluid is het irritant genoeg om eventuele indringers af te weren. Tevens is er de mogelijkheid om via diezelfde luidspreker te praten met de mensen aan de andere kant van de camera.

De TP-Link Kasa Outdoor KC200 is een leuk stukje hardware. Het totaalplaatje van de camera, zeker met een oog op de prijs, komt overeen met de verwachtingen. Wereldschokkend is het niet, maar laten we eerlijk zijn: verwachten we dat van een camera?

Nee, dat verwachten we niet van een camera. Van een camera verwachten we dat deze eenvoudig te installeren is. Met de Kasa applicatie is dat ook bij de KC200 het geval: installeren is een kinderspel. Daarnaast verwachten we van een camera dat deze fatsoenlijke opnamen produceert. Ook daar slaagt de KC200: zowel overdag als ’s nachts produceert het cameraatje degelijke beelden. Voeg daar bij toe de gratis cloudservice, IP65-rating, sirene en mogelijkheid om te praten met mensen aan de andere kant, dan biedt de KC200 eigenlijk alles wat je van een draadloze buitencamera verwacht.

Is de KC200 dan perfect? Niet helemaal. Het grootste minpunt vind ik persoonlijk de connector: een full-size USB-A connector is vrij fors om door een muur te voeren. Daarnaast is de cloudservice niet voor iedereen weggelegd. Wil je beelden langer opslaan, dan moet er een aanzienlijk bedrag worden bijbetaald, al maken sommigen concurrenten het bonter. Lokaal opslaan is helaas niet mogelijk, dat had een mooie onderscheidende feature kunnen zijn ten opzichte van zijn concurrenten zoals Arlo en Nest.

Al met al moet er echter gezegd worden dat de TP-Link Kasa Outdoor KC200 een flinke featureset biedt voor zijn geld, al was dat natuurlijk wel een beetje te verwachten van het merk dat vaak iets vergelijkbaars weet te bieden voor minder. Ben je op zoek naar een Wi-Fi-(buiten)camera voor een schappelijker bedrag dan tot dusver gebruikelijk was met cloud camera’s (maar dan wel met een prima app ervaring!), dan is de TP-Link Kasa Outdoor KC200 zeker een aanrader.

Enkele hogere resolutie foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Over Matthijs
Matthijs is een nieuwe kracht binnen het Techtesters team. Hij heeft een voorliefde voor computers en gadgets, en hij studeert Informatica aan de Universiteit van Hasselt.