Turtle Beach Elite Pro 2 + Superamp

Als onderdeel van een grotere headset vergelijking belandde de Turtle Beach Elite Pro 2 + Superamp op mijn bureau. Met een prijskaartje van 250 euro één van de zwaargewichten van onze gaming headset line-up. Verkrijgbaar in een witte variant voor PC en Xbox One, of zwart voor de PS4 en PC zoals wij hier hebben.

Bouw en features

Turtle Beach richt de Elite Pro 2 op gemiddeld of grote gamers, want het is een flinke headset. Ze hebben voor een suspensie hoofdband gekozen die begint bij een goede pasvorm voor hoofdmaatje M, en prima rekt tot XXL; een fijne afwisseling van de typische S-L waar XXL uit de boot valt. De top band is gemaakt van geborsteld staal en ziet er netjes uit, maar het suspensie deel zien we even goed in sub 100 euro headsets.

Het draai scharnier aan beide kanten voelt wel weer lekker stevig aan, net als de hele headset in de hand. Kwalitatief geen klagen dankzij de vele stalen elementen, maar de afwerking van de plastic delen is weer wat eenvoudig; voor 250 euro had het chiquer gekund.

Meer indruk maken de goed gevoerde pads en de drivers die je duidelijk kan zien. De pads combineren nepleer aan de randen en een zacht materiaal op het stuk dat tegen je huid aan zit. Zo combineren ze de goede afsluiting van nepleer, en het comfort van een stukje textiel tegen je huid plus het blijft een stuk frisser dan volledig nep leren pads. De dikke voering is ook aangenaam, zeker gecombineerd met een goede drukverdeling rond de oren. Brildragers worden ook bediend, met o.a. wat ruimte in de pads waar je bril normaliter zit. Nu draag ik er zelf één maar heb ik sowieso weinig last van headsets, maar dat neemt niet weg dat deze headset één van de fijnste earpads heeft die ik ken (zolang je geen bezwaar hebt tegen het gewicht in elk geval).

In gebruik

Dat Turtle Beach uit de console hoek komt wordt bij het gebruik op meerdere manieren duidelijk. Er zit bijvoorbeeld meer dan 2,5 meter kabel tussen de USB plug en de SuperAmp, wat je connectie-hub en volumewiel is. Daarbij zit er nog 190cm tussen de SuperAmp en de headset. Super fijn die lange kabels als je op lange afstand zit, maar PC gamers willen wel echt een korter USB kabeltje erbij pakken wat gelukkig geen probleem is. Anders heb je echt een enorme kabel soep. De SuperAmp is trouwens heel fijn gemaakt: lekker zwaar, goed gevoel van het volume wiel, en een goede grip op tafel.

Er is ook wel een software pakket voor PC gamers, maar dat je eigenlijk alle instellingen via je mobiel of tablet kan beheren is een ander voorbeeld van de couch gamer focus. Een PC is eigenlijk volledig overbodig en dat staat toch in contrast met de meeste PC/PS4 gaming headsets die primair voor PC lijken, en het daarbij toevallig ook op de PS4 doen. De meeste instellingen zoals chatmix, sidetone, presets en surround opties zijn voor PC gamers eigenlijk de standaard, maar dat je die ook makkelijk toegankelijk hebt op je console is niet iets dat we veel zien.

Dezelfde bluetooth verbinding kan ook worden gebruikt om muziek naar je headset te streamen, en om gesprekken te voeren; leuke extra features die werken zoals worden geadverteerd.

Geluid

In een breed testveld van gaming headsets weet de Turtle Beach goed stand te houden met zowel zijn geluid als de microfoon. De prijs brengt natuurlijk verwachtingen met zich mee, maar de Elite Pro 2 klinkt heel erg goed ongeacht wat je afspeelt. De forse drivers hebben flink wat capaciteit in huis, ook geen zorgen dus als je vreest dat ‘ie niet hard genoeg kan, zowel wat bass power betreft als finesse in het midden en hogere segment. Dat je hem met de app naar wens kan tunen is fijn, dat hij direct uit de doos eigenlijk gewoon heel lekker klinkt in games en gevarieerde muziekstijlen is in mijn optiek nog veel fijner.

Een dergelijke alles-kunner prestatie is wel lastig om te beoordelen. Vaak zien we dat gaming headsets ergens in uitblinken en elders punten laten liggen, maar de Elite Pro 2 wint noch verlies welk element dan ook. Het nadeel van de jack-of-all-trades aanpak is dat als we de concurrentie er dan bijpakken dat we zien dat die op bepaalde elementen het dan nog wat beter doen. Zo is de Sennheiser GSP600 een geduchte concurrent als we ons puur op muziek richten, of Logitech’s G935 gaat nog een stap verder met het gevoel van immersie in grote story-driven games op een lager prijspunt. Natuurlijk heeft de analoge Sennheiser de featureset van de Turtle Beach niet, en klinkt de Turtle Beach gebalanceerder in de meeste muziekstijlen dan de Logitech.

De beste samenvatting van de geluidsweergave is in mijn optiek dan ook dat deze headset zich met zijn featureset in jouw kijker moet spelen, en dat je vervolgens zeker kan zijn dat hij minimaal erg goed klinkt ongeacht wat je er mee gaat doen.

Microfoon

De microfoon treft eenzelfde lot, wat niet verkeerd is. De opnamekwaliteit is goed en van ruis is nagenoeg geen sprake. Hij is een stap beter dan o.a. de Corsair HS70, Razer Nari Ultimate of HyperX Cloud Flight, iets beter dan de Logitech G935 en ROG Delta, en ik vind mijzelf wat fijner klinken op deze dan op de Astro A50 (al valt te discussieren over welke beter is). Een prima uitgangspunt, maar de Sennheiser GSP 600 mic is nog wat beter, net als de Beyerdynamic MMX300.

Kortom: Goed. Er zijn een paar betere, maar dit staat een goede communicatie zeker niet in de weg. Ik had enkel gehoopt op een microfoon die ook inklapbaar zou zijn, want dat is niet mogelijk; verwijderen is wel zo gepiept.

De Turtle Beach Elite Pro 2 + Superamp is een fijne headset met een duidelijke console focus. Hij klinkt all-round erg goed, ongeacht je muziek- of game voorkeur, de SuperAmp controller werkt lekker, de pads rond de oren zijn heel lekker, en zolang jij een hoofdmaatje M tot XXL hebt zit hij ook lekker; kleine koppies kijken beter elders. Maar goed, mij hoor je niet klagen als merken headsets voor grote mannen op de markt brengen; klein grut is er al genoeg.

De console focus ligt er wel duidelijk bovenop met zijn enorm lange kabels (voor op de bank) en volledige app controle via Bluetooth. Die Bluetooth functie en het feit dat console gamers ook zonder pc en software hun headset kunnen tunen is wel enorm fijn, en een duidelijke meerwaarde boven menig concurrent die ons eerder passeerde als je daadwerkelijk vooral console games speelt. Naast het geluid is ook de microfoon goed, dus eigenlijk alles wat je vooraf zou verwachten van een dikke (prijzige) headset krijg je wel. Wel vind ik dat de afwerking hier en daar (rond de suspensie band, plastic covers) wat beter had gemogen voor 250 euro, al lijkt het kwalitatief allemaal wel gewoon dik ok. Die covers kan je overigens vervangen door ‘custom’ alternatieven, ook wel leuk.

Het voornaamste probleem dat Turtle Beach heeft is dat in deze ‘premium’ prijsklasse aardig wat concurrentie te vinden is, vooral als we onze PC achtergrond er even bij pakken. Sennheiser en Beyerdynamic bieden analoge alternatieven die wat verder gaan wat geluid en microfoon betreft, al verlies je natuurlijk wat kwaliteit als je ze in je PS4 controller prikt en lever je wel alle digitale console trucjes in. Primair PC Gamers hebben echter bij tig merken meer dan genoeg te kiezen en ik vraag mij af waarom zij dan per sé deze zouden willen kopen in die zee aan goede opties, ook onder de 200 euro. Ik zeg dat vooral ook omdat voor PC gamers de unieke features van deze headset, zoals de beheer via app, weinig tot geen meerwaarde bieden. Ook is de mega lange kabel eerder een minpunt dan pluspunt aan je bureau (al kan je prima een kort USB kabeltje pakken).

Voor console gamers dus, en natuurlijk moet ik als PC fanaat mij even in die schoenen zetten om Turtle Beach eerlijk te beoordelen. Dus wat blijft er voor hen te wensen over? Eigenlijk maar één ding: de draden helemaal kwijt. De Astro A50 en Steelseries Arctis Pro concurreren sterk met deze Turtle Beach wat geluid en microfoon betreft, en hoewel die weliswaar nog iets duurder zijn denk ik dat een prijsverschil van 50 euro op 250 nog wel te verwaarlozen valt. De Steelseries richt zich wel meer op pc gamers, hun controle kastje krijg je niet op de bank, maar heb je dat echt nodig als je de headset eenmal naar wens hebt ingesteld? Astro mist met hun A50 weliswaar de Bluetooth functie van de Turtle Beach, maar biedt net als deze Elite Pro 2 wel volledige besturing over de headset vanaf de bank, maar dan zonder kabels, en mag zich ook een echte console optie noemen.

Is draadloos per sé beter? Ik ga die vraag niet voor jou beantwoorden. Ik ben er zelf wél fan van, vind die twee draadloze units objectief erg geduchte concurrentie als je al op het punt staat 250 euro uit te geven, en denk dat Turtle Beach deze eigenlijk net te duur heeft gemaakt om toe te treden tot ons lijstje ‘beste headsets voor het geld’. Anderzijds kan het zeker frustrerend zijn als je je headset vergeet te laden (bij de Astro kan dat gebeuren, Steel heeft dubbele accu’s), en ik weet dat er genoeg gamers zijn die echt geen draadloze optie willen. Val jij in die categorie, en zie jij meerwaarde in zaken als het geluid via de app tunen en de Bluetooth optie? Dan levert dit model een mooie balans tussen geluid, comfort, en controle. Recommended, maar met die duidelijke doelgroep in het achterhoofd.

Vragen over onze reviews of de producten die we bespreken? Je vindt ons op:
TechtestersLive op Twitch