Gamewarez review

Twee jaar geleden maakten we voor het eerste kennis met Gamewarez, een Duitse fabrikant van op dat moment een enkele ‘gaming zitzak’. Die Gamewarez Classic beviel ons wel, de reden dat hij ook al twee jaar in de huiskamer staat en vooral tijdens het console gamen flink wordt gebruikt.

Inmiddels hebben ze wat nieuwe modellen erbij, dus met de feestdagen in het vooruitzicht leek het ons een goed moment om de nieuwste even te bekijken, en een update te doen over onze long-term ervaring. We gaan er niet extreem diep op in, it’s a friggin’ zitzak after all, maar een beetje aandacht voor onbekende pareltjes kan geen kwaad toch?

De Gamewarez zitzakken zijn o.a. bij Amazon.de te koop. Check ook hun eigen site voor wat andere en unieke kleurstellingen.

De Gamewarez Classic

De Classic was het eerste model, en het model welke wij dus nog altijd gebruiken. Hij is opvallend stevig, ook je rug krijgt aardig wat support zelfs als grote volwassen kerel. In principe pas ik er met mijn 1m96 nog wel in voor incidenteel gebruik, maar voor heel frequent gebruik denk ik dat je met 1m90 of langer eigenlijk een groter model op wilt zoeken. Bij ons gebruiken vooral de kinderen deze dingen, en voor hen is het ongeacht de leeftijd gewoon leuk; ze kunnen er vooralsnog zelfs samen op zitten. Na twee jaar mag hij inmiddels een beetje extra vulling krijgen, maar dat gaat voor elk vulmateriaal wel op. Het belangrijkste is: hij is nog helemaal heel.

Inmiddels zijn er wel wat nieuwe kleurstellingen en materialen toegevoegd, waaronder de Arctic Hurricane die we vandaag op de foto zetten. Onze originele had wat Gamewarez ‘Fabric’ noemt. Dat is redelijk stug materiaal, maar heeft wel als voordeel dat hij na 2 jaar nog altijd helemaal strak is. Kleine kinderen (of grotere kinderen) morsen soms makkelijk tijdens het gamen, en dit veeg je echt heel makkelijk schoon. De Arctic Hurricane en enkele andere kleurstellingen hebben echter nepleer, dat voelt absoluut wat zachter aan, maar is natuurlijk ook wat gevoeliger. De derde materiaaloptie is ‘mesh’, die bespreek ik verderop.

Wat de zitzak ‘gaming’ maakt zijn de side pockets voor je controller of een drankje, en een headset houder.

Nieuwe aan extra’s is het kussentje, en het feit dat ze nu een voetrest hebben in dezelfde kleurstellingen en materialen, ook voorzien van wat zakjes aan de zijkant.

De Gamewarez Relax

Het nieuwste model is is de Relax, de voordeligere zak-onderuit-stoel van Gamewarez. Die relaxte houding maakt hem een compleet ander beestje, in mijn optiek eerder om daadwerkelijk te relaxen en wat te lezen dan om te gamen. Lekker racen gaat prima, maar voor een snellere game is de houding van de Classic -waarin je soms even naar voren kan leunen- wel fijner.

De relax is ook wat kleiner. Tot ca 1m80 ondersteund hij ook je nek en hoofd, maar met 1m96 steekt mijn hoofd boven de rugsteun uit, of ik moet echt he-le-maal onderuit zakken. De steun is echt ruim voldoende en heel fijn, maar vooral voor kleine en middelgrote mensen dus.

Van de Relax serie hebben we de mesh variant, dit lichtere gewoven materiaal komt overeen met wat je op lichte hardloopschoenen aan treft. Het is ook gevoelsmatig het fijnste, zachste materiaal van de drie. Het is wel merkbaar dat het iets kwetsbaarder is. Hier en daar zie je al een draadje los komen, en als je met scherpe randen van je knopen in de mesh komt kan het wel degelijk tonen. We hebben deze nog niet zo lang, maar ik heb er een hard hoofd in dat het zo goed stand gaat houden als de fabric versies van de Classic.

De prijs is er wel naar, want in dit geval krijg je voor net geen 100 euro de stoel met voetsteun, terwijl de fabric versie een paar tientjes duurder is. De Classic is ook duurder, plus daarbij is het voeteind optioneel.

Twee jaar later zijn wij nog erg te spreken over onze Gamewarez. Ze zijn prima betaalbaar, nog ruim binnen een typisch ‘leuk kerstdingetje’ segment, en de fabric variant heeft het in die twee jaar tijd echt heel goed volgehouden. Ik zie nu geen reden waarom deze niet nog eens twee jaar of meer mee kan. Ze zijn ook opvallend stevig, ondanks dat de kinderen ze vooral gebruiken zijn het ook prima dingen voor volwassenen (mits niet extreem lang) met meer rugsteun dan je zou verwachten.

De keuze voor meer kleuren en materialen is een logische stap voor Gamewarez, waarbij je vooral zelf af moet wegen wat jij wil. De fabric opties zijn relatief betaalbaar en voor ons bewezen duurzaam, ietwat stugger maar vooral lekker praktisch en vocht-vast, en onder de streep mijn favoriet. Meer betalen voor de nep lederen versies kan ik mij ook wel voorstellen, die zitten zeker op de blote huid wat lekkerder en zien er wat chiquer uit; prima.

De iets goedkopere nieuwe mesh uitvoeringen twijfel ik echter aan. Ja het is zacht, en het kan echt wel wat hebben, maar de besparing is minimaal, moren en kruimelen is lastiger schoon te maken, en vooralsnog maakt het niet de enorm duurzame indruk die de fabric versie wel heeft. De tijd zal het moeten leren of het even sterk blijkt, maar ik neig vooralsnog naar de fabric versie voor een paar tientjes meer.

In hoeverre de nieuwe Relax vorm de moeite is? Hij is wat goedkoper, je krijgt meteen de voetsteun erbij, maar het is met zijn onderuit-houding een heel ander beestje. Ook is hij wat meer voor kleinere mensen, vanaf 1m80 wordt het al wat kort. Vooral iets dus om te overwegen als je iets zoekt om zwaar onderuit gezakt een boekje in te lezen. Voor de rest neig ik gewoon naar de meer all-round Classic. Zeker als je lekker actief wilt gamen en soms vooruit wilt kunnen als het er echt even op aan komt. Of iets voor de kinderen om comfortabel voor de TV mee te gamen, die van ons zijn er in elk geval nog altijd gek op.

Interesse? Hier vind je alle Gamewarez stoelen op Amazon.de

Vragen over de producten die we bespreken? Aankoopadvies nodig of gewoon gezellig chatten met ons? Je vindt ons op:
Techtesters op Instagram