Nvidia Shield review

In de dagen voor kerst hebben we al een paar stukjes over de Nvidia shield geschreven en mocht je die hebben gelezen dan weet je al dat wij gewoon heel enthousiast zijn over de Nvidia shield gezien zijn positie als ultieme media streamer en ultieme stream-games-naar-je-huiskamer box niet ter discussie staat. Voor meer informatie over het media streamen en gamen verwijzen we dan ook naar die artikelen (links onderaan), maar in dit stukje vatten we alles in één geheel samen, en hebben we het over wat kleine details die ons in de afgelopen maand dat we de shield hebben gebruikt zijn opgevallen.

Een Nvidia Shield met 16GB geheugen, controller en remote kost je normaliter zo’n 229 euro, op dit moment hier en daar te vinden voor 209. Variant zonder controller is veelal een tientje of twee goedkoper.

Nvidia shield uitpakken, bouw en features

Dit hebben we ook al in het eerste deel gedaan, maar voor de nieuwkomer even kort: Eén van de eerste verrassingen voor onszelf waren de afmetingen van de Shield. Inhoudelijk een console, maar fysiek de afmetingen van een zakagenda. Wel lekker praktisch met kastjes.

We krijgen een redelijk eenvoudige afstandsbediening met touch volume controls, en een hele toffe controller. Inhoudelijk is die controller een vrij standaard verhaal: Twee thumbsticks, de bekende knoppen als d-pad, XYAB, twee schouderknoppen, dan de Nvidia (standaard Google Assistant) knop bovenop en drie extra navigatie knoppen aan de basis. Onderop vinden we ook een 3,5mm headphone jack om je hoofdtelefoon op aan te sluiten. Pretty standard stuff.

De shield aansluiten is een kwestie van prik erin, HDMI aan je televisie of monitor en de netwerk kabel erin. WiFi wil je sowieso niet met een game of hoge kwaliteit media stream, dus we herhalen: zorg voor bedraad netwerk!

De twee USB 3.0 poorten zijn opvallend veelzijdig kunnen werkelijk overal voor gebruikt worden. Alles wat we tot dusver hebben getest, van mechanische toetsenborden tot draadloze gaming muizen, Razer controllers voor Xbox of PS4, USB sticks en externe schijven, de Shield lijkt het zonder problemen op te pakken. Dit brengt ons ook bij een ‘probleem’ voor Nvidia, want iedereen die al leuke controllers thuis heeft lijkt niet veel noodzaak te hebben om de Nvidia controller erbij te kopen, ondanks dat die weinig kost vergeleken met het pakketje zonder controller erbij (los zijn ze wel prijzig)

Installatie

Ook hier herhaling: Installatie stel weinig voor, niet complexer dan je Android telefoon opzetten, want laten we niet vergeten dat de Shield een Android device is. Google account invoegen, even de basis uitleg doorlopen van welke knoppen op de remote en controller wat doen in het menu, en gaan. Als je wilt zitten er wat extra stukjes uitleg bij over hoe je de Google Assistant op kan zetten (dan kan je tegen je remote “Start Netflix” zeggen bijvoorbeeld) en krijg je wat uitleg over de verschillende functionaliteiten. Ook wordt je er op gewezen dat de Shield de volwaardige Google Chromecast functionaliteit bevat. Je kan dus ook vanaf je telefoon of tablet series of muziek ‘casten’ naar je shield, top.

Daarna zie je het hoofdmenu en kunnen we aan de slag. Een ruim aantal standaard apps heet je welkom, waaronder de meest populaire streaming diensten zoals Netflix, YouTube en Amazon Prime video. Hou er wel rekening mee dat veel diensten zoals Netflix en Amazon Prime wel vereisen dat je daar klant bent. Gelukkig is het kinderspel om diensten waar je geen abonnement hebt, BBC in ons geval bijvoorbeeld, makkelijk te verbergen zijn.

Shield als streaming-alleskunner

Netflix en Prime zie je direct na installatie, Plex voegen wij zelf toe voor media streaming vanaf de NAS (Kodi is ook aanwezig, VLC zien we ook), Twitch om makkelijk livestreams te kijken, NL Ziet om evt Nederlandse TV terug te kunnen kijken. Praktisch elk groot platform waar wat te kijken is heeft wel zijn eigen app, nogmaals dit is tenslotte Android waar we het over hebben.

Het app aanbod, en dan hebben we slechts een fractie genoemd, is ontegenzeggelijk een sterk punt van de Shield. De Shield is echter ook een stuk duurder dan een typische media speler, dus verwachten we ook wat meer. Dat ‘meer’ krijgen we vooral in de ondersteuning voor eigenlijk alles wat je van een media speler kan wensen. 4K support is niet uniek, maar 4K en HDR samen? Eén van mijn frustraties van mijn eigen Windows HTPC was het feit dat Netflix niet eens 4K wil spelen, laat staan HDR wilde doen. Ook wat codec ondersteuning betreft zette die lijn door. H.265 decoding is een vrij zeldzame processor feature, maar de Shield doet dat wel, net als DTX en zelfs Dolby Atmos bestanden zonder probleem spelen. Heck, zelfs als je ze op een USB stick zet en ze direct in de Shield prikt; leuk voor vrienden die langskomen en hun (al dan niet mogelijk op twijfelachtige manier verkregen) videobestanden aan jou willen laten zien. Probeer dat maar met je TV zelf, zelfbouw HTPC, of standaard media speler.

Bovenal valt op dat alles gewoon vlot en goed werkt. Interface? Vlot. Besturing? Soepel. Aanradertje is wel de Nvidia app op je telefoon te zetten, want die werkt eveneens erg lekker als remote (al is het maar dat wij met twee kinderen de kleine remote te makkelijk kwijt raken). Basale app die niet meer doet dan muis, toetsenbord en controller emuleren, maar werkt wel veel vlotter dan de Kodi remote die ik voorheen gebruikte.

Shield als game bak

Dit was het aspect waar we echt heel blij werden van de Shield. We gaan niet weer alles herhalen, dus als je meer van het gaming wilt weten check dan even het vorige deel, maar hier komt de Shield gewoon echt tot zijn recht. Omdat het een android device is heb je direct toegang tot tal van gratis games via Android (Fornite boiiis), maar je krijgt met GeForce Now ook toegang tot een aantal normaliter betaalde games voor welgeteld nul euro. De keuze is niet reuze, maar een paar dozijn games gratis halen wij onze neus niet voor op. Die worden via het internet naar je gestreamed, en de ervaring is dermate soepel dat wij daar positief verrast over waren. Echt snelle shooters laten we links liggen, maar zelfs iets als Tomb Raider voelt gewoon dik prima.

Nog mooier in mijn optiek zijn de ingebouwde Battle.net en Steam client waarmee je je eigen games van die platformen op je Steam kan streamen. Uplay werkt overigens ook, althans de meeste games van dat platform kan je gewoon direct streamen door simpelweg met jouw login gegevens in te loggen. Het mooie is: het werkt gewoon allemaal lekker. Wel dien je na te denken over een toetsenbord-muis combinatie voor je huiskamer, want de controller werkt niet met alle Windows gebaseerde games (Diablo 3 bijvoorbeeld, of een City building game…brr).

De enige ‘teleurstelling’? Call of Duty 4: Blackout spelen is iets wat je niet moet willen. Snelle multi-player shooters die je streamt kan je gewoon niet in concurreren ondanks dat de lag verdacht laag is. Een paar milliseconde kost je je competitive edge, en dat frustreert als je serieus voor de winst wil gaan. Overwatch is nog casual-speelbaar, maar eigenlijk kunnen we gewoon stellen dat als je echt voor de winst wil gaan en waar een keertje knipperen tot je virtuele dood kan leiden beter gewoon op een pc of direct op een console wordt gespeeld.

Nogmaals, eigenlijk doen we de gaming mogelijkheden hier geen eer aan, dus check dit stukje even voor meer over gamen specifiek (opent in nieuw tabblad)

Praktische details

Dat we de Shield leuk vinden is nu wel duidelijk, maar laten we het wel hebben over een paar praktische zaken die je niet moet negeren om jouw ervaring ook positief te maken.

Allereerst: zorg voor een goede, bedrade netwerkverbinding. Wij hebben hier het genoegen van glasvezel en bekabeling richting de Shield, maar zit jij op een matige verbinding met matige WiFi naar je shield dan introduceer je lag die in tal van games ondragelijk gaat zijn. Het Shield ecoysteem is rap, maar je moet er wel zelf aan bijdragen.

Ook de controller keuze vinden we wel echt een dingetje. Hoewel de Shield controller er ontzettend goed uit ziet en functioneel gelijkwaardig is aan praktisch alles wat de meeste mensen kennen, dien je je goed af te vragen of je hem wel nodig hebt. PS4 eigenaren zullen ongetwijfeld gewend zijn aan de vorm en feel van hun knoppen en triggers, en gezien niets weerhoudt je ervan om je PS4 controller aan je Shield te koppelen en het feit dat die toch net even wat luxer en fijner aanvoelt vind ik de losse prijs van de Nvidia controller lastig te verdedigen. Als je hem voor een tientje of twee extra meepakt bij aanschaf van je Shield snappen we dat goed, dat scheelt gedoe als je een extra controller kan gebruiken, maar wil je een extra controller erbij zouden wij toch echt eerder een losse Dual Shock unit erbij pakken, of zoek desnoods die oude Xbox 360 controller uit de oude doos erbij; dat werkt namelijk ook.

Tevens dien je na te denken over de toetsenbord-muis aansturing die voor een aantal games nodig is. Niet voor Android games, of GeForce Now games, maar sommige Steam of Battle.net games wel. Onze Corsair Lapboard + K63 Wireless + Draadloze muis combinatie werkt heel lekker, maar dat tesamen tikt zo 300 euro aan; geen kleinigheid.

Verder? Vrij weinig eigenlijk, al vermelden we nog even dat het gebrek aan een optische uitgang wel jammer is, dat had nog een leuke extra kunnen zijn. Nu wordt al het geluid via HDMI doorgestuurd wat prima is voor 9 van de 10 gevallen, maar dat er in elk geval geen twijfel over bestaat.

Stiekem val ik weer ik herhaling, maar het is nu eenmaal niet anders. De Shield liep al even mee en had al een uitstekende reputatie, maar dat maakt het des te positiever wanneer stevige verwachtingen ruimschoots waargemaakt worden. Dat media boxen tegenwoordig uit de gratie raken vanwege de capaciteiten van een moderne TV is begrijpelijk, maar de Shield gaat dan ook veel verder dan welke media box we hebben gezien, ook verder dan een knappe Windows gebaseerde HTPC. Dat hij naast de optie om gewoon alles te spelen en streamen ook nog eens erg vlot werkt is dan de kers op de taart, want iedereen die ooit een mediaspeler in bezit heeft gehad weet hoe frustrerend dat op de ervaring is. Zorg alleen voor dat kabeltje, want nogmaals: WiFi en games streamen is vooralsnog niet iets wat je moet willen.

Ik twijfelde vooraf aan de meerwaarde gezien we al een Xbox, Playstation, Smart TV en tig Game PC’s hadden, maar als huiskamer media/game-stream oplossing is de Shield een ongeëvenaard stukje hardware. Leuk voor onszelf, nog leuker voor de kids eigenlijk. Niet te duur, maar hoewel we hem ook niet spotgoedkoop zullen noemen maakt een enorm aanbod aan gratis games (plus de optie om wat je zelf al op de PC hebt gekocht) te streamen liggen de totale kosten van het bezit best laag. Kortom: wou dat ik hier een jaar geleden aan was begonnen.

Eerdere stukjes over de Nvidia Shield:
Deel 1 – Media Streamen
Deel 2 – Gamen