Maar hoe zit het nu met de sensor? Ze hebben tenslotte flink verschillende sensoren. De optische 3090 in de Alcor staat in de regel als hoogst aangeschreven, al is de reputatie van de laser 9800 in de Mizar ook zeker niet verkeerd. Het grootste probleem met betrekking tot vlot een conclusie vormen is dat het eindresultaat ook nog eens sterk afhankelijk is van de gebruikte lens, firmware en zelfs de gebruikte ondergrond. Je kan dus zo maar een muis met een 9800 sensor hebben die heel anders presteert dan een andere. Voor mij zat er dus maar 1 ding op, gewoon experimenteren!

Nou ja, zo enthusiast begon ik aan het avontuur, maar ik kwam al snel wat teleurgesteld terug. Beetje photoshoppen, beetje Call of Duty, beetje Splinter Cell, beetje MS Paint, ik hoopte stiekem op merkbare verschillen, maar ik vond ze niet. Het verschil met enkele van mijn voorgaande muizen met minder positief aangeschreven sensoren was gelukkig wel nadrukkelijk aanwezig. Dat ik het verschil tussen deze twee CM Storm muizen en de Sharkoon FireGlider (de muis die nu aan vervanging toe is), Roccat Kone (v1), en Logitech G7, echter wel praktisch kon waarnemen, en dan vooral in pixel-precies werk, was natuurlijk goed nieuws voor het nieuwe speelgoed. In elk geval vond ik voor mijzelf ook een stukje vertrouwen dat ik toch niet een gevoelloze barbaar ben. Maar goed, meer experimenten waren nodig!

Met enig vermaak kijk ik naar enkele muis reviews waarin in paint want lijntjes en rondjes getrokken worden. Ik zal je ze niet ontnemen:

600,600

Hier heb ik de mening van een aantal medegebruikers over gevraagd, maar daar kwam helaas ook niets negatiefs of opvallends uit. 1 ding is in elk geval zeker, een betere sensor laat je –absoluut niet- beter tekenen.

Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat deze lijnen en circles wel degelijk een indicatie van bepaalde problemen kunnen zijn (prediction, jitter), en zijn dat hinderlijke problemen die je praktisch snel tegen kunnen staan. Echter deze sensoren presteren wat dat betreft gewoon uitstekend. Er zijn echter ook andere mogelijke sensor afwijkingen die minder kunnen opvallen. De 9500 (niet in deze twee muizen aanwezig) werd bijvoorbeeld met regelmaat gekoppeld aan positieve acceleratie, en ook de 9800 krijgt af en toe dit verwijt naar z’n hoofd (naar z’n scrollwheel?). Tijd om dat te testen dus.

Positieve acceleratie houdt in dat, voornamelijk bij snelle bewegingen, de muis meer pixels verplaatst per verplaatste fysieke afstand van de muis dan wanneer je hem langzaam zou verplaatsen. Iets wat welliswaar door sommige gamers als handig wordt ervaren, maar eigenlijk toch niet ideaal is.

Gelukkig is het iets wat eenvoudig te testen: Drie beeldschermen naast elkaar van elk 1920 pixels breed geeft je 5760 pixels werkvlak, en op 800 DPI is dat een aardige zwieper van je muis. Ik kan het vrij kort samenvatten: Met zowel een rustige als flink snelle beweging van 0 naar 5760 pixels legde zowel de Alcor als Mizar exact (op 1mm nauwkeurig, dank u rolmaat) dezelfde afstand af, zowel op een houten bureau, als een mat zwarte Ikea bureaubladbeschermer. Niets van acceleratie te merken dus.

Toen kon ik er dus echt niet om heen. Zelfs wanneer ik mogelijke sensor verschillen bewust zocht kon ik ze niet ervaren. Er zijn natuurlijk veel factoren die een rol kunnen spelen, en een eenzijdige conclusie over de sensoren op zich kan ik gewoon niet geven. Enkel kan ik stellen dat ik niet in staat was praktische sensor verschillen te ervaren of meten tussen deze twee muizen wanneer de instellingen gelijk staan. Of het nu komt door de goede implementatie van CM Storm of door iets anders kan ik niet zeggen, maar ik kan gewoon enkel uiterst positief zijn over hoe deze muizen uiteindelijk functioneren.

Uiteraard is er één verschil waar ik echter niet om heen kan, en dat is dat de Mizar een maximum DPI instelling heeft van 8200 DPI. Ben je echt een gebruiker die 100% zeker weet dat nodig te hebben, prima, maar de 4000 DPI max van de Alcor is al zo absurd hoog dat ik de praktische waarde van een hogere instelling nihil acht, de marketing waarde zal vermoedelijk relevanter zijn.

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.