Om andere resoluties te bespreken eerst de grafiek met het aantal pixels per resolutie:


Hoewel prestaties niet 1:1 schalen met het aantal pixels is het wel één van de grootste factoren in het prestatieplaatje. Het bovenstaande overzicht geeft ook goed aan waarom gamen op een 4K scherm zo’n belasting is op je grafische kaart (+300% pixels), en dat de stap van een ‘traditioneel’ 1080p naar een 1440p resolutie (+78%) of naar een 1080p 21:9 scherm (+33%) nog niet eens zo extreem is. De laatste categorie kan een redelijke inschatting maken door het gemiddelde te overwegen van de prestaties op 1080p en 1440p. Het schaalt niet 100%, maar het geeft een meer dan redelijk beeld.

De GTX 1060 is m.i. een echte 1080p gaming chip; op die resolutie voelt hij zich op zijn best en tik je feitelijk elke zware game op zeer hoge, zo niet de hoogste, settings weg. Iets hogere resoluties, denk bijvoorbeeld aan 2560x1080p of 1920x1200p, vormen een niet veel zwaardere uitdaging, al zien we bij 1440p dat de zwaarste games zoals Far Cry Primal, of de laatste Deus Ex die weliswaar niet in de grafiek staan maar reeds wel is getest, wel degelijk een uitdaging vormen. Focus je meer op lichtere games is het uiteraard geen punt, maar dat je bij 1440p eigenlijk in het domein van de GTX 1070 of 1080 komt is duidelijk. Voor 1080p gaming is het een kaart die feitelijk geen consessies hoeft te doen, zeker niet één die in verhouding staat tot het prijsverschil met de GTX 1070. Mocht je een GTX 1060 overwegen voor 4K gaming dan zal je het beperkt moeten houden tot lichtere e-sports games, want we zien zelfs de GTX 1080 daar nog hard moeten werken.

Iets lastiger is de situatie met de AMD Radeon RX 480. Hoewel de klassieke DX11 benchmarks het domein blijven van de -laten we niet vergeten ook iets duurdere- GTX 1060 komt de AMD in de DX12 benchmarks langszij. Daarbij zijn Freesync monitoren meer aanwezig op de markt, maar biedt Nvidia weer voordeel wat betreft efficientie wat ook niet vergeten mag worden (en dus de DX11 prestaties). Ik gaf het in eerdere reviews al aan: een foute keuze kan je daar eigenlijk niet maken, en een voorkeur voor het één boven het ander mag al als een geldig argument gelden.

Over Stephan
Stephan en Nada kennen elkaar dankzij online gaming en een liefde voor toffe tech. Tegenwoordig houden zij elkaar bezig met maken van reviews van computer hardware. Hun doel: Uitgebreide reviews die je een realistisch beeld geven van wat je van het product mag verwachten.